استاندار: آلودگی هوای اصفهان مهم‌تر از مشکل زاینده‌رود است


استاندار اصفهان با بیان اینکه گرد و غبار نخستین معضل استان است، گفت: اگر در زمینه مبارزه با کانون‌های تولید گرد و غبار سستی کنیم، هوای شهر اصفهان تا پنج سال آینده همانند هوای امروز شهر اهواز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، رسول زرگرپور امروز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاحیه پروژه 10 هزار هکتاری بیابان‌زدایی شرق اصفهان در سگزی، اظهار کرد: گرد و غبار نخستین معضل استان است، حتی از مشکل زاینده‌رود و آب هم مهم‌تر می‌دانم، چرا که اثرات آن تا سه نسل بر روی مردم اصفهان باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه کانون تولید گرد و غبار در مجاورت و نزدیکی اصفهان است، تصریح کرد: اگر در بحث مقابله با غبار سستی و اهمال کنیم هوای اصفهان تا پنج سال دیگر مانند اهواز می‌شود، هرچند بخشی از ریزگردهای فعلی در هوای اهواز از کشور عراق که در حال جنگ و ناامنی است به این شهر سرایت کرده است.

استاندار اصفهان گفت: مشکلاتی که در دهه‌های گذشته به وجود آمده را نمی‌توان یک شبه حل کرد، اما با این حال نباید فعلاً به دنبال پیدا کردن مقصر باشیم، بلکه باید مشکل را حل کنیم و زمان برای پیدا کردن مقصر زیاد است.

زرگرپور اضافه کرد: بسیاری از طرح‌های دانشگاهی برای رفع معضلات محیط زیستی در کتابخانه‌ها در حال خاک خوردن است، اما ما از آنها برای رفع مشکلات محیط زیستی استان استفاده کردیم، چرا که قرار نیست هر چیزی را از ابتدا تجربه کرد و می‌توان گفت در هشت ماه گذشته در زمینه مبارزه با غبارها و آلایندگی فعالیت زیادی انجام شده است.

وی گفت: طرح 10 هزار هکتاری بیابان زدایی دو سال زمان نیاز دارد، بنابراین این طرح صرفاً با بودجه‌های دولتی عملی نمی‌شود، بلکه تمام دستگاه‌های اجرایی باید همانند اوایل انقلاب جهادی و بسیجی وار وارد عمل شوند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه پساب‌ها هزار خواستگار دارد، افزود: طرح بیابان‌زدایی شرق استان نیازمند تأمین پساب است و به نوعی با اجرای آن مشکل پساب استان نیز حل خواهد شد و این نکته را می‌گویم که فعلاً از دعوا بر سر پساب دست بردارید تا این پروژه عملی شود.

زرگرپور با بیان اینکه باید کار کردن بر روی رفع مشکل آلودگی و گرد و غبار به صورت کار ارزشی در جامعه تلقی شود، افزود: هوای شهر اصفهان 100 روز سالم‌تر از قبل شده است، اما با این حال باید از هوای سالم به سمت داشتن روزهای پاک حرکت کنیم، البته رسیدن به این امر باید مورد مطالبه جدی دستگاه‌های اجرایی، نهادهای مردمی و رسانه‌ها باشد.

وی یادآور شد: ریزگردها و غبار تولید شده در شرق استان اصفهان سالانه حدود پنج تا 10 میلیون تومان به تأسیسات مراکز نظامی اطراف آن خسارت وارد می‌کند.

زرگرپور با انتقاد از بریدن درختان طاق در بیابان برای تولید زغال، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی و بسیج باید به طور جدی با این عمل خلاف قانون برخورد کنند، چرا که درختانی که به هزار زحمت به این مرحله رسیده است نباید این گونه قطع و بریده شوند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اصفهان زاینده رود