مهارت زندگی/ تفکر مستقل و ۵ توصیه عملی برای تقویت آن


مهارت زندگی/ تفکر مستقل و ۵ توصیه عملی برای تقویت آندیجیاتو/ یکی از مسائلی که جوامع مختلف با آن روبرو هستند این است که در این جوامع به بچه ها یاد نمی دهند چگونه رهبران خوبی باشند. باورها و سوگیری های پدران و مادران حتی پیش از تولد وارد زندگی فرزندانشان می شوند. افراد تأثیرگذار نظیر اعضای خانواده، دوستان، آموزگاران، مربیان و غیره چارچوب تفکر آنها را شکل می دهند و به این ترتیب به جای آنکه زیر سؤال بردن و تفکر مستقل را یاد بگیرند، همیشه سعی می کنند پیرو دیگران باشند.

تفکر مستقل چیست؟
به نقل از متخصصین دانشگاه آلاباما «تفکر مستقل به فرایند درک دنیای اطراف بر اساس مشاهدات و تجربیات شخصی افراد و فارغ از گفته های دیگران اطلاق می شود». تفکر مستقل به نحوه ی تأمین و به کارگیری اطلاعات توسط ما بستگی دارد. تفکر مستقل یعنی به جای واکنش نشان دادن به دیدگاه های دیگران یا رد کردن آنها قادر باشید ابتکار عمل را در دست بگیرید.

۵ توصیه ی اثربخش برای تقویت توانایی تفکر مستقل

۱- جهانگردی
مسافرت به اقصی نقاط جهان بلافاصله ما را از محدوده ی آسایش خود خارج می کند و باعث می شود بابت کشور خودمان و نعمت هایی که داریم بیشتر شکرگزار باشیم. این کار افق دید ما را بسط می دهد و چشم ما را به شیوه های دیگر زندگی، سنت ها، انسان ها، محیط ها و فعالیت های مختلف باز می کند؛ فعالیت هایی که در کشور خودمان ممکن بود هیچوقت با آنها روبرو نشویم.
متأسفانه کسانی که در تمام طول عمر خود، یک جا ماندن را برمی گزینند دید بسیار باریک بینانه ای نسبت به اجتماع پیدا می کنند که گزینه های موجود آنها برای زندگی را به حداقل می رساند.

۲- اکتشاف
فرایند اکتشاف یعنی مدام در حال انجام دادن کارهای تازه ای باشید که شما را به کشف استعداد ها و مهارت های تازه رهنمون می شوند. ما انسان ها ذاتاً دوست داریم از یک چیز، بیشتر و بیشتر داشته باشیم و این باعث می شود زندگی مان دچار روزمرگی شود. نگاه کردن تنها یک نوع فیلم، شرکت در اجرای هنرمندان همیشگی، مطالعه ی کتاب هایی به خصوص و صحبت کردن با کسانی که مثل خودمان فکر می کنند؛ همه ی اینها کارهایی هستند که دوست داریم بارها و بارها تکرارشان کنیم. اما انجام مکرر یک نوع فعالیت، احتمالات و فرصت های زندگی شما را محدود می کند.
هر کسی با یاد گرفتن موضوعی جدید و مشارکت در انجام فعالیت های تازه، در مورد خودش، دیگران و دنیای اطرافش چیزهای بیشتری یاد می گیرد، که این، باعث به وجود آمدن بینش گسترده تری در فرد می شود و سطح تفکر او را ارتقا می دهد.
احتمالات و فرصت های بی شماری در دنیا وجود دارد، اما وقتی خودمان را محدود کنیم، تمام چیزهایی را از دست خواهیم داد که می توانند بهترین لحظات زندگی ما را رقم بزنند. هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند آینده چه اتفاقاتی برایش رقم می زند. اگر روی انجام کارهای متفاوت سرمایه گذاری نکنید، ممکن است فرصت های طلایی بسیاری را از دست بدهید.

۳- شنا کردن بر خلاف جریان آب
همان گونه که وارن بافت توضیح می دهد: «مواقعی که دیگران می ترسند حریص باشید و مواقعی که دیگران حریص اند، شما بترسید». توصیه ی بافت به سرمایه گذاری مربوط می شود اما می توان آن را به کل زندگی تعمیم داد.
تصمیمات خود را بر اساس مصلحت خودتان اتخاذ کنید، نه پیروی از جمع. کارآفرینان این موضوع را به خوبی درک می کنند، چرا که هیچ گاه چشم بسته از دیگران پیروی نمی کنند، به خاطر حقوق آخر ماه برای کسی کار نمی کنند و مسیر خود را به دست خودشان می گشایند. یکی از مهم ترین دلایلی که کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کار خودشان ذکر می کنند این است که به این ترتیب می توانند مستقل از دیگران تصمیم بگیرند.

۴- پرسشگری
از هر پدر یا مادری که بپرسید به شما خواهد گفت فرزندش چقدر در مورد هر چیز سؤال می کند. همه دوست دارند در مورد خودشان و تجربیاتشان صحبت کنند و وقتی شما به این موضوع از ته دل علاقه نشان دهید و پای صحبت هایشان بنشینید، اطلاعات بسیار زیادی کسب خواهید کرد که می توانند ارزش ها، باور ها و دیدگاه های شما نسبت به زندگی را به چالش بکشند.
کنجکاوی جذابیت زندگی را حفظ می کند و هر روز دلیل تازه ای برای لبخند زدن، درسی برای یاد گرفتن، دلیلی برای شکرگزار بودن و حقیقت تازه ای برای کشف کردن به شما می دهد.

۵- عشق به چالش های تازه
می توان مطمئن بود اکثر مردم علاقه ای ندارند ارزش ها و باورهایشان به چالش کشیده شود؛ چه برسد به اینکه عاشق این موضوع باشند. اما استقبال از چالش مزایای فراوانی دارد، از آن جهت که با مشارکت در چنین مکالماتی چیزهای بسیاری درباره ی خودمان و دیگران می آموزیم. اگر صرفاً با کسانی معاشرت می کنید که آنچه دوست دارید بشنوید را به شما می گویند، رشد را از تجربیات خود حذف کرده اید.
گاهی اوقات انتقادات بعضاً تند مشتریان شما می تواند سبب خیر شود و کل کسب و کارتان را متحول کند.

دنیا به کسانی مثل شما نیاز دارد
دنیا به اندازه ی کافی انسان های پیرو جمع دارد و در عوض به کسانی نیاز دارد که بتوانند مستقل از بقیه فکر کنند. دنیا را بگردید، دیدگاه های خود را به چالش بکشید، کنجکاو باشید، رشد کنید و تا جایی که می توانید فرصت های تازه برای زندگی کردن بیابید.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: دیجیاتو


ویدیو مرتبط :
اتاق فکر - مهارت تفکر