سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وزیر صنعت : 20 درصد نیروهای متخصص شرکت های کشتیرانی خارجی هستند


محمد رضا نعمت زاده روز سه شنبه در مراسم آغازین هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی در مرکز همایش های بین المللی کیش با اشاره به برخی مشکلات در حوزه آموزش متخصصان این حوزه افزود : در حوزه تربیت نیروی انسانی در حوزه های مختلف توانمندی های خوبی در کشور ایجاد شده اما با این وجود شرکت های خدماتی و کشتیرانی مدعی هستند با کمبود نیروی انسانی مواجهند در حالی که این همه جوان دانش آموخته داریم.
وی اظهار کرد : از جمله محدودیت ها و مشکلات این حوزه پذیرش دانشجو توسط دانشکده های خدمات کشتیرانی و رشته های عملیاتی فقط از طریق بورسیه بود به گونه ای که این نظام در هیچ از رشته های آموزشی کشور نیست .
وی گفت : برای حل این مشکل امسال برای نخستین باردر دفترچه کنکور سراسری بحث پذیرش دانشجو به صورت غیر بورسیه محقق شد و نتیجه آن در سال های بعد برای این صنعت بسیار ارزشمند خواهد بود و بحث اشتغال خارجی هم به مرور حذف و نیروی متخصص داخلی جایگزین خواهدشد.
وی با تاکید بر اینکه در بخش علمی در این حوزه بویژه صنایع دریایی دانشکده های خوبی در کشور .وجود دارد ، افزود: انجمن مهندسی دریایی هم در این بخش تلاش های خوبی را در دست انجام دارد تا این صنعت پیشرفت لازم را داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به برخی از نواقص موجود در حوزه صنایع دریایی گفت : رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در حوزه اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون زا بر پنج رویکرد اصلی تاکید دارند و باید این تاکیدات در صنعت دریایی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کشور ظرفیت قابل توجهی در این حوزه دارد ، اظهار کرد : وجود پنج هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی ، هفت استان ساحلی که 25 درصد خاک ایران زمین را دربرگرفته و جمعیتی که عمده آنها در مناطق فاقد امکانات و تسهیلات متمرکز شده اند خود از جمله مباحثی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
نعمت زاده افزود : باید جمعیت این استان ها به نواحی ساحلی جذب شده تا توسعه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر توجه جدی به سواحل جنوبی بویژه توسعه سواحل مکران محقق شود.
وی با اشاره به ساخت سکوی جکاپ 20 سال قبل در کشور و ساخت کشتی های بزرگ در داخل ، عنوان کرد: با وجود این توانمندی در داخل ، طی 10 سال اخیر بر اساس آمارهای ارائه شده حدود 20 دستگاه سکوی جکاپ از خارج خریداری شده و بخشی هم به صورت اجاره ای وارد شده است.
وی با بیان اینکه برخی از این سکوها هم در دو سال اخیر اجاره شده است ، اظهار کرد : باید تکلیف خود را مشخص کنیم و تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم بنگاه اقتصادی ، مصرف کننده یا سازنده باشیم.
وی تاکید کرد : امکانات در کشور وجود دارد و با حمایت منطقی خود بخشی از آن سفارش گذاری است می توانیم از این توان به خوبی بهره گیریم.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت از سویی وجود برخی مشکلات در شرکت های داخلی گفت : سفارش ساخت کشتی را 10 سال پیش داده اند اما محقق نشده است.
وی در این میان با انتقاد از برخی اقدامات گذشته افزود : برخی از شرکت های سازنده توانمند در صنایع دریایی چون ' صدرا' را طی این سال ها 'بابت رفع دیون به افرادی واگذار کرده اند که به هیچ وجه صلاحیت نداشته اند که باید مسائل این هفت ،هشت سال گذشته را حل می کنیم تا به شرایط قبل برگردیم .
وی مساله مهم دیگر را تامین مالی برای خرید شناورها ،تجهیزات دریایی و فراساحلی دانست، افزود : وقتی یک کشتی را از خارج می خریم ، 80 و 85 درصد ان را فاینانس می کنند و طی اقساط 12 ساله می پردازند در عین آنکه کشتی هم در اختیار قرار می گیرد که راه اندازی این سیستم در کشور هم می تواند به تحول این صنعت بیانجامد..
وی با اشاره به برنامه راهبردی در این حوزه گفت : این نظام در کشور ما تجربه نشده از حدود یک سال و نیم قبل برای اندازی این سیستم برنامه ریزی و تلاش می شود و بر این اساس سالانه نیازمند سه تا چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری در این حوزه هستیم که در یک دوره 10 ساله به تدریج 600 ، 700 میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود.
وی تصریح کرد : باید با برقراری این سیستم عملا بتوانیم از منابع خارجی تامین کنیم در عین آنکه نظام بانکی و صندوق توسعه ملی باید کمک کنند تا سریعتر این این سیستم راه اندازی و داخلی شود.
وی با تاکید بر اینکه امکانات در کشور وجود دارد اما باید حمایت شود، افزود : باید اطمینان کنیم امروز صنایع ما با شرایط دو سال قبل متفاوت هستند و زیرا متعهد به ایفای وظایف شده اند ودر مقابل سرمایه گذاران هم اعتماد نموده و نظارت کنند و اگر مشکلی وجود دارد اعلام کنند.
وی تصریح کرد : دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی هم فعال شده باید تلاش شود تا شیوه ها نو و روش های جدید طراحی شود و تصمیمات به منصه ظهور برسد.
هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی و هفتمین نمایشگاه دریایی دو سالانه کیش به میزبانی جزیره کیش از تاریخ یکم تا چهارم دی ماه سال جاری با حضور شرکت های داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاههای بین المللی کیش برگزار می شود.
شناسایی و معرفی فرصت های بزرگ سرمایه گذاری داخلی وبین المللی، ارائه توانمندی ها و آخرین دستاوردهای صنایع وابسته، تأسیسات و همچنین سامانه های دریایی و بندری در فضای باز و سر پوشیده ازجمله اهداف مهم برگزاری هفتمین نمایشگاه و همایش بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در جزیره کیش است .
1906

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
شرکت قالبسازی آدلین صنعت متخصص در ساخت قالب های صنعتی