علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



نزدیک ترین سیاره قابل سکونت فقط 14 سال نوری با زمین فاصله دارد


به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 'سیدمحمدحسین سجادی نیری' دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به توجه ویژه شخص معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به دانشگاه الزهرا (س) گفت: این دانشگاه، دانشگاه مادر در حوزه بانوان محسوب می شود. از طرفی وسعت رشته هایی که در این دانشگاه وجود دارد، مزید بر علت می شود. اگر ما بخواهیم نمونه ای از رشته های مختلف در حوزه کارآفرینی دانشجویی مطرح کنیم، به نظر می رسد دانشگاه الزهرا (س) پتانسیل بالایی دارد.
سجادی نیری با اشاره به پیشی گرفتن تعداد دانشجویان دختر نسبت به پسر در سال های اخیر، افزود: این نکته عامل دیگری برای داشتن نگاه خاص به دانشگاه الزهرا (س) است. ضمن این که به نظر می رسد در سال های گذشته کم لطفی هایی نسبت به این دانشگاه صورت گرفته بود. امیدواریم بتوانیم بعد از این تفاهم نامه ها سریعاً در حوزه کارآفرینی، وارد مرحله اجرا شویم.
وی تصریح کرد: در دنیا و کشورهای پیشرفته، تقریباً میانگین آموزش هایی که دانشجویان در طول تحصیل در حوزه کارآفرینی می بینند، چیزی حدود 5 تا 10 برابر کشور ما است. در این راستا طرحی را با مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف تعریف کرده ایم که براساس آن، برای آموزش های کارآفرینی در زمان تحصیل سوبسید ارائه شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی افزود: در رابطه با دانشگاه الزهرا (س)، دانشجویانی که این دانشگاه برای شرکت در دوره های کارآفرینی معرفی می کند، به طور رایگان دوره مربوطه را خواهند گذراند. این در حالی است که برای دانشجویان دیگر دانشگاه ها بین 30 تا 50 درصد را معاونت علمی و بین 50 تا 70 درصد را خود دانشجویان تأمین می کنند. اما برای دانشگاه الزهرا (س)، طی دو دوره، صددرصد هزینه ها را معاونت علمی ریاست جمهوری متقبل خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که طرح ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی در دانشگاه الزهرا (س) با این طرح به طور همزمان پیش رود و گفت: از این طریق دانشجو همزمان هم آموزش می بیند و هم مرکز نوآوری و شکوفایی موجب عملی شدن کارآفرینی می شود. سپس در شتاب دهنده ها یا مراکز رشد می توانند مستقر شوند. این روند، کامل شدن اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه محسوب می شود.

**مشکل اصلی؛ نداشتن مهارت کارآفرینی دانش آموخته ها است
در ادامه این مراسم، 'انسیه زاهدی' معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه الزهرا (س) گفت: دانشجویان ما نمی دانند باید بعد از فارغ التحصیلی چه کاری انجام دهند. در صورتی که اگر مهارت کارآفرینی داشتند، شرایط در مورد اشتغال آنان متفاوت بود. همه دانشجویان منتظر هستند یک دستگاه دولتی برای آنها یک موقعیت استخدامی ایجاد کند.
وی در ادامه بیان کرد: ما امیدواریم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بتوانیم جایگاه و اهمیت کارآفرینی را در دانشگاه، به خصوص در دانشگاه الزهرا (س) حفظ کنیم.
زاهدی افزود: درست است که حضور دانشجویان دختر در دانشگاه ها 60 درصدی است، اما بازار کار این فرصت را به آنها نمی دهد. فرصت های شغلی فعلی بیشتر مردانه تعریف شده اند. خانم ها بیشتر از آقایان تحصیل می کنند، اما هیچ فرصت کاری پس از آن ندارند.
وی همچنین ابراز کرد: تجربه نشان داده است که وقتی این دانشجویان با کارآفرینی آشنا شوند، خیلی سریع تر وارد بازار کار می شوند. مشکل اصلی جامعه ما نبود فرصت شغلی نیست بلکه نداشتن مهارت کارآفرینی برای دانش آموخته ها است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: این نکته ارزش کاری را که ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و دیگر ستادهای این معاونت دنبال می کنند، بیشتر نمایان می کند.
وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان دانشگاهی که به دنبال کارآفرینی به عنوان یک تحول اساسی هستیم، در عمل، ابتدای راه هستیم. با این حال در تعریف، اهداف و ساختن استراتژی ها اصرار داریم که به سمتی حرکت کنیم تا دانشجو کاربردی آموزش ببیند و بتواند یک فرصت شغلی ایجاد کند.
زاهدی این تفاهم نامه را فرصت ارزشمندی در جهت کارآفرینی دانست و گفت: نه تنها ما، بلکه آینده دانشگاه الزهرا (س) با این تفاهم نامه به سمت کارآفرینی سوق پیدا می کند.
از مفاد این تفاهم نامه می توان به همکاری در شکل دهی زیست بوم شرکت های دانش بنیان و برگزاری استارتاپ ویکندها و فعالیت های دانشی اقتصادی در زمینه هنر و علوم انسانی و کمک به تجاری سازی دستاوردها و ایده های نوآورانه دانشجویان با هدف ایجاد تحول دانش بنیان در حوزه های سیاستگذاری، برنامه ریزی و انجام فعالیت های فرهنگی و هنری با تکیه بر دانش روز دنیا اشاره کرد.
همچنین این تفاهم نامه با هدف بهره گیری و استفاده حداکثری از منابع فیزیکی و سخت افزاری از قبیل مکان های موجود و بهره وری از منابع انسانی و سرمایه ای دو طرف در راستای طراحی و اجرای طرح های کاربردی و توسعه ای و توسعه کاربرد فناوری های نو و به روزرسانی فناوری های بومی در حوزه صنایع فرهنگی؛ حمایت از تاسیس و راه اندازی موسسات و شرکت های دانش بنیان برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری؛ حمایت از نوآوران و شرکت ها و موسسات دانش بنیان در حوزه فرهنگ و هنر و برگزاری رویدادهای ایده پروری مانند استارتاپ ویکندها و ایجاد شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری و شکوفایی در حوزه علوم انسانی و هنر، به امضای طرفین رسیده است.
علمی (1)**1023**2017

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کشف سه سیاره در فاصله 40 میلیون سال نوری از زمین