علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کوهرنگ قطب گردشگری زاگرس؛گسترده‌ترین دشت لاله‌های واژگون راببینید


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهاره صمیمی: استان چهارمحال و بختیاری استانی کوهستانی در دامنه رشته‌کوه زاگرس است که هر شهرستان آن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی را در دل خود جای‌داده است.

این استان با اقلیم متنوع دارای جاذبه‌های گردشگری است که در این میان شهرستان کوهرنگ از جذابیت بالایی برخوردار بوده و فصل بهار و ایام تعطیلات عید نوروز فرصت بسیار خوبی برای مشاهده جذابیت‌های این منطقه است.

این شهرستان دارای رودخانه، جنگل، چشمه و آبشارهای فراوان، بناهای تاریخی، قبرستان‌های تاریخی، سیاه‌چادرهای عشایر و... است. جنگل‌های بلوط در منطقه بازفت و وجود غارهای یخی از دیگر ویژگی‌های این شهرستان است.

این شهرستان را می‌توان نمونه‌ای کامل از تمام پتانسیل‌های گردشگری و توریستی دانست که در ارتفاعات زاگرس قرار دارد و هر زیبایی طبیعی را می‌توان در این شهرستان پیدا کرد.

مهم‌ترین مناطق گردشگری این شهرستان شامل آبشار کوهرنگ، دشت لاله‌های واژگون، آبشار شیخ علیخان، جنگل‌های بلوط منطقه بازفت، چشمه دیمه، روستاهای تاریخی و بکر منطقه، روستای پله کانی سر آقا سید و... است.

وجود روستاهای بکر و تاریخی در کوهرنگ

باوجوداینکه بسیاری از روستاهای کشور بکر بودن خود را ازدست‌داده‌اند و ساخت‌وسازهای شهری و مصالح ساختمانی جدید در روستاها ورود پیداکرده است اما هنوز در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری روستاهای بسیاری یافت می‌شود که با گردش در آن‌ها تاریخ قدیم ایران را می‌توان نظاره کرد.

این روستاها که تعداد آن‌ها کم نیست در کنار زیبایی‌های طبیعی و گردشگری مناطق مختلف شهرستان ازجمله آبشارها، جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها و... از چنان زیبایی برخوردار هستند که کمتر روستاهایی در کشور پیدا می‌شوند که این ویژگی‌ها را داشته باشند.

روستاهای شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به علت قرار گرفتن در مناطق سخت گذر امکان بردن مصالح ساختمانی جدید شهری به آن‌ها وجود ندارد و خانه‌های این روستاها هنوز از مواد طبیعی موجود در طبیعت ساخته می‌شود.

اگرچه روستای ماسوله در شمال کشور به علت شکل خاص قرار گرفتن خانه‌ها دارای شهرت خاص شده است و سالانه هزاران گردشگر از این روستا بازدید می‌کنند اما نمونه این روستا(روستای سرآقا سید) در شهرستان کوهرنگ است که با زیبایی دیگر چه‌بسا بیشتر از ماسوله در کنار جذابیت‌های بی‌شمار طبیعی مانند رودخانه، آبشار و جنگل مهیای میزبانی از گردشگران است.

مردم این روستا خانه‌های پلکانی خود را بسیار مقاوم و زیبا ساخته‌اند که توان تحمل برف‌های چند متری منطقه را در فصل زمستان داشته باشد.

چشمه دیمه پرآب‌ترین چشمه کشور

چشمه دیمه یکی از بزرگ‌ترین چشمه‌های آب‌معدنی کشور و جهان به شمار می‌رود که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان، این چشمه بهترین آب‌معدنی جهان را دارد.

در کنار چشمه فضای طبیعی و بسیار زیبایی وجود دارد. این چشمه سرچشمه‌ اصلی زاینده‌رود قبل از ایجاد تونل‌های کوهرنگ بوده و در ۱۲ کیلومتری چلگرد قرار داشته و تا مرکز استان ۸۵ کیلومتر فاصله دارد.

این مکان به دلیل دارا بودن فضاهای سرسبز و خرم و راه دسترسی آسفالته و سرویس بهداشتی و سکوی نشیمن اطراف خود از دیرباز به‌عنوان یکی از تجمع‌گاه‌های ایلات و عشایر بختیاری و گردشگران شناخته‌شده است.

مناظر زیبا و چشمگیر و فضاسازی اطراف چشمه، این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاه‌های شهرستان کوهرنگ، استان و کشور قرار داده است.

هم‌اکنون جوشش آب در این چشمه با حجم زیاد و زلالی آب از زیبایی‌های خیره کننده این چشمه است.

جنگل‌های بلوط منطقه بازفت یکی از زیباترین جنگل‌های گسترده زاگرس به شمار می‌آید. جاری بودن رودخانه بازفت در میان جنگل‌های بلوط از مهم‌ترین جاذبه‌های منطقه به شمار می‌رود.

این منطقه در مسیر راه ارتباطی مسجدسلیمان خوزستان از چهارمحال و بختیاری قرار دارد که مسافران نوروزی این منطقه می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری منطقه بازدید کنند.

آبشار شیخ علیخان کوهرنگ

آبشار شیخ علیخان یکی از زیباترین آبشارهای شهرستان کوهرنگ و کشور است که قرار گرفتن در کنار روستای شیخ علی‌خان که دارای بافت قدیمی است، مسافران بسیار زیادی را هرساله در تمام فصول سال به شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری می‌کشاند.

زمینه روستاگردی در روستای شیخ علیخان در کنار آبشار وجود دارد که این روستا نیز از بکرترین و دست‌نخورده‌ترین روستاهای تاریخی کشور به شمار می‌رود.

قرار گرفتن گسترده‌ترین دشت لاله‌های واژگون در کوهرنگ

چهارمحال و بختیاری دارای گسترده‌ترین دشت لاله‌های واژگون است که شمارش معکوس برای رویش این لاله‌های آغازشده است.

دشت لاله‌های واژگون چهارمحال وبختیاری در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواست کی از توابع شهرستان کوهرنگ واقع‌شده است.

به دلیل وسعت زیاد(سه هزار و ۴۰۰ هکتار)، پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند، لاله‌های واژگون (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه‌های قطب سیاحتی کوهرنگ، این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

جدا از جاذبه های طبیعی گردشگری منطقه کوچ عشایر بختیاری در این شهرستان یکی از زیبا ترین جلوهای این منطقه است بخشدار مرکزی کوهرنگ در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شهرستان کوهرنگ یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان در داشتن جاذبه‌های گردشگری است،  اظهار داشت: شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به واسط شرایط توپوگرافی و خاص دارای جادبه‌های گردشگری بیشماری است.

فرزاد حسینی گفت: این شهرستان همه نوع جاذبه گردشگری را در دل خود جای داده است که نظیر آن در سطح کشور وجود ندارد.

بخشدار مرکزی کوهرنگ اظهار داشت: در این شهرستان جنگل های بلوط، رودخانه های پر آب و خروشان، آبشارهای دائمی، چشمه های جوشان و... وجود دارد که هر کدام از این جاذبه های گردشگری زیبایی خاص و متحیر کننده ای دارد.

وی ادامه داد: جدا از جاذبه های طبیعی منطقه کوچ عشایر بختیاری در این شهرستان یکی از زیباترین جلوهای این منطقه است.

بخشدار مرکزی کوهرنگ  در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون در ایام نوروز مسافران بسیاری وارد شهرستان کوهرنگ شده اند، تاکید کرد: مسافران شهرستان کوهرنگ در ایام نوروز بیشتر از جنگل های بلوط منطقه بازفت، آبشار شیخ علیخان، چشمه دیمه، آبشار کوهرنگ و... بازدید داشته اند.

وی ادامه داد: هم اکنون ارائه خدمات گردشگری در بخش مرکزی کوهرنگ به خوبی در حال انجام است و مسافران ورودی به این منطقه رضایت بالایی داشته اند.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه در شهر چلگرد سه هتل مجهز وجود دارد، تأکید کرد: نزدیکی هتل‌ها به جاذبه‌های گردشگری شهرستان کوهرنگ ازجمله آبشار شیخ علیخان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های منطقه به شمار می‌رود که بازدید از مناطق گردشگری را تسهیل کرده است.


ویدیو مرتبط :
جاذبه های گردشگری دشت لاله های واژگون وآبشارکوهرنگ