انتقاد مدیرکل هواشناسی کردستان از بی توجهی به اخطاریه‌های هواشناسی


مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: در دستگاه‌های اجرایی استان سواد فنی تبدیل اطلاعات ارزشمند پیش‌بینی هوا به تصمیم‌های اجرایی ضعیف است و این امر سبب ایجاد مشکلاتی غیرمنتظره برای مردم می‌شود.

«محمد طالب حیدری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، اظهار کرد: واحد پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کردستان در خصوص پیش‌بینی هوا، روزانه نسبت به صدور یک بولتن پیش‌بینی اقدام می‌کند، در این بولتن شرایط پوشش ابر، بارندگی، دمای هوا و وزش باد و پدیده‌های محتمل مانند مه و رعد و برق و گرد و خاک برآورد و اعلام می‌شود.

وی در خصوص «اطلاعیه» پیش‌بینی، گفت: اطلاعیه پیش‌بینی زمانی صادر می‌شود که یکی از عوامل جوی پیش‌بینی شده، باعث ایجاد اختلال در کار و زندگی بخشی از مردم کند، مانند وزش باد و یا بارش برف و باران، اما هنوز خطر جانی مردم را تهدید نمی‌کند.

مدیرکل هواشناسی کردستان در مورد «اخطاریه» پیش‌بینی، عنوان کرد: اخطاریه پیش‌بینی و یا هشدار، زمانی صادر می‌شود که یک یا چند عامل جوی به شرایط حدی خود در منطقه نزدیک شوند، مانند بارش‌های سنگین و یا وزش باد توفانی و یا سرماهای زیان‌بار، که در اخطاریه خطر جانی از ناحیه پدیده‌های تبعی جوی مانند سیلاب‌ها و آبگرفتگی‌ها ممکن است مردم را تهدید کند.

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با تهدیدات ناشی از پدیده‌های پیش‌بینی شده در اخطاریه، بهتر است که جلسه مدیریت بحران شهرستان و یا استان تشکیل شود.

حیدری ادامه داد: آسیب‌شناسی مشکلات مربوط به مدیریت بحران‌های طبیعی ناشی از رویدادهای جوی ثابت کرده است که صدور پیش‌بینی و صحت آن کافی نیست، اتخاذ تصمیم درست برای مقابله با تبعات طغیان عوامل جوی پیش از بروز آن عوامل مهم است.

وی تصریح کرد: در اخطاریه اخیر هواشناسی استان کردستان، در خصوص بارندگی‌های فعلی اعلام شد که میزان بارندگی در غرب استان از 100 میلی‌متر فراتر می‌رود اما سواد فنی این‌که 100 میلی‌متر بارش در مدت زمان یک شبانه‌روز چه تبعاتی دارد ظاهراً در دستگاه‌های اجرایی استان وجود ندارد.

مدیرکل هواشناسی کردستان خاطرنشان کرد: متأسفانه سواد فنی تبدیل اطلاعات بسیار ارزشمند پیش‌بینی هواشناسی به تصمیم‌های مدیریتی وجود ندارد و یا از سطح عامیانه آن فراتر نرفته است و این امر سبب ایجاد مشکلاتی غیرمنتظره برای مردم می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دیده بان هواشناسی