آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



فوت آشپزی/ چگونه شکر را کارامل کنیم


  X  

تاریخ خبر : شنبه 1394.08.16 - 14:18

فوت آشپزی/ چگونه شکر را کارامل کنیم

چگونه/ سس کارامل برای روی بسیاری از دسرها مورد استفاده قرار می گیرد. درست کردن این سس شیرین و غنی و خوشمزه، تا زمانی که مواد و روش درستی را به کار ببرید، واقعاً ساده است. این مطلب را بخوانید تا نحوه کاراملی کردن شکر -در عرض چند دقیقه و روی اجاق گازتان- را یاد بگیرید. در اینجا روش خشک را آموزش می دهیم که در آن تنها از شکر استفاده می شود.
1
در کاراملی کردن به روش خشک، آنقدر شکر را به تنهایی حرارت می دهیم تا به صورت مایع و سپس کاراملی دربیاید.
شکر به این دلیل قابل تبدیل شدن به مایع است که حاوی مقدار زیادی آب است. هنگامی که به شکر حرارت داده می شود، این آب آزاد می شود.
این روش اغلب توسط کسانی که آب نبات درست می کنند استفاده می شود و از روش های دیگر سریع تر است.
2
یک لایه شکر سفید دانه ریز را داخل ماهیتابه ای با کف ضخیم بریزید.
از آنجا که این روش به هیچ ماده تشکیل دهنده دیگری نیاز ندارد، مقدار دقیق شکر اهمیتی ندارد.
بسته به این که به چه مقدار کارامل نیاز دارید، از یک یا دو پیمانه شکر استفاده کنید.
3
شکر را روی حرارت متوسط گرم کنید. وقتی گرم شد از نزدیک به آن نگاه کنید. باید کناره های آن شروع به تبدیل شدن به مایع کند و از یک مایع روشن به رنگ قهوه ای طلایی دربیاید.
وقتی شکر شروع به قهوه ای شدن کرد، با استفاده از یک کاردک سیلیکونی یا قاشق چوبی، شکر مایع را از کناره های ماهیتابه به مرکز آن بیاورید.
با این کار مطمئن می شوید که قبل از اینکه شکرِ وسط ماهیتابه ذوب شود، شکرِ کناره های ماهیتابه نمی سوزد.
اگر مقدار زیادی شکر داخل ماهیتابه ریخته اید و یک لایه ضخیم از آن دارید، مراقب باشید که شکر کف ماهیتابه، قبل از اینکه متوجه شوید، شروع به سوختن نکند.
4
گلوله های شکر را از بین ببرید. احتمالا شکر به طور یکنواخت ذوب نمی شود، بنابراین اگر در برخی نقاط گلوله شکر می بینید، اما در دیگر نقاط شکر کاملاً ذوب شده، نگران نباشید؛ فقط حرارت را کم کنید و هم زدن را ادامه دهید. با این کار مطمئن می شوید که وقتی منتظر ذوب شدن بقیه شکر هستید، کارامل نمی سوزد.
اگر نمی توانید تمام شکر را ذوب کنید مسأله ای نیست؛ چرا که بعداً به راحتی می توانید کارامل تان را صاف کنید.
مراقب باشید که به هیچ وجه کارامل را بیش از حد هم نزنید؛ چون در این صورت شکر قبل از اینکه ذوب شود، به هم می چسبد.
اگر این اتفاق افتاد به هیچ وجه نگران نباشید. فقط حرارت را خیلی کم کنید و تا زمانی که شکر دوباره شروع به ذوب شدن کند، از هم زدن آن خودداری کنید.
5
با دقت کارامل را مشاهده کنید تا به رنگی که باید، برسد. – نه بیشتر و نه کمتر – یک کارامل عالی باید به رنگ قهوه ای مایل به طلایی و تیره باشد.
درست زمانی که کارامل به نقطه سوختگی رسید، باید آن را از روی حرارت بردارید. اگر قبل از این نقطه آن را بردارید، کمی نپخته است.
همچنین می توانید این زمان را از بوی کارامل – که باید بویی عمیق و غنی با اندکی تلخی داشته باشد – تشخیص دهید.
6
کارامل را از روی حرارت بردارید. وقتی کارامل به نقطه مورد نظر رسید، برای برداشتن آن از روی حرارت تعلل نکنید؛ چرا که بعد از آن کارامل به سرعت می سوزد و کارامل سوخته تلخ و غیر قابل استفاده است.
اگر کارامل را برای فلن یا کرم کارامل استفاده می کنید، می توانید آن را مستقیماً از داخل ماهیتابه داخل قالب ها بریزید.
اگر سس کارامل درست می کنید، بلافاصله کره یا خامه را به آن اضافه کنید. با این کار پختن کارامل متوقف شده و یک تاپینگ فوق العاده برای بستنی ها و دسر ها فراهم می شود. فقط دقت کنید که وقتی مواد لبنی را به کارامل مذاب اضافه می کنید، ممکن است به بیرون بپاشد.
نکات و هشدارها
برای کاراملی کردن شکر از حرارت کم استفاده کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که بیشترین کنترل را داشته باشید و از بیش از حد پختن یاسوختن آن جلوگیری کنید.
هنگامی که شکر را کاراملی می کنید، به سرعت از مرحله کامل به سوختگی می رسد. چشم تان را از آن برندارید تا وقتی که آماده شد، به سرعت آن را از روی حرارت بردارید.
درست کردن کارامل نیاز به توجه کامل تان دارد. همزمان با آن، چیزهای دیگری که نیاز به زمان یا توجه دارند نپزید؛ چرا که احتمال دارد کارامل تان بسوزد.
کارامل دمای بسیار بالایی دارد و اگر روی پوست تان بپاشد، می تواند آن را بسوزاند. در هنگام درست کردن آن دستکش بلند فر و یک پیراهن آستین بلند بپوشید یا اینکه یک کاسه آب یخ نزدیک تان داشته باشید که اگر دست تان سوخت، آن را داخل آب یخ فرو ببرید.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
‫آشپزی از اینجا تا آنجا - کرم کارامل بدون فر Cream Caramel‬‎