فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



خیز بلند میراث فرهنگی یزد برای رونق گردشگری / 1400 ، سال طلایی یزد


به گزارش ایرنا ، در این مسیر طرحهای زیادی در سطح استان و کشور در حال پیگیری است که مجموعه سالهای فعالیت در اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد است که با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و نگاه متفاوت ریاست جمهوری به مقوله گردشگری و تلاش مجموعه مدیریت ارشد استان بار دیگر در حال تکمیل و البته اجرایی شدن است.
طرحهایی که معمولا درحد مطالعات ابتدایی بوده و امروز تکمیل شده و در حال اجراست یا مقدمات اجرای آن و در واقع پازل آن تکمیل شده و چراغ راه و مسیر مشخص شده و تنها همتی برای ادامه کار لازم است.
ظرفیت و نیازها مشخص شده و باید با یک مدیریت و پنل مدیریتی قوی راه را برای اجرای بهتر آن فراهم کرد.
از این رو و به منظور بررسی وضعیت فعالیت های حوزه گردشگری استان در میزگردی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان و معاون گردشگری این مجموعه در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یزد مسائل این بخش را دنبال کردیم.
** فعالیت ها در بخش تقویت زیرساختهای گردشگری راضی کننده است
محمدمهدی شرافت درباره برنامه های سال 1395 سال خوش آمدگویی به یزد گفت: تجربه بسیار خوبی با اتفاق نظر درباره میراث فرهنگی در سال 84 بوجود آمد و آن سال ، سال خوش آمدگویی به یزد شد.
وی افزود: خاطره خوب آن دوران نقطه عطفی شد برای تصمیم امروز و در واقع جایگاه امروز استان یزد در حوزه میراث فرهنگی مدیون آن دوران است ولی در حال حاضر آمادگی دستگاهها مانند آن زمان نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه به دنبال کاهش مشکلات زیرساختی هستیم، گفت: در این راستا کارهای راضی کننده ای در سطح استان و شهر یزد در حال انجام است که طرحهای توسعه هتل های موجود و ابتکار معاونت گردشگری در ایجاد طرحهای بوم گردی از جمله آنهاست.
شرافت درباره این دو طرح گفت: باتوجه به کمبود اماکن اقامتی علاوه بر تلاش برای دعوت و زمینه سازی حضور سرمایه گذاران برای هتل های چهار و پنج ستاره در قالب گسترش هتل های سنتی به عنوان یک برند شاخص یزد اقدام شده و همچنین در قالب طرح اقامتگاه های بوم گردی علاوه بر تأمین بخشی از خدمات اقامتی، پذیرایی و گردشگری به عدالت درآمدی نیز التفات شده است .
وی تاکید کرد: اهمیت توسعه هتل های موجود چنان واضح است که به عنوان یک اولویت اصلی مطرح شده و در حال حاضر علاوه بر طرح توسعه هتل داد که در این خصوص پیشتاز بوده و تا پایان سال، 50درصد به ظرفیت اتاق های خود اضافه می کند.
این مسئول یادآور شد: البته هتل باغ مشیرالممالک، ارگ جدید یزد، پارسیان، صفائیه یزد و ایرانگردی و جهانگردی طرح های مصوب توسعه دارند که با حمایت بیشتر مسئولان مخصوصاً تأمین تسهیلات بانکی می توانند در مدت کوتاهی ظرفیت اقامتی خود را با حداقل هزینه ممکن افزایش دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی درباره واحدهای بوم گردی نیز گفت: به تازگی و به منظور افزایش ظرفیت اماکن اقامتی استان و نیز رونق گردشگری به اضافه مرمت خانه های قدیمی، 90 مجموعه بوم گردی برای راه اندازی در این استان پیش بینی شده که 30 مورد آن تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
** تقویت زیرساختهای فرهنگی مهمتر از زیرساختهای فیزیکی
شرافت در ادامه درباره برنامه های سال 1395 ، سال خوش آمد گویی گفت: برنامه های وسیعی برای این موضوع تدارک دیده شده و به گونه ای که نه تنها این سال را سال خوش آمدگویی در نظر داریم بلکه آن را محور اجرای طرح برنامه پنج ساله گردشگری استان مشخص کرده ایم به گونه ای که تا سال 1400به جایگاه واقعی برسیم.
وی با تأکید بر لزوم تقویت زیرساختهای فرهنگی به عنوان اولویت کار استان تصریح کرد: گردشگری نیاز امروز استان است به منظور ایجاد اشتغال ، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی ولی آنچه در این مسیر بیشتر نیاز داریم تقویت زیرساختهای فرهنگی است و اینکه حداقل مدیران به اهمیت این بخش واقف شوند و ما را یاری کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یادآور شد: اولویت رشد و توسعه این استان توجه جدی و علمی به صنعت گردشگری بوده از این رو این صنعت خط مقدم توسعه و رونق همه جانبه استان شده و این موضوع باید با فرهنگ سازی مورد توجه مردم و مسئولان استان قرار گیرد.
** پنج هتل 5ستاره در استان در حال ساخت است
وی درباره تقویت زیرساختهای فیزیکی نیز به ساخت پنج هتل 5ستاره در سطح استان اشاره کرد و گفت : در این بخش برای ساخت هتل ها یکسری خدمات جانبی و یکسری خدمات بانکی و تسهیلاتی نیاز است با این حال با ایجاد مقدمات کار ساخت یک هتل 5 ستاره در اردکان آغاز شده و شهرداری و نظام مهندسی نیز مجوزهای لازم را داده است.
شرافت افزود: در میبد ساخت هتل با یک مشکل جنبی مواجه شده و سال آینده به صورت جدی تر کار می شود، در یزد یک مورد در مرحله صدور پروانه قرار دارد ، مورد دیگر که زمین آن از سوی راه و شهرسازی تأمین شده و هتل پنجم هم از سوی یک سرمایه گذار در زمین خودش در حال ساخت است.
این مسئول خاطرنشان کرد: به هر صورت یک سرمایه گذار وجود دارد ولی این پنج طرح آماده است و امیدواریم در در افق سه تا پنج ساله به سرانجام برسد و شاهد افزایش تخت ها و واحدهای اقامتی در استان باشیم ضمن آنکه چهار طرح دیگر را در این حوزه در حال پیگیری داریم .
وی یادآور شد: بحث دیگر زیرساخت که بسیار مهم است و کارهای خوبی درباره آن انجام شده و امیدواریم در دوران پساتحریم اتفاق بیفتد پروازهای خارجی است که با ایجاد نمایندگی وزارت خارجه امکان ورود مستقیم گردشگران خارجی در استان فراهم شده است.
وی تأکید کرد: خوشبختانه در حوزه سرمایه گذاری در استان با وجود رکود کشور تحولات خوبی شده و تاکنون رشد چهار برابری در این حوزه داشته ایم و همچنان نیز متقاضییان سرمایه گذاری زیادی درحوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان داریم.
** چهار پرونده استان یزد در مسیر ثبت جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی در بخش دیگری از این میزگرد با اشاره به پیگیری چهار پرونده این استان با محوریت و هدایت این استان برای ثبت جهانی گفت: مهمترین پرونده ثبت جهانی شهر یزد است که البته رقابت سنگینی میان این موضوع با آثار 13یا 14استان وجود داشت و در نهایت یزد برای معرفی به یونسکو معرفی شد.
شرافت با اشاره به تلاش و همکاری همه دستگاهها بویژه استانداری ، شهرداری ،فرمانداری و شورای شهر یزد افزود: این پرونده که بیستمین و نخستین تجربه شهر زنده در ایران است که قرار شده از سوی یونسکو ثبت جهانی شود کار سنگینی است ضمن آنکه در تلاشیم پرونده تا آخر آذرماه با تلاش دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور و تیم یزد تکمیل شود.
وی پرونده دوم را ثبت قنات های یزد عنوان کرد و گفت: این پرونده مختص استان یزد نیست و درواقع 11 قنات ایرانی در هفت استان از جمله قنات زارچ یزد طولانی ترین قنات جهان و قنات حسن آباد مشیر مهریز بهعنوان پرآب ترین قنات کشور درآن قرار دارند.
این مسئول یادآور شد: در این خصوص کشورهایی همچون چین و شیلی هم مدعی هستند ولی با اقدامات خوبی که از سوی ایران صورت گرفته از بابت ثبت آن مطمئن هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این خصوص برای نخستین بار در کشور پرپوزال دانشگاهی تهیه شد و کارهایی که در بخش احیا و لایروبی دو قنات یزد در طول پنج تا 6ماه گذشته انجام شده نیز در ظرف 20سال اخیر بی سابقه بوده است.
شرافت با اشاره به اینکه پرونده سوم مربوط به ثبت فناوری بادگیرهاست اظهارکرد: ظاهرا یکسری از کشورهای همسایه نیز در ثبت این اثر ایرانی به نام خودشان تلاشهایی داشته اند ولی با توجه به اینکه در برخی استانها این اثر مشهود است و این کشورها در گذشته نه چندان دور جزئی از ایران بوده اند جایشکی باقی نمی گذارد که فناوری بادگیر متعلق به کشورمان است.
وی با اشاره به فراملی بودن پیگیری این پرونده اضافه کرد: هنوز این پرونده به نام کشوری ثبت نشده با این حال با تلاش هایی که شده در حال حاضر با رقبا به تساوی رسیده ایم ولی در حال رفع نقص ها به صورت فراملی هستیم.
وی پرونده چهارم را کویر لوت عنوان کرد و گفت: در این پرونده چون بخش کمی از استان در کویر لوت قرار دارد سهم ما در این پرونده کمتر است.
شرافت درباره دیگر موضوعات در حال پیگیری استان در حوزه گردشگری و صنایع دستی گفت: معرفی دو شهر میبد و یزد به عنوان شهر خلاق ، یزد قطب نساجی و میبد شهر سفال نیز از دیگر مواردی است که ما به شدت در حال پیگیری آنها هستیم ولی درباره دو بخش اول میراث فرهنگی بیشتر نقش حمایت و پشتیبانی دارد .
** رشد 15درصدی گردشگران خارجی در سال جاری
در ادامه این میزگرد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان نیز گفت: با تحولات صورت گرفته در استان و نگاه عمیق دولت به مقوله گردشگر و گردشگری ، رشد خوبی در این بخش در دولت یازدهم داشتیم به طوری که در سال قبل آمارها حکایت از پنج برابر شدن گردشگران خارجی به استان داشت.
مصطفی فاطمی افزود: امسال نیز این آمار با وجود وضعیت کشور ، تاکنون رشد 15درصدی داشته و چون ظرفیت هتل ها و اقامتگاهها بویژه در زمان پیک ورود گردشگران خارجی تکمیل است و اعلب در این زمان ها مراکز اقامتی با شرکت کنندگان در همایشها درگیرند توانایی پذیرش بیشتر دراستان وجود ندارد.
وی اضافه کرد: البته با توجه به افزایش ظرفیت مراکز اقامتی و تغییر زمان برگزاری همایش ها به زمانی غیر از پیک ورود گردشگران خارجی امیدواریم در سال آینده شاهد رشد بیشتر این بخش و درآمدزایی بیشتر باشیم البته بحث مسئولیت برپایی نمایشگاهها نیز برای حل این مشکلات به میراث فرهنگی تفویض شده که این مسائل در تدوین برنامه پنج ساله به خوبی دیده شده است.
** هشت محور جذاب در برنامه پنج ساله میراث فرهنگی برای شهر یزد و استان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: در برنامه پنج ساله گردشگری که از سال 1395 به مدت پنج سال تا 1400 اجرا می شود هشت محور در شهر یزد دیده ایم تا زیرساخت های آن آماده و مطالعات درباره آنها صورت گیرد.
فاطمی افزود: در این مجموعه محور باغات ایرانی در مسیر خیابان کاشانی به ایرانشهر ، محور آل مظفر به عنوان شهر بادگیرها از مسجد جامع تا کشکنو و حصار بافت تاریخی و قنات ، محور بازار ، محور گردشگری زرتشتیان از دخمه تا آتشکده و بلوار بسیج ، محور فرهنگی – ادبی ، دو محور کویر در فهرج و زارچ ، محور شهر جدید شامل پاساژها و مجموعه های جدید را تعریف کرده ایم.
وی اضافه کرد: البته برای بازدید و گردشگر در شهرها نیز یک محور با عنوان داخل شهر شامل شرق در بافق و بهاباد ، شمالی در میبد و اردکان ، سمت مهریز به تنهایی، طبیعت گردی خاتم ، عشایر ابرکوه ، در شهرستان اشکذر چند شهر و رستا و مراکز پرورش اسب در نظر گرفته شده و در مجموع برای سفر به شهر یزد و سایر شهرستانها و بازدید از آثار مختلف 18روز زمان دیده شده است .
** احیای ماهیت آثار تاریخی مدنظر است نه ساخت آثار جدید / جداره سازی و پرکردن فضاهای خالی پشت امیرچخماق
مدیرکل میراث فرهنگی در پایان این میزگرد با تأکید براینکه کار این مجموعه ساختن آثار باستانی جدید نیست گفت: هدف ما در بازسازی آثار قدیمی و تاریخی در واقع احیای ماهیت این آثار است و معتقدیم باید تغییرات محسوس باشد در عین حال استفاده از فناوری های نو را رد نمی کنیم.
شرافت در همین خصوص به جداره سازی مجموعه امیرچخماق اشاره کرد و افزود: این طرح و ایده مربوط به مرحوم دکتر شیرازی و دکتر محمدرضا اولیا در پیاده کردن آن است که سال 1374 برمی گردد.
وی اضافه کرد: طرح اجرایی ایده امیرچخماق را دکتر خادم زاده ارائه کرد و در واقع طرح امروز بعد از سال 1384 که مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی را دارد از همان ایده گرفته شده و در آن حق تقدم با عابر پیاده دیده شده است با این حال موضوع ترافیک را بویژه برا اتوبوس ها لحاظ شده است تا به مرور جداره ها بسته شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: البته طرح به همین جداره سازی ها خلاصه نمی شود و باید پشت فضا و جاهای خالی نیز پر شود و ما نیز معتقد بودیم اول می بایست ابتدا پرکردن جاهای خالی پشت تکمیل می شد و سپس جداره سازی ولی همین که شهرداری یزد همت کرده تا این قطب گردگری مذهبی ، دینی و اقتصادی استان را تا میدان بعثت تکمیل کند جای تشکر ویژه دارد و امیدواریم در آینده دو محور قوی امیرچخماق و میدان بعثت رونق بیشتری پیدا کنند.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
1968/8068

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اولین مسجد ایران با قدمت 1400 ساله در استان یزد