تقویم تاریخ/ ورود "امام خمینی"(ره) به قم پس از پانزده سال دوری


تقویم تاریخ/ ورود راسخون/ ورود "امام خمینی"(ره) به قم پس از پانزده سال دوری (1357ش)
امام خمینی(ره) پس از بازگشت پیروزمندانه به میهن اسلامی ایران، در تهران اقامت نمودند تا پایه‏های حکومت اسلامی استقرار یابد. معظمٌ له پس از تشکیل دولت موقت و سامان‏یابی نسبی اوضاع کشور، بنا به وعده‏ای که داده بودند هجده روز پس از پیروزی انقلاب در تاریخ دهم اسفند 1357ش، به کانون انقلاب اسلامی، یعنی قم عزیمت نمودند. اما آن حضرت، 11 ماه بعد در اثر ابتلا به بیماری قلبی، در دوم بهمن 1358ش، مجدداً به تهران بازگشتند و از آن پس، به علت ضرورت رهبری نظام اسلامی از نزدیک و لزوم حضور ایشان در مرکز کشور، تا پایان عمر پر بار خویش در تهران اقامت گزیدند.

تولد فقیه بزرگ و عالم شیعه "فخرالمحققین حلی" فرزند دانشمندِ علامه‏ی حلی(682 ق)
محمد بن حسن بن یوسف معروف به فخرالمحققین فرزند علامه‏ی حلی، ملقب به فخر الاسلام، فخرالدین و رأس المدقّقین از اعاظم و بزرگان شیعه و دارای جلالت علمی بسیاری بود. وی در نوجوانی به اجتهاد دست یافت. فخر المحققین مورد تایید و توجه خاص پدر بزرگوار خود علامه‏ی حلی بود تا آن جا که علامه، اتمام مصنفات خود را پس از مرگ به فخر سپرد. ایضاحُ الفَوائد، تَحصیل النّجاة و مَنبَع الاسرار از جمله آثار اوست.

آغاز به کار رسمی کمیته حُسن نیت در اوایل جنگ تحمیلی (1359 ش)
براساس پیشنهاد وزرای امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی و موافقت اجلاس سران، کمیته حسن نیت با هدف پایان دادن به جنگ عراق و ایران از طرق صلح‏آمیز به وجود آمد. این کمیته که بعدها نام خود را به کمیته صلح تغییر داد و از رؤسای جمهوری برخی کشورهای اسلامی تشکیل شده بود، با انجام سفرهایی به تهران و بغداد، آخرین نظریات دو کشور متخاصم را دریافت می‏کرد و پس از جمع‏بندی این نظریات، نشست‏هایی را ترتیب می‏داد. در نهایت تصمیمات این کمیته درچارچوب قطعنامه و یا بیانیه صادر و اعلام می‏شد. اولین سفر کمیته حسن نیت به تهران و بغداد در تاریخ 10 اسفند 1359 صورت گرفت و پس از پایان این سفر، اولین طرح خود را ارایه نمود که در آن به احترام کامل به تمامیت ارضی، عدم تصرف اراضی با اعمال زور، همچنین آتش‏بس میان ایران و عراق و نیز عقب‏نشینی و چگونگی استفاده طرفین از آبراه شطّ العرب اشاره شده بود. در این طرح، همچنین پیش‏بینی شده بود که ناظران نظامی سازمان کنفرانس اسلامی بر آتش بس و عقب نشینی نظارت کنند. در این میان، جمهوری اسلامی ایران، پیش شرط هرگونه آتش بس را عقب‏نشینی مزدوران بعث عراق به مرزهای بین المللی و معرفی آغازگر جنگ عنوان نمود که با مخالفت عراق، این طرح و طرح‏های بعدی کمیته صلح، راه به جایی نبردند، سرانجام کار کمیته صلح پس از نه سفر و ارایه شش طرح صلح، و در حالی که وضعیت جبهه‏ها به نفع ایران بود، در بیستم آبان 1365ش در جدّه عربستان بدون دسترسی به نتیجه مطلوب پایان پذیرفت.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: راسخون


ویدیو مرتبط :
ورود امام خامنه ای به حسینیه امام خمینی(ره) در عید مبعث