گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ایران کشوری امن برای گردشگران خارجی


فعالان صنعت گردشگری پس از رونق ورود توریست به ایران به تکاپو افتاده اند و معتقدند پس از چندین سال رکود به حدی سرمان شلوغ شده است که بسیاری از هتلهای خوب ایران تا سال 2015 از همین حالا رزرو شده اند.

شهرخبر: 35 هزار گردشگر خارجی از فروردین تا پایان مرداد ماه امسال با تورهای گردشگری وارد ایران شده اند. آمارگیری از این افراد به گفته معاون گردشگری کشور از طریق پلیس مهاجرت و شمارش ویزاهای آن به قصد سفر در ایران انجام شده است.

این آمار نشان می دهد که تعداد گردشگران خارجی در مقایسه با 5 ماه نخست سال گذشته 204 درصد رشد داشته است. این تعداد رشد گردشگر را نه تنها مقامات دولتی و متولیان در سازمان میراث فرهنگی بلکه هتلداران و آژانسداران و فعالان این صنعت نیز تایید می کنند.

حضور گردشگران خارجی در ایران تنها با آمار و ارقام قابل رویت نیست. کافی است موزه ها و بناهای تاریخی و شهرهای گردشگری رصد شوند آن موقع است که هر کسی می تواند حضور پررنگ گردشگران خارجی را در شهرهای اصفهان، یزد، شیراز و تهران نسبت به سالهای گذشته در ایران ببیند. در این میان رسانه های داخلی به نفل از مسئولان و فعالان گردشگری از رونق ورود توریست به ایران می گویند. حتی رسانه های خارجی نیز با انتشار گزارش های خود از اشتیاق خارجی ها برای دیدن ایران خبر می دهند.

حضور گردشگران اروپایی با قطار لوکس

در روزهای اخیر خبر ورود توریست های اروپایی با قطارهای گردشگری برای اولین بار بسیار خبرساز شد و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرد. در این میان ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر از ورود 750 گردشگر اروپایی با لوکس ترین قطار اروپایی به ایران خبر می دهد. به گفته وی، قرار است در مرحله اول 130 گردشگر اروپایی با این قطار 5 ستاره در روز اول آبان ماه به ایران بیایند و پس از آن گروههای بعدی به ایران سفر کنند.

پور فرج همچنین از ورود 6 قطار گردشگری اروپایی خبر می دهد و  امیدوار است که این تعداد رفت و برگشت قطارهای گردشگری به 10 برسد آن وقت است که می توان گفت در حال شکل گیری انقلابی در حوزه گردشگری هستیم.

اما بر رونق ورود گردشگری خارجی در ایران جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور نیز مهر تائید می زند و می‌گوید: اکنون میزان اشغال اتاق هتلها در ایران نشان می دهد که در بسیاری از هتلها گردشگران خارجی اقامت دارند و ما حتی برای سال 2015 نیز رزرو اتاق انجام داده ایم.

رزرو اتاق و تور گردشگری برای سالهای آینده مسئله ای است که مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور هم درباره آن گفته است که ظرفیت هتل‌ها تا سال ۲۰۱۵ پر است. اما این موضوع شامل تمام هتل‌ها نمی‌شود بلکه همچنان اتاق خالی در برخی از هتل‌ها وجود دارد.

حمزه زاده، صحبت های رحمانی موحد را تکمیل کرده و به خبرنگار مهر می گوید: ما هنوز هم برای هتلهای 5 و 4 ستاره ظرفیت خالی داریم. پیش از این گفته شده بود که تمام ظرفیت اتاق هتلهای ما پر است درحالی که می توان گفت پیدا کردن برخی از هتلهای خوب و 5 ستاره در برخی از شهرها شاید مشکل شده باشد ولی اگر هر کسی به ما مراجعه کند حتما برایش اتاق تهیه می کنیم. ظرفیت پر اتاق ها هنوز در هتلهای خوب اما کم ستاره خالی است. البته هتلهای سنتی نیز می تواند در اختیار گردشگران قرار گیرد. اکنون  1082 هتل از درجه یک تا پنج داریم از این تعداد تنها 30 هتل پنج ستاره و 83 هتل چهار ستاره هستند.

ضد تبلیغ انجام ندهید

در این میان یکی از هتلداران استان یزد از سخنرانی ها و صحبت های مسئولان ایران درباره اینکه هتلهای ایران تا یک سال دیگر از حضور گردشگران اشغال شده، انتقاد کرد و گفت: کاری نکنید که با بیان مداوم پر شدن اتاق هتلها در ایران، گردشگران خارجی را از سفر منصرف کنیم.

مجید کیانی که از کارشناسان هتلداری است، ادامه داد: این طور تصور می شود که اکنون دیگر جای اقامت برای هیچ گردشگری در ایران وجود ندارد. درحالی که هنوز هتلهای خوب و اقامتگاهای بوم گردی و سنتی ایران خالی هستند. باید به متولیان گردشگری گفت آیا معتقدید که همه گردشگران خارجی فقط به هتلهای 5 و 4 ستاره می روند؟ اگر این طور است هنوز گردشگران خارجی متقاضی سفر به ایران را نشناخته اید. بسیاری از آنها نمی خواهند مانند کشورشان در یک اتاق لوکس اقامت کنند بلکه به ایران می آیند تا با شرایط زندگی و سنتی ایرانیان آشنا شوند.

در این میان هتلداران شهرهای پر گردشگر همچنان آمارهای متفاوتی از میزان اشغال اتاق هایشان می دهند. اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی یک بار اعلام کرده که میزان اشغال هتلها 90 درصد است و بار دیگر گفته که این میزان اشغال برای هتلهای 5 ستاره 100 درصد است. با این حال همه آنها اعلام می کنند که هتلهای خوب ایران از نظر پذیرش اتاق در وضعیت مطلوبی به سر می برند.

کوتاه شدن دست دلالان

اما ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان از خالی شدن ظرفیت برخی از هتلهای ایران خبر داد و به مهر گفت: پیش از این دلالانی بودند که اتاق هتلهای خوب را رزرو می کردند و جا برای گردشگران خارجی دفاتر خدمات مسافرتی نبود. آنها از این فرصت استفاده کرده و با راه انداختن بازار سیاه همان اتاق را با نرخ بالایی می فروختند همین مسئله باعث می شد که هر زمان به هتلداران مراجعه می کردیم می گفتند که اتاقها پر هستند تا اینکه با جامعه هتلداران صحبت کرده و این مشکل را حل کردیم. بنابراین قرار شد که تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی برای هتلداران و رزرو اتاق در اولویت باشند. به این ترتیب می توانم بگویم حداقل 40 درصد از فضای خالی هتلها آزاد شد چون دست دلالان را کوتاه کردیم.

در این میان، حجت الله ساجدی فر، از اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز وجود دلالان اتاق را تأیید کرد و به خبرنگار مهر گفت: طبیعی است که در ایام پر گردشگر میزان فعالیت دلالان هم بیشتر شود آنها از این فرصت استفاده کرده و به هتلداران می گفتند که می خواهند در آینده نزدیک گردشگر به هتل بیاورند. درحالی که این افراد نه دفتر خدمات مسافرتی دارند و نه در حوزه ورود گردشگر فعال بودند به این ترتیب  از تقاضای تورگردانان برای گرفتن اتاق خالی سو استفاده کرده و اتاقهای رزرو شده خود را به قیمت گزافی در اختیار دفاتر خدمات مسافرتی می گذاشتند.

وی ادامه داد: اگر سالهای گذشته در دفاترمان می نشستیم و همه کار غیر از فروش تور انجام می دادیم تا چراغ آژانسمان روشن باشد، اکنون در تلاش هستیم تا بهترین خدمات را به گردشگران خارجی بدهیم و از راههای مختلف استفاده کنیم تا بیشتر آنها را جذب کنیم. این اتفاق خوشایند برای آن دسته از دفاتر خدمات مسافرتی بیشتر قابل لمس است که در زمینه ورود تورهای گردشگری فعال تر بوده و هستند.

کمبود زیرساختها

اکنون با وجود آمدن شماری از گردشگران خارجی هنوز در زمینه زیرساختهای گردشگری با مشکل رو به رو هستیم تا جایی که آژانسداران فعال در زمینه ورود گردشگر از لغو تورهای گردشگری خبر می دهند. حتی لغو این تورها را مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز تایید کرده و گفته است که برخی از این تورها به علت نبود زیرساختها سفرشان را لغو کرده اند. جامعه تورگردانان نیز اعلام کرده که اگر قرار باشد روند رشد 205 درصدی ورود گردشگران بیشتر از وضع موجود شود، شاید نتوانیم دیگر جوابگوی گردشگران باشیم چون زیرساختهای میزبانی هنوز در ایران آماده نیست. یکی از این زیرساختها نبود سیستم حمل و نقل داخل شهری است که برای حل این مشکل از دولت خواسته ایم تا نزدیک به هزار خودروی سواری را در اختیار ما قرار دهد.

تنوع فعاليت‌هاي مربوط به صنعت گردشگري باعث شده است تا رونق اين بخش، اثرهاي اقتصادي بالا‌يي را براي اقتصاد كشور در مقايسه با ساير بخش‌هاي اقتصادي ايجاد كند. علا‌وه بر اين مطالعات انجام شده نشان داده‌اند توسعه اين صنعت نقش مؤثري  در كاهش بيكاري و همچنين بهبود توزيع درآمد و افزايش درآمدهاي دولت دارد. اين موضوع به خصوص از آن جهت كه در كشور ما بيكاري به عنوان اصلي‌ترين مشكل اقتصادي كشور مطرح است لازم است روز به روز به صورت جدي تري مورد توجه سياستگذاران و برنامه ريزان كشور قرار گیرد.


ویدیو مرتبط :
ایران از نگاه گردشگران خارجی