آخرین وضعیت مناطق شمالی سوریه


گزارشی درباره آخرین وضعیت میدانی در شمال «لاذقیه»، اظهارات رئیس تیم حفاظت از فرودگاه لاذقیه سوریه مبنی بر اینکه پیروزی‌های بزرگ و غیرمنتظره عملیات نصر حلب در راه است، تمایل اهالی حلب به تحویل سلاح‌ به نیروهای ارتش، گزارش روزنامه عربستانی مبنی بر اینکه اگر ارتش سوریه به خوبی عمل کند حلب کاملا سقوط می‌کند، انفجار در دمشق با 8 کشته و 20 زخمی، دست انداختن عربستان از سوی داعش، اعلام اینکه بشار اسد به روسیه سفر می‌کند، تأکید کری که خواستار کمک روسیه برای آتش‌بس در سوریه شد، اظهارات وزیر دولت کویت مبنی بر اینکه در عملیات زمینی در سوریه شرکت نمی‌کنیم، اظهارات «عادل الجبیر» که طرح حمله زمینی به سوریه را «آمریکایی» خواند، اظهارات مشاور بشار اسد مبنی بر اینکه نیازی به تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای حامی تروریسم نداریم، هدف گرفتن کاروان تشییع مادر بشار اسد، گزارشی درباره احتمال رویارویی مستقیم ریاض با تهران در خاک سوریه، اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه تنها ایران و روسیه قانونی با داعش در سوریه مبارزه می‌کنند، اعلام کرملین درباره اینکه اظهارات اردوغان درباره اشغالگری روسیه در سوریه «پوچ و بی‌معنی» است، اظهارات داوود اوغلو مبنی بر اینکه روسیه در سوریه شکست خواهد خورد، اعلام مسکو درباره اینکه حضور کردها در مذاکرات سوری-سوری ثبات صلح در سوریه را تضمین‌ می‌کند، اعلام معارض عربستانی که سقوط «حلب» را خسارت حتمی برای ریاض خوانده است، اظهارات سفیر روسیه مبنی بر اینکه حملات هوایی مسکو بود که معارضان سوری را پای میز مذاکرات کشاند، گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره اینکه عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه دچار تردید است، اظهارات هیئت معارضین مبنی بر اینکه تا زمانی که حملات هوایی روسیه ادامه یابد، در مذاکرات شرکت نمی‌کنیم، ابراز امیدواری اشتاین مایر درباره به توافق رسیدن برای از سرگیری مذاکرات صلح سوریه و اظهارات «ریاض حجاب» که خواستار حمایت مالی و نظامی بیشتر دولت آمریکا از معارضان سوریه شد، بخشی از مهمترین اخبار عرصه میدانی و سیاسی سوریه در روز گذشته است.

مشروح اخبار به شرح زیر است.

تحولات میدانی

آخرین وضعیت میدانی در شمال «لاذقیه»/ مهم‌ترین پایگاه تروریست‌ها در آستانه سقوط

نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در حال وارد کردن آخرین ضربات به تروریست‌های «جیش‌الفتح» در شمال شرق استان لاذقیه هستند.

پیروزی‌های بزرگ و غیرمنتظره عملیات نصر حلب در راه است

رئیس تیم حفاظت از فرودگاه لاذقیه سوریه با اعلام اینکه پیروزی‌های بزرگ و غیرمنتظره عملیات نصر حلب طی روزهای آتی در راه است، تاکید کرد: تعامل آرام و در عین حال هوشمندانه ایران در بحران سوریه موجب رقم خوردن نتایج تحولات میدانی به نفع نظام سوریه شده است.

تمایل اهالی حلب به تحویل سلاح‌ به نیروهای ارتش

اهالی مناطق اطراف حلب تمایل دارند تا سلاح هایشان را به نیروهای ارتش سوریه تحویل دهند.

روزنامه عربستانی: اگر ارتش سوریه بخوبی عمل کند حلب کاملا سقوط می‌کند

یک روزنامه عربستانی ضمن اذعان به ناکامی تروریست‌های تحت حمایت این کشور در استان «حلب» تأکید دارد که ارتش سوریه می‌تواند این نبرد را به سود خود به پایان رساند؛ مسئله‌ای که ضربه‌ای سنگین بر پیکر تروریست‌های حاضر در سوریه به شمار می‌رود.

انفجار در دمشق 8 کشته و 20 زخمی بر جا گذاشت

در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در دمشق 8 غیر نظامی کشته و 20 نفر زخمی شدند.

داعش هم «عربستان» را دست انداخت

طرفداران گروه تروریستی داعش در فضای مجازی به تصمیم عربستان برای دخالت نظامی در سوریه به بهانه مبارزه با داعش، واکنش نشان دادند.

تحولات سیاسی

مقام روس: بشار اسد یک بار دیگر به مسکو سفر می‎کند

سفیر روسیه در دمشق گفته که احتمالا بشار اسد رییس جمهوری سوریه، در آینده به مسکو سفر کند.

کری خواستار کمک روسیه برای آتش‌بس در سوریه شد/ لاوروف: واشنگتن طرح مسکو را بررسی می‌کند

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از مسکو خواست تا در اجرای هر چه سریعتر آتش بس در سوریه کمک کند.

کویت:‌ در عملیات زمینی در سوریه شرکت نمی‌کنیم

وزیر دولت کویت تاکید کرد که این کشور در عملیات زمینی در سوریه مشارکت نمی کند.

«عادل الجبیر»: طرح حمله زمینی به سوریه «آمریکایی» است

وزیر خارجه عربستان با تاکید بر اینکه طرح دخالت زمینی در سوریه از «واشنگن آمده است» اعلام کرد که کشورش آماده اعزام نیروهای زمینی به سوریه در چارچوب ائتلاف آمریکایی ضد داعش است.

مشاور بشار اسد: نیازی به تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای حامی تروریسم نداریم

مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد اعلام کرد که هدف ارتش سوریه از عملیات نظامی کنونی در شمال کشور پاکسازی مناطق سوریه در مرز با ترکیه و تسلط بر شهر حلب است.

العربیه مدعی شد: کاروان تشییع مادر بشار اسد هدف قرار گرفت

منابع رسانه‌ای خبر دادند که کاروان تشییع مادر رئیس جمهور سوریه توسط تروریست‌ها هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

رویارویی مستقیم ریاض با تهران در خاک سوریه؛ موانع و چالش‌ها

روزنامه السفیر لبنان در گزارشی به احتمال رویارویی عربستان با ایران در سوریه پرداخت و پیامدهای آن را برای عربستان سعودی ارزیابی کرد.

تنها ایران و روسیه قانونی با داعش در سوریه مبارزه می‌کنند

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد تنها ایران و روسیه قانونی در حال عملیات نظامی علیه نیروهای تروریستی داعش در سوریه هستند و ائتلاف‌های به اصطلاح ضدداعش صلاحیت قانونی ندارند و همکاری ترکیه و روسیه در مبارزه با تروریسم «خیالبافی» و غیرممکن است.

کرملین: اظهارات اردوغان درباره اشغالگری روسیه در سوریه «پوچ و بی‌معنی» است

سخنگوی کاخ کرملین اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه مبنی بر اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه توسط روسیه را «پوچ و بی‌معنی» خواند.

داوود اوغلو: روسیه در سوریه شکست خواهد خورد/زمان آن فرا رسیده که در کنار حلب قرار گیریم

نخست‌وزیر ترکیه در جمع اعضای فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه از تداوم پیروزیهای ارتش سوریه در حلب ابراز نارضایتی کرد.

مسکو: حضور کردها در مذاکرات سوری-سوری ثبات صلح در سوریه را تضمین‌ می‌کند

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مسکو معتقد است تنها با حضور کردها در مذاکرات سوری-سوری می‌توان عدم اخلال در روند صلح در کشور سوریه را تضمین کرد.

معارض عربستانی: سقوط «حلب» خسارت حتمی برای ریاض است

پس از سقوط شهر استراتژیک «القصیر» در 2 سال گذشته که توانست معادلات میدانی کل سوریه را تغییر دهد، سعودی‌ها تمام تلاش خود را برای حفظ «حلب» به کار برده‌اند.

سفیر روسیه: حملات هوایی مسکو بود که معارضان سوری را پای میز مذاکرات کشاند

سفیر روسیه در سوریه با استناد به شواهدی اعلام کرد که این حملات هوایی روسیه در شهرهای مختلف سوریه بود که باعث شد معارضان سوری پای میز مذاکرات با دمشق بنشینند.

عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه دچار تردید است/ زمان اعزام نیرو به سوریه سؤال برانگیز است

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت زمان مطرح کردن پیشنهاد ریاض برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، سؤالاتی را درباره انگیزه‌های این کشور به وجود می‌آورد.

هیئت معارضین: تا زمانی که حملات هوایی روسیه ادامه یابد، در مذاکرات شرکت نمی‌کنیم

نمایندگان معارضان سوری تحت حمایت ریاض اعلام کرده‌اند که برای اینکه مذاکرات با دولت سوریه را آغاز کنند، ابتدا باید روسیه حملات هوایی خود را در سوریه متوقف کند. آنها همچنین در حال گفت‌وگو درباره رد ارتباط آتش‌بس با آغاز مذاکرات با دمشق هستند.

اشتاین‌مایر: امیدوارم در جهت از سرگیری مذاکرات صلح سوریه به توافق برسیم

وزیر خارجه آلمان گفت که امیدوار است که در نشست روز پنجشنبه در مونیخ بتوان در مورد از سرگیری مذاکرات صلح سوریه، توافقی به دست آورد.

«ریاض حجاب» خواستار حمایت مالی و نظامی بیشتر دولت آمریکا از معارضان سوریه شد

رئیس هیأت عالی معارضان در گفت‌وگوهای بین‌المللی سوریه، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی از دولت این کشور خواست حمایت‌های مالی و نظامی از معارضان سوریه را در سایه پیروزی‌های ارتش سوریه افزایش دهد.

فارس


ویدیو مرتبط :
آخرین وضعیت مناطق محاصره شده فوعه و کفریا