گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



هفتصد کیلومتر مربع از بستر دریاچه ارومیه دوباره زیر آب رفت


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی، از آبگیری 700 کیلومتر مربع از بخش جنوبی دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز آراسته اعلام کرد که علت زیر آب رفتن بخش جنوبی دریاچه ارومیه افزایش میزان بارندگی، کوچک شدن سطح دریاچه و در نتیجه تبخیر کمتر و همچنین اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه با لایروبی رودخانه ها و مجاری اصلی ورودی به دریاچه ارومیه و اتصال زرینه رود به سیمینه رود است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی عمق آب در بخش جنوبی دریاچه ارومیه را مابین 12 تا 20 سانتی متر عنوان کرد و گفت: "با ورود نزدیک به 90 میلیون متر مکعب آب از طریق رودخانه ها و بارندگی مستقیم مساحت فعلی قسمت آبی دریاچه ارومیه در حدود 1100 کیلومتر مربع است."

این مقام مسئول اتصال زرینه رود به سیمینه رود را از جمله مهم ترین اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه دانست.

خشکسالی، توسعه بیش از حد کشاورزی با استفاده از روش غرقابی و حفر چاه های عمیق در منطقه از جمله دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه شناخته می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: "اعتباری بالغ بر 3/5 میلیارد تومان برای پروژه قرق 4 هزار کیلومتر مربع از سواحل دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط زیست منطقه در سال جاری ابلاغ شده است که منتظر تخصیص این اعتبارات برای اجرای پروژه هستیم. سال گذشته نیز اعتباری در حدود 4 میلیارد تومان برای پروژه های مالچ پاشی، احداث سطح آبگیر در جزایر، تثبیت بیولوژیک ریزگردها در حوضه دریاچه ارومیه توسط این اداره کل هزینه شد."

وی از ابلاغیه جدید وزارت نیرو در خصوص رعایت حق آبه دریاچه ارومیه خبر داد و اعلام کرد که طبق این ابلاغیه 2/5 میلیارد متر مکعب آب در سال حق آبه دریاچه ارومیه در حوضه آبریز این دریاچه است که "منتظر دریافت ابلاغیه چگونگی انجام این مهم هستیم."

خشکسالی، توسعه بیش از حد کشاورزی با استفاده از روش غرقابی و حفر چاه های عمیق در منطقه از جمله دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه شناخته می شود.

احداث سد بر روی یازده رود آب شیرین که به دریاچه ارومیه می ریخت نیز با انتقاد کارشناسان روبرو بوده است. بر روی برخی از این رودها چند سد زده شده است.

به علاوه کارشناسان محیط زیست عبور بزرگراه شهید کلانتری از وسط دریاچه ارومیه را هم از عوامل تخریب این دریاچه می دانند.

دریاچه ارومیه در سال 1352 به عنوان پارک ملی و در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب های جهان به ثبت رسید.


ویدیو مرتبط :
با این همه باران، دریاچه ارومیه دوباره جان گرفت