سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چرا استفاده از تصویر زمینه مشکی باعث کاهش مصرف باتری می‌شود؟


چرا استفاده از تصویر زمینه مشکی باعث کاهش مصرف باتری می‌شود؟

هر سال که می‌گذرد اسمارت فون‌های قوی‌تر و بهتری روانه بازار می‌شوند و هر روز شاهد رشد تکنولوژی در این زمینه هستیم. البته گذر روز‌ها باعث حضور هرچه بیشتر تلفن‌های همراه در زندگی کاربران نیز می‌شوند و تقریبا باید همیشه این اسمارت فون‌ها در کنارمان باشند و گفته می‌شود که عدم حضور تلفن‌های همراه در کنار افراد باعث می‌شود که احساس ناراحتی بکنند.

آی تی رسان/ هر سال که می‌گذرد اسمارت فون‌های قوی‌تر و بهتری روانه بازار می‌شوند و هر روز شاهد رشد تکنولوژی در این زمینه هستیم. البته گذر روز‌ها باعث حضور هرچه بیشتر تلفن‌های همراه در زندگی کاربران نیز می‌شوند و تقریبا باید همیشه این اسمارت فون‌ها در کنارمان باشند و گفته می‌شود که عدم حضور تلفن‌های همراه در کنار افراد باعث می‌شود که احساس ناراحتی بکنند. اما هرچه باشد و اسمارت فون‌ها در هر بخشی هم که پیشرفت کرده باشند همچنان در زمینه باتری درجا می‌زنند. بسیاری از کاربران از طول عمر کوتاه باتری دستگاه خود ناراضی هستند و همیشه نگران این هستند که چه زمانی و در کجا باید دستگاه خود را به شارژر متصل کنند. اما با این اوصاف همچنان راه‌هایی وجود دارد تا کاربران بتوانند طول عمر باتری اسمارت فون خود را افزایش دهند. همراه ما باشید تا در این خصوص اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

اغلب کاربران اسمارت فون‌ها نکاتی را در خصوص افزایش طول عمر باتری دستگاه خود می‌دانند که در این بین می‌توان به بستن اپلیکیشن‌های در حال اجرا، کاهش نور صفحه نمایش و موارد مشابه اشاره کرد. خاموش کردن قابلیت‌های ارتباطی و فعال سازی حالت ذخیره انرژی نیز تاثیر زیادی در کاهش مصرف باتری دارد. اما باید توجه داشت که استفاده از تصویر زمینه مشکی رنگ باعث می‌شود که باتری دستگاه طول عمر بیشتری داشته باشد. اما دلیل این موضوع چیست؟! آیا انجام چنین کاری در تمام نمایشگر‌ها تاثیرگذار خواهد بود؟ در پاسخی کلی و کوتاه باید بگوییم که بله این کار در کاهش مصرف باتری تاثیرگذار است اما به درد هر کسی هم نمی‌خورد. باید توجه داشت که در حال حاضر دو تکنولوژی نمایشگر در بین اسمارت فون‌ها متداول است که یکی از آن‌ها صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) و دیگری دیود گسیل نور ارگانیک با ماتریس فعال (AMOLED) است. گفتنی است که این دو تکنولوژی در شیوه نمایش رنگ‌ها تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

با وجود اینکه نمایشگر‌های AMOLED تکنولوژی جدیدتری دارند (البته نباید نمایشگر‌های پلاستیکی OLED را نیز فراموش کرد) اما نمایشگر‌هایی با پنل LCD بسیار متداول هستند. پنل LCDها در دستگاه‌های مدرن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته هزینه کمتری نیز دارند. گفتنی است که کاربران نمایشگر‌های آمولد می‌توانند عمق مشکی بهتری را مشاهده کنند و البته چنین نمایشگر‌هایی باعث می‌شوند مصرف باتری کمتری را نیز در دستگاه‌ها شاهد باشیم. به‌طور کلی نمایشگر‌ها درجه‌های متفاوتی از نور را در پیکسل‌های مختلف نمایش می‌دهند. هر پیکسل نیز از پیکسل‌های زیر مجموعه (Sub Pixels) تشکیل شده‌اند که نور را فیلتر می‌کنند و سه رنگ اصلی (قرمز – سبز – آبی) را ارایه می‌دهند. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که برخی از تولید کنندگان بیش از سه پیکسل زیر مجموعه را در هر پیکسل قرار می‌دهند. عبور نور از این پیکسل‌های زیر مجموعه تعیین کننده رنگی است که آن پیکسل نمایش خواهد داد. برخلاف پنل‌های LCD که نیاز به نور پس زمینه دارند یا پنل‌های LED که از دیود‌های ساطع کننده نور تشکیل شده‌اند و نور از پیکسل‌ها عبور می‌کند، در نمایشگر‌های آمولد هر پیکسل خود یک منبع نوری به حساب می‌آید. اساسا زمانی که یک پیکسل در حال نمایش رنگ مشکی در پنل‌های آمولد است، در واقع آن پیکسل خاموش است. این همان دلیل است که باعث می‌شود نمایشگر‌های آمولد برای صفحه نمایش‌های محیطی مناسب باشند. همین عامل باعث می‌شود که میزان مصرف چنین نمایشگر‌هایی نیز پایین‌تر باشد. این موضوع درست برخلاف فرایند LCD و LED است. زیرا در آن‌ها در صورت نمایش رنگ مشکی نیز کل پنل باید روشن باشد و چندان فرقی نمی‌کند که پیکسل‌ها چه رنگی را نمایش می‌دهند.

پس با این اوصاف بهتر است که کاربران نمایشگر‌های آمولد از تصاویر زمینه مشکی استفاده کنند و تا جای ممکن پوسته (تم) دستگاه خود را نیز سیاه انتخاب کنند. زیرا انجام چنین کاری باعث کاهش مصرف باتری دستگاه خواهد شد. اما آیا این موضوع در خصوص LCD نیز صادق است؟ پاسخ این سوال ساده است؛ رنگ سفید یا هر رنگ روشن دیگری کارایی و قدرت بالایی دارند.

نمایشگر‌های LED و LCD از ۵ لایه تشکیل شده‌اند که شامل فیلتر پولاریزه، کریستال مایع، ترانزیستور، فیلتر پولاریزه دوم و نور پس‌زمینه می‌شود. نمایشگر‌های LCD از فیلتر‌های پولاریزه و جریان الکتریسیته برای بلوک کردن درجه متفاوت نوری که توسط LED ارایه می‌شوند، استفاده می‌کنند. نور در این نمایشگر‌ها با ریتم خاصی منعکس می‌شود و این نور همانی است که از طریق LED ساطع شده است. یک فیلتر پولاریزه تنها اجازه می‌دهد نوری که دارای انعکاس مناسبی است، عبور کند. فیلتر افقی نیز تنها اجازه می‌دهد که نور‌هایی با انعکاس صفر درجه از آن عبور کنند. اساسا قرار دادن دو فیلتر عمودی باعث می‌شود که هیچ نوری از صفحه نمایش داده نشود (برای نمایش رنگ مشکی از این روش استفاده می‌شود). برای تست کردن این موضوع می‌توانید از عینک‌های آفتابی پولاریزه استفاده کنید که در این صورت اگر سر خود را ۴۵ درجه خم کنید و به نمایشگر‌های LCD و LED نگاه کنید، تنها یک صفحه سیاه را مشاهده خواهید کرد.

در نمایشگر‌های LCD مابین دو فیلتر پولاریزه، کریستال مایع قرار گرفته که باعث می‌شود نور به‌صورت پیچ‌خورده و همچون ساختار DNA منعکس شود. انجام چنین کاری باعث می‌شود که نور بتواند از فیلتر دوم نیز عبور کند. البته یک لایه ترانزیستور نیز در این بین به چشم می‌خورد که باعث عبور بهتر نور از فیلتر دوم پولاریزه می‌شود. باید توجه داشت که در طول این فرآیند نور‌های بیشتر و نامرتبط بلاک می‌شوند.

به‌طور خلاصه برای نمایش رنگ مشکی در نمایشگر‌های LCD باید جریان کریستال مایع به‌طور کامل نسبت به مقدار قبلی خود جدا شود و البته همین کار باعث مصرف بیشتر می‌شود. با این اوصاف نمایش رنگ‌های روشن و سفید نیز مصرف انرژی زیادی دارند. اما باید بدین نکته نیز توجه داشت که در عمل مقدار تفاوت مصرف باتری (در حالت عادی) بین نمایشگر‌های LED و آمولد ناچیز است.

به‌طور کلی نمایشگر‌های آمولد در حین نمایش نور مشکی انرژی کمتری مصرف می‌کنند و این موضوع در حالت عادی نیز کمی برقرار است و آمولد‌ها مصرف نسبتا کمتری در مقابل LCD دارند و رنگ‌ها نیز در این نوع از پنل‌ها کارآمدتر هستند. حال اگر اسمارت فون شما نمایشگری آمولد دارد (اغلب محصولات سامسونگ دارای چنین نمایشگری هستند) می‌توانید با استفاده از تصاویر زمینه مشکی رنگ، مصرف باتری دستگاه خود را کاهش دهید.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
ترفند های کاهش مصرف باتری در اندروید - رایمون TV