صحنه نبرد یا مراسم عروسی؟


این سنت، تعداد زیادی کشته و زخمی برجای می گذارد هرچند در این خصوص نشست های مختلفی بین سران طوایف و قبایل قومیت های مختلف استان برگزار شده است، ولی کماکان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.

رسم تیراندازی، رسمی نابهنجار که در مراسم های مختلف خوزستان وجود دارد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای خوزستان و استان های همجوار، در برخی موارد، این آیین ها را به مصیبتی برای شرکت کنندگان در مراسم تبدیل می کند.

چند شب پیش صدای پی در پی شلیک اسلحه گرم مردم بسیاری از مناطق آبادان را وحشت زده کرد . با پادر میانی نیروهای پلیش مشخص شد که این تیر اندازی ،شلیک تیر هوایی در مراسم عروسی در منطقه طیب آبادان بوده است . در این مراسم عروسی بستگان به احترام عروس خانم و شاه داماد بیش از هزار تیر هوایی نثار قدوم مبارکشان کردند.

در این مراسم، یکی از تیراندازها با دیدن پلیس به سمت آنها نیز آتش گشود و پا به فرار گذاشت تا اینکه سرانجام دستگیر شد.

ماموران دست به عملیات ویژه زدند و با توجه به این که دو هزار مهمان در جشن حضور داشتند، یگان امداد آبادان و پلیس اطلاعات همراه ماموران کلانتری ۱۳ شهری آبادان در محل حاضر شده و از خانواده صاحب عروسی خواستند که دیگر تیراندازی صورت نگیرد.

اما این افراد بدون توجه به حضور پلیس در محل از خانه های اطراف و روی پشت بام ها به کار خود ادامه دادند تا این که ماموران با اقدام عملیاتی وارد عمل شده و یکی از افرادی را که اسلحه گرم در اختیار داشت شناسایی و دستگیر کردند

طی این سال ها، تیراندازی در آیین های عروسی و عزا در بین جمعیت فراوان و بیشتر از سوی افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که حوادث ناگواری را نیز به همراه داشته است.

این سنت، تعداد زیادی کشته و زخمی برجای می گذارد هرچند در این خصوص نشست های مختلفی بین سران طوایف و قبایل قومیت های مختلف استان برگزار شده است، ولی کماکان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.

احمد شیرعلیزاده دادستان آبادان نیز در این خصوص گفت:می دانیم تیراندازی هایی که صورت می گیرد بیش از این که جنبه امنیتی داشته باشد، جنبه فرهنگی دارد و از شیوخ می خواهیم به عنوان بزرگ درون طایفه این معضل را حل کنند.

وی گفت:حاکمیت آن قدر قدرت دارد که بتواند با این موضوع برخورد کند، ولی پیش از این که بخواهیم از قدرت استفاده کنیم، از بزرگان طوایف می خواهیم که از تیراندازی در مراسم شادی و عزا جلوگیری کرده و از کسانی که سلاح جنگی دارند نیز می خواهیم که سلاح خود را تحویل دهند.

وی با انتقاد از رواج این فرهنگ غلط در استان و شهرستان آبادان، گفت:یکی از دلایلی که ضریب امنیت در منطقه را زیرسوال برده همین تیراندازی هاست که درچندماه گذشته درهمین مراسم چند نفر زخمی یا کشته شده اند.

شیرعلیزاده تصریح کرد:با سران شیوخ اتمام حجت کرده ایم که اگر این موارد در طوایف منطقه صورت گیرد، اغماض و گذشتی در کار نخواهد بود و باعوامل ناامنی در شهر برابر قانون برخورد می شود.

تیراندازی در مجالس عروسی و عزا، فرهنگ غلطی در استان خوزستان و دیگر استان های همجوار است که به درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات دیگری نظیر ازدواج های ناخواسته دختران را به سبب خون بها سبب شده است.

وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده این گونه دستمایه اشتباهات شود.


ویدیو مرتبط :
صحنه زیبای عبورموشک مقاومت ازسر مراسم عروسی صهیونیستا