علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ساخت موتور چرخان مبتنی بر DNA با قابلیت کاربرد در حسگرهای تشخیص بیماری


به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، موتورهای DNA توانایی تبدیل شدن به نانوماشین های قابل برنامه ریزی را دارا هستند.
آندریو ماگلر استادیار بخش فیزیک و نجوم دانشگاه پردو، بینشی نسبت به چارچوب نظری فیزیک مرتبط با موتورها ارائه و مدل های رایانه ای و شبیه سازی هایی را ایجاد کرده است که در تحقیقات استفاده می شود.
به گفته وی، ابتدا باید سرعت و دقت این ماشین ها بهبود یابد تا بتوان از آنها در دارورسانی یا حسگرهای تشخیص نشانگرهای بیماری یا آلاینده ها استفاده کرد.
موتور ساخته شده توسط این تیم در مرکز خود یک مهره پلاستیکی ریز دارد که توسط هزاران رشته DNA دارای برآمدگی پوشانده شده است و به آن اجازه می دهند تا به محض اتصال DNA به سطح RNA مکمل بچرخد.
توان این موتور توسط آنزیمی تامین می شود که RNA را پس از اینکه موتور DNA می چرخد و به آن می چسبد، خرد می کند.
بر اساس اظهارات ماگلر این کار از حرکت به عقب موتور چرخان یا تکرار گام ها در یک مسیر جلوگیری می کند. این همان مشکلی است که باعث کندی موتورهای DNA متعارف شده است.
این موتورها روش ساده ای برای بررسی جهش های DNA فراهم می کنند و در واقع تغییر سرعت DNA نمودی از جهش DNA است که توسط یک دوربین با لنز تقویت شده تشخیص داده می شود.
مقاله ای که حاوی جزئیات این پژوهش است در نشریه Nature Nanotechnology منتشر می شود.
علمی **1354**1834

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کاربرد فیزیک در ساخت موتور!