برنامه‌های شهرداری تهران برای روز طبیعت


معاون خدمات شهری شهرداری تهران از آمادگی کلیه بوستان‌های سطح شهر تهران، آماده باش تمام پرسنل در 120 ایستگاه آتش نشانی و استقرار 547 نفر در 104 نقطه شهر تهران همچون پارک‌های جنگلی، بوستان‌های بزرگ، پاکسازی و جمع آوری پسماند در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها، توزیع 13 تن کیسه زباله در بین شهروندان در سطح بوستان‌ها، پیش بینی مخازن برای جمع آوری ماهی های قرمز در بوستان‌های پایتخت، استقرار 21جایگاه عرضه میوه و تره بار در روز طبیعت در پارک های فرامنطقه ای و... خبر داد.

به گزارش سرویس شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین الملل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، دکتر مجتبی عبدالهی ضمن تبریک ایام عید نوروز و میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) با اعلام این مطلب گفت: سازمان آتش نشانی در روز طبیعت در آماده باش کامل است و علاوه بر آماده باش کلیه پرسنل در 120 ایستگاه آتش نشانی، 547 نفر نیز در 104 نقطه شهر تهران همچون پارک های جنگلی، بوستان های بزرگ و محل های خاص و ویژه مستقر می شوند.

استقرار 176 خودروی سنگین و سبک و 60 موتورسیکلت در مکان های خاص

عبدالهی با بیان این که خودروهای سنگین و سبک نیز در مکان های از پیش تعیین شده مستقر می شوند، گفت: مجموعا 176 خودروی سنگین و سبک و 60 موتورسیکلت در مکان های خاص مستقر و 6 مورد استقرارهای پیاده هم در مکان های ویژه صورت می گیرد.

وی با اشاره به این که 2 اکیپ غواصی در دریاچه چیتگر و بوستان یاس - برای سدهای ماملو و لتیان - در آماده باش کامل هستند تا در صورت بروز حادثه به محل های فوق اعزام شوند، گفت: تیم کوهستان نیز در ایستگاه 5 تله کابین توچال مستقر خواهد شد. به علاوه این که در ایستگاه اول تله کابین و در ایستگاه 64 ولنجک نیز به دلیل افزایش حجم ورودی و خروجی شهروندان، در آماده باش هستیم.

عبدالهی در ادامه افزود: تیم های تخصصی آماده اعزام و انجام ماموریت های لازم هستند و نیروها به تناسب و توازن نیازمندی در مناطق توزیع خواهند شد. همچنین بروشورهای آموزشی نیز در پایگاه های فرهنگی، چادرهای محل استقرار مردم در پارک‌ها و بوستان‌ها توزیع و توصیه های لازم را به مردم خواهند داد. با توجه به پیش بینی بارش در روز طبیعت تمامی نیروهای خدمات شهری برای جلوگیری از آبگرفتگی در آماده باش کامل هستند.

عبدالهی در ادامه تصریح کرد: با توجه به طغیان رودخانه کن، تیم‌های ویژه‌ای در این محل مستقر خواهند شد. ضمن این که پیش بینی های لازم توسط سازمان آتش نشانی در محل هایی که پیش بینی حادثه می شود، همانند بوستان‌های جنگلی چیتگر، لویزان، سرخه حصار، یاس و... به صورت ویژه و خاص موتورسیکلت و خودروهای سبک و سنگین مستقر خواهد شد.

وی با بیان این که در روز طبیعت یگان حفاظت شهرداری تهران نیز در آماده باش صددرصدی است و تمام سطح شهر تهران و بوستان‌ها را تحت پوشش دارد، گفت: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته و با هماهنگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تقسیم بندی‌های لازم صورت می گیرد و نیروها به صورت خاص و ویژه در بوستان‌های سرخه حصار، پارک لاله و بوستان یاس و 50 نقطه از پارک های سطح شهر تهران مستقر و این محدوده ها را تحت پوشش قرار خواهند داد.

عبدالهی در ادامه تصریح کرد: حدود 3700 نفر نیروی یگان حفاظت شهرداری به صورت شیفت آماده باش و عملیاتی مستقر هستند و تمامی ماموریت‌های خود را با تعریف‌های از پیش تعیین شده به کمک عوامل نیروی انتظامی انجام می دهند.

به گفته عبدالهی، در روز طبیعت تمام 1700نیروی شرکت شهربان و حریم بان نیز در آماده باشند و در محل های از پیش تعیین شده، خصوصا محل هایی همانند بوستان ها و پارک های جنگلی مستقر و به صورت ویژه حریم تهران را کنترل خواهند کرد.

پاکسازی و جمع‌آوری پسماند در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها

وی در ادامه با بیان این که پاکسازی و جمع آوری پسماند در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها پس از پایان روز طبیعت توسط کارگران صورت می‌گیرد، گفت: برای فرهنگ‌سازی دو نوع نایلکس در بین شهروندان توزیع می‌شود. 150 هزار عدد نایلکس (حدود 3 تن) برای توزیع در بین شهروندان در اختیار مناطق گذاشته شده است. ضمن این که نایلکس‌های دیگری نیز به صورت دسته‌دار با عنوان طرح «سفیران سبز زمین» و با دو شعار «من زباله خودم را از ماشین به بیرون پرت نمی‌کنم» و «زباله خود را در طبیعت رها نمی‌کنم» همراه با یک بروشور قبل از شروع سال از مبادی خروجی و ورودی از طریق دو گروه سمن زیست محیطی توزیع می‌شود که داخل آن مسابقه‌ای تعریف شده است و افراد می‌توانند زباله‌های خود را داخل نایلکس‌ها ریخته و در داخل مخازن انداخته و عکس بگیرند و بر روی نرم افزار «تهران زیبا» و« زمین سبز» قرار دهند و در مسابقه شرکت کنند.

به گفته عبدالهی جوایز این مسابقه در هفته زمین پاک اهدا و به برندگان دوچرخه و موتور برقی که جزو حمل و نقل پاک محسوب می‌شود، اهدا می‌گردد.

وی از راه اندازی کمپینی با نام «10 قدم» در فضای مجازی خبر داد و گفت: در این کمپین هر فردی 10 قدم اطرافش در پارک را پاکسازی می کند.

جمع‌آوری سبزه و ماهی‌های قرمز

عبدالهی تصریح کرد: ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در قالب طرح استقبال از بهار حدود 10تن کیسه زباله زیست تخریب پذیر را در بین شهروندان در بوستان ها توزیع خواهد کرد. ضمن این که با مشارکت بانک شهر سه NGO در سه نقطه (دریاچه شهدای خلیج فارس، بوستان یاس و بوستان سرخه حصار) به اجرای اقدامات فرهنگی، اجرای نمایش زیست محیطی، برگزاری کارگاه تبدیل سبزه به کمپوست، کارگاه آموزشی جمع آوری سبزه و ماهی های قرمز و رها نکردن ماهی های قرمز در استخرها و محل های عمومی، پیش بینی مخازنی برای جمع آوری ماهی‌های قرمز در تمامی بوستان ها و... خواهند پرداخت.

وی با بیان این که در روز طبیعت در 21 پارک فرامنطقه ای و مناطق تهران همچون (قیطریه، ملت، لویزان، یاس 1 و 2، لاله، نیاکی، پارک شهر، مصطفی خمینی، جوانمردان 22، دستواره، قائم، دانش، سرخه حصار، آزادگان، بهمن، جهاد، ولایت، المهدی، امامزاده معصوم، جوانمردان 5 و رازی جایگاه‌های عرضه میوه و تره بار در روز 13 فروردین روز طبیعت استقرار می یابد، گفت: برنامه ریزی های لازم برای استقرار، نظارت، محصول رسانی و نظارت بر عرضه محصولات نیز انجام شده است و 14 قلم کالا متناسب با این روز همانند (کاهو، دوغ، آب معدنی، هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، پرتقال، نارنگی، سیب، لیمو و... در این جایگاه ها عرضه می شود.

عبدالهی در ادامه با بیان این که فردا پنجشنبه 12 فروردین بازارها از 8 صبح تا 13 عصر باز است، گفت: این جایگاه ها نیز در روز جمعه 13 فروردین از 8 صبح تا 19 همان روز به شهروندان خدمات رسانی می کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر این که تمام کارشناسان در بوستان های فرامنطقه ای مستقر و بر انجام کارها نظارت می کنند، گفت: هماهنگی های لازم با مراکز بهداشتی درمانی شهرداری تهران و اورژانس تهران برای استقرار در پارک های بزرگ فراهم شده است. ضمن این که کنترل مواد غذایی و بازدید از بوفه ها علاوه بر واحد بهداشت و کارشناسان توسط اداره کل بهداشت در داخل بوستان ها صورت خواهد گرفت.

وی به افزایش اکیپ های گشت موتورسوار مجهز به خاموش کننده دستی و جلوگیری از روشن کردن آتش در محوطه بوستان‌ها اشاره کرد و گفت: برای پارک‌های جنگلی نیز موتورسوار و دستگاه خاموش کننده پیش بینی شده است.

عبدالهی ادامه داد: بیش از 500 منبع آب غیر شرب در بوستان جنگی یاس و در یکصد پارک تانکر آب پیش بینی شده است. به خصوص در پارک های جنگلی که با کمبود آب در سرویس های بهداشتی مواجه نشویم.

برگزاری نماز جماعت در 120 بوستان سطح شهر تهران

همچنین ایجاد غرفه آب آشامیدنی در بوستان های جنگلی ، برنامه ریزی جهت توزیع آب معدنی در چندین نقطه، تامین و کنترل روشنایی کلیه بوستان های شهر تهران، نظافت پارک ها و کلیه سرویس های بهداشتی، نصب اجاق های سیار در بوستان های جنگلی، هماهنگی با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی جهت تامین ایمنی، ایجاد سیستم صوتی در 830 بوستان، برگزاری نماز جماعت در 120 بوستان سطح شهر تهران، نصب تابلوهای هشداردهنده در کلیه پارک‌های فرامنطقه‌ای، اطراف دریاچه‌ها و پارک‌های جنگلی، نصب شعارهای آموزشی در کلیه بوستان‌ها و... از دیگر برنامه‌هایی است که در روز طبیعت و برای رفاه حال شهروندان در بوستان‌های شهر تهران تدارک دیده شده است.

عبدالهی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای شهروندان و گذراندن روزی خوش در روز طبیعت و در کنار خانواده گفت: امیدواریم در این روز شاهد هیچ گونه حادثه‌ای نباشیم و تعطیلات 95 به خوبی برای شهروندان عزیزمان سپری شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
روز جهانی دیابت شهرداری تهران بوستان ولایت صبحانه سالم