سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کلید احیای دریاچه ارومیه چیست؟


کلید احیای دریاچه ارومیه چیست؟ایرنا/ معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: مدیریت مصرف و کنترل برداشت از منابع آب حوضه آبریز ارومیه بویژه کاهش 40 درصد مصرف آب کشاورزِی، کلید احیای دریاچه ارومیه است.

رحیم میدانی امروز (چهارشنبه) افزود: ایران کشوری با منابع محدود آبی است؛ در حالی که 90 درصد تولیدات غذایی ما از کشت آبی تامین می‌شود.
به گفته این مقام مسئول، اغلب کشورهای جهان 60 درصد تولیدات غذایی خود را از کشت دیم و 40 درصد باقی مانده را از کشت آبی تامین می‌کنند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: نزدیک به 140 سانتیمتر آب از ابتدای مهرماه سال 1394 ( آغاز سال آبی جاری) به حجم آب دریاچه اضافه شده است.
میدانی افزود: حجم آب دریاچه در همسنجی با پارسال 47 سانتیمتر افزایش داشته است، به‌طوریکه شاهد هستیم سطح دریاچه ارومیه که تا هزار کیلومترمربع کاهش پیدا کرده بود، هم اینک به دو هزار و 800 کیلومترمربع رسیده است.
وی مهم‌ترین بخش احیای دریاچه ارومیه را معطوف به برنامه‌هایی دانست که به مدیریت در بخش کشاورزی مرتبط است.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: باید 40 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کرد تا دریاچه ارومیه زنده بماند.
وی با اشاره به مصرف 92 درصدی آب در بخش کشاورزی کشور گفت: تامین امنیت غذایی نیازمند استفاده از آب است، اما باید به‌طور جدی منابع آبی را مدیریت کرد.
به گفته این مقام مسئول، به طور نمونه برای تولید یک کیلو گوشت ‌15 هزار و 500 لیتر و برای تولید هر کیلو گندم یک هزار و 300 لیترآب مورد نیاز است.

** لزوم افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی
میدانی با تاکید بر لزوم ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی و حوضه دریاچه ارومیه، هشدار داد: کاهش ندادن 40 درصدی مصارف آب در بخش کشاورزی، دریاچه ارومیه را با خطر مرگ مواجه خواهد کرد.
وی ادامه داد: ارزیابی سهم بارش‌ها و مصرف در حوضه دریاچه ارومیه حاکی است انتخاب الگوی کشت مناسب متناسب با ظرفیت و اقلیم مورد نیاز است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو هشدار داد: خشک شدن دریاچه ارومیه به جز عواقبی که از لحاظ ظرفیت اکولوژیکی منطقه دارد، موجب می شود تا بستر خشک دریاچه منشایی برای ریزگردهای شور شود که هم برای کشاورزی و هم برای سلامتی مردم مضر است.
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. عمیق ترین نقطه آن 16 متر است.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است. اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.


منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
ارومیه در یک نگاه - ستاد احیای دریاچه ارومیه