گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



نورپردازی کاخ مرمر انجام شد


طراحی روشنایی و نورپردازی سالن، سفره خانه و رواق مرکزی و پله های منتهی به رواق (گنبدخانه) ساختمان مرکزی مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، غلامرضا رحمانی عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی و مدیر پروژه با اعلام این خبر گفت: این پروژه با در نظر گرفتن نورپردازی تابلوهای نفیس نقاشی، مقرنسها و گچ بری ها انجام گرفته است.

او افزود: اهمیت تاریخی بنا، نفیس بودن المانهایی که می بایست نورپردازی می شد، ضوابط و استانداردهای موزه ای و بنای تاریخی از قبیل محدودیت های نورپردازی یک اثر تاریخی شامل آسیب نرسیدن به تمامی بدنه ها، محدودیت های سختی را ایجاد کرده بود.

به گفته رحمانی، نورپردازی در بناهای تاریخی تحت ضوابط خاصی صورت می گیرد که با توجه به قدمت تاریخی این بنا و فضاهای مد نظر، رعایت چنین ضوابطی ضروری است. از طرفی نورپردازی آثار نقاشی ارزشمند در این بنا طبق ضوابط خاصی می بایست انجام شود که از مهمترین آنها انتخاب منبع نوری مناسب با در نظر گرفتن هویت فرهنگی تاریخی بنا است.

وی با بیان اینکه در این کار توجه به مصالح سطحی که به آن نور تابیده می شود از اهمیت خاصی برخوردار است تصریح کرد: برای نمایش دقیق تزئینات و نقاشی ها باید از منابع نوری مناسب استفاده شود. همچنین انتخاب منبع نوری باید بر اساس رنگ و ضریب انعکاسی سطح نمایشی، رنگ و درجه حرارت اسمی لامپ و تاثیر آن بر مصالح سطح صورت گیرد.

او با اشاره به مد نظر قرار دادن استانداردهای نورپردازی در فضاهای کاخ مرمر اظهار داشت: توجه به این موارد ضروری بوده و کمک فراوانی به کیفیت طرح و موفقیت آن می کند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی، اصلاح و بازبینی در کابل کشی های انجام شده و در دست انجام، مدیریت مصرف انرژی، تعویض و جایگزینی لامپ های پرمصرف التهابی یا گازی با لامپ هایی با مصرف کمتر، رفع گرمای تولید شده توسط سیستم روشنایی را از جمله استانداردهای نورپردازی در فضاهای کاخ مرمر اعلام کرد.

او طراحی جدول تعویض لامپ و نگهداری و تمیز کردن به موقع آنها، طراحی سیستم روشنایی و نورپردازی دارای سوئیچ قطع کننده که هنگام نیاز نداشتن خاموش شود، پیش بینی سوئیچ های کنترل خاص به منظور نورپردازی زمانی یا مراسمی و انتخاب تجهیزات نورپردازی که از نظر رنگ بدنه با زمینه نصب همخوانی داشته باشند را از دیگر استانداردهای لحاظ شده در این پروژه اعلام کرد.

کاخ مرمر دفتر مرکزی مجمع تشخیص مصلحت نظام و تابلوهای نفیس آن که جزو آثار میراث فرهنگی کشور است براساس تفاهم نامه ای که بین این نهاد و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید، ساماندهی می شود.

این تفاهم نامه به منظور استفاده از تجربه، تخصص و توان کارشناسی پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه برای رفع نیازهای علمی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری، بین دو طرف امضا شد.

ساختمان مرمر به دستور رضاشاه و به دست معماران معروف آن زمان ساخته شده است. گنبد زیبای این بنا برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است که به وسیله استاد حسین لرزاده کاشی کاری شده است. این مکان که عملیات ساختمانی آن 1316 پایان یافت، محل زندگی و کار رضاشاه بود، در دوره محمدرضا به موزه تبدیل شد و در دهه 1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن نقل مکان کرد و نام قدس بر آن نهاده شد.

این ساختمان پس از انقلاب در اختیار دادستانی کل کشور قرار گرفت و سپس در زمان ریاست آیت الله یزدی در اختیار قوه قضاییه بود و پس از آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی برای کاربرد موزه قرار گرفت که در سال 1376 بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
کاخ مرمر تهران