سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تاخیر در انتشار گزارش چیلکات، اهانت به خانواده‌های نظامیان انگلیسی است


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مجروحان انگلیسی جنگ عراق تاخیر بیش از حد برای انتشار گزارش چیلکات از مشارکت انگلیس در این نبرد را اهانتی به تک تک افرادی می‌دانند که در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

«سیمون وستون» یک نظامی کهنه‌کار انگلیسی به بی‌بی‌سی گفت «گزارش چیلکات یکی از بدترین نمونه‌های مداخلات سیاسی در تحقیقات است.»

«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس نیز این تاخیر در انتشار گزارش را خسته‌کننده توصیف کرده و «جرمی کوربین» رهبر حزب اپوزیسیون نیز گفته بود تاخیر در انتشار این گزارش، بیش از حد مسخره است.

این نظامی کهنه‌کار انگلیسی درباره تاخیر در انتشار گزارش همچنین گفت «این توهینی به خاطرات تک تک کسانی است که کشته شدند، و توهینی به تک ت خانواده‌هاییست که از این جراحات عزیزان خود و یا مرگ آنها رنج می‌برند.»

وستون ادامه داد «آیا امکان دارد که آقای چیلکات هر روز صبح به خود در آیینه نگاه کند و خجالت‌زده نشود؟ به نظر من باید خجالت بکشد.»

انگلیس در دوره نخست وزیری تونی بلر (1997-2007) با آمریکا در جنگ عراق همدست شد. «گوردون برآون» نخست وزیر اسبق انگلیس (2010-2007) در سال 2009 دستور تشکیل کمیته‌ای با ریاست سر جان چیلتاک برای تهیه گزارش جنگ عراق صادر کرد. انتظار می‌رفت این گزارش تا 18 ماه بعد از آغاز تحقیقات، منتشر شود اما انتشار آن بارها به تعویق افتاده است.

پیش از این خانواده‌های سربازان انگلیسی که در جنگ عراق کشته شدند، تهدید کردند در صورتی که این گزارش تا پایان سال منتشر نشود، دست به اقدام قانونی خواهند زد.

خشم بیشتر مردم به دلیل فرآیند «مکسولیزیشن» (برگرفته از نام رابرت مکسول، سیاستمدار و فعال رسانه‌ای سابق انگلیسی) است که طی آن، پیش از علنی شدن گزارش انتقادات به مقامات، جزییات این انتقادات برای آن‌ها ارسال می‌شود تا آخرین امکان اعتراض به آن‌ها داده شود.

در طول ماه‌های اخیر روزنامه تلگراف خبر داده بود در گزارش نهایی آن هیچ اسمی از افرادی که طی فرآیند «مکسولیزیشن» در جریان جزییات انتقادات قرار گرفتند، افشا نمی‌شود. در واقع در صورت عدم انتشار جزییات فرآیند مکسولیزیشن دیگر مردم اسامی افرادی را که در جنگ عراق مشارکت داشتند، نخواهند دانست. فرآیند مکسولیزیشن ماه سپتامبر سال گذشته میلادی آغاز شد و جزییات انتقادات برای برخی از وزرا و مقامات انگلیسی ارسال شد اما آنان در اقدامی هماهنگ از مطالعه انتقادات، اجتناب کردند.

اواخر سال گذشته میلادی بود که سر چیلکات از به تعویق افتادن انتشار این گزارش تا بعداز برگزاری انتخابات عمومی در انگلیس خبر داده بود. چیلکات در توضیح دلایل تعویق انتشار این گزارش گفته بود «اگر این گزارش پیش از انتخابات عمومی در سال جاری میلادی منتشر شود، افراد مورد انتقاد حاضر نخواهند بود به طور مناسب پاسخ‌گو باشند و باید زمان مناسب به آن‌ها داده شود». پس از اعلام این خبر، وزرای کابینه دولت انگلیس خشمگین شدند و تعویق در انتشار گزارش کمیته تحقیق نقش انگلیس در جنگ عراق را جرم خواندند.

آمریکا پیش از این مانع انتشار این گزارش شده بود؛ آمریکا خطاب به انگلیس تاکید کرده بود بخش هایی از این گزارش که به مکالمات و مکاتبات جورج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا و تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس در ایام پیش از آغاز جنگ عراق اختصاص دارد، نباید منتشر شود.

دو هفته پیش از این تونی بلر در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی ان‌ان بعداز 12 سال اعتراف کرد شرکت در جنگ عراق یک اشتباه بود.

هفته گذشته نیز سر چیلکات اعلام کرد قرار است که گزارش کمیته تحقیق نقش انگلیس در جنگ عراق درماه ژوئن یا جولای سال آینده میلادی (سال 2016) منتشر ‌شود.

انتهای پیام/م

 


ویدیو مرتبط :
انتشار ویدئویی از نحوه بازداشت توسط نظامیان صهیونیست