سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نام نویسی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه استان تهران آغاز شد


به گزارش ایرنا کار ثبت نام تا پایان وقت اداری روز جمعه (چهارم دیماه) در ستادهای انتخابات فرمانداری های شش حوزه اصلی انتخابیه استان شامل تهران، رباط کریم، شهریار، ورامین، دماوند و پاکدشت ادامه دارد.
سیدشهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان تهران در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید فرآیند ثبت نام خود را در مراکز حوزه های اصلی انتخابیه و یا ستاد وزارت کشور انجام دهند.
وی با اشاره به وجود شش حوزه اصلی و 20 حوزه فرعی شامل شهرستان ها و بخش ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح استان تهران تصریح کرد: حوزه انتخابیه تهران به عنوان مرکز حوزه شامل شهرستان های ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس، حوزه انتخابیه رباط کریم به عنوان مرکز حوزه شامل شهرستان بهارستان، حوزه انتخابیه شهریار به عنوان مرکز حوزه شامل شهرستان های قدس و ملارد، حوزه انتخابیه ورامین به عنوان مرکز حوزه شامل شهرستان های قرچک و پیشوا، حوزه انتخابیه دماوند به عنوان مرکز حوزه شامل شهرستان فیروزکوه و حوزه انتخابیه پاکدشت، شش حوزه اصلی انتخابیه استان تهران در جریان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.
استان تهران در مجموع 35 کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که 30 کرسی مربوط به حوزه انتخابیه تهران و هر کدام از پنج کرسی دیگر به سایر حوزه های انتخابیه اصلی استان تعلق دارند.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران با اشاره به هماهنگی انجام شده با شورای نگهبان مبنی بر استفاده مشترک از اعضای هیئت های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در صورت امکان از اعضای هیئت های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان شهرستان های استان به صورت مشترک برای عضویت در هیئت های اجرایی مجلس شورای اسلامی در حوزه های اصلی انتخابیه استان تهران استفاده کنیم.
چاوشی تاکید کرد: به دلیل برگزاری همزمان دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و حجم بالای فعالیت ها در صورتی که توان و فرصت کافی در اختیار هیئت های اجرایی مجلس خبرگان رهبری در برخی حوزه های انتخابیه نباشد به طور حتم هیئت اجرایی مستقلی برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات مجلس شورای اسلامی در شش حوزه انتخابیه اصلی استان تهران تشکیل خواهد شد.
این گزارش حاکی است تنها تفاوت هیات های اجرایی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در این نکته است که دادستان در هیئت اجرایی انتخابات مجلس خبرگان عضو است در حالیکه در هیئت اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی نماینده شورای اسلامی شهر عضویت دارد.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران ضمن توصیه به هیئت های اجرایی و نظارت بر انتخابات استان تهران برای رعایت دقیق قانون و مقررات انتخابات خاطر نشان کرد: اعضای هیئت ها به خصوص در مرحله تایید صلاحیت داوطلب ها خدا، وجدان و انصاف را در نظر داشته باشند و اجازه ندهند تا فردی بدون دلیل رد صلاحیت شود یا بدون شایستگی و شرایط احراز مورد تایید قرار گیرد.
وی تاکید کرد: شیوه برخورد و فعالیت هیئت های اجرایی و نظارت در جذب اعتماد مردم به اصل موضوع انتخابات بسیار دارای اهمیت است.
بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی در مرحله اول بر عهده هیئت های اجرایی است که براساس استعلام از مراجع قانونی چهارگانه (وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت احوال و قوه قضاییه) انجام گرفته و پس از آن افراد تایید صلاحیت شده به هیئت نظارت معرفی می شوند.
پیش از این حسین طاهری استاندار اسبق تهران'، 'محمد ناظمی اردکانی رئیس پیشین سازمان ثبت احوال'، 'سید محمد رضا آیت اللهی استاندار اسبق تهران'، 'عبدالمقیم ناصحی عضو شورای اسلامی شهر تهران'، 'محمد حسین رضایی رئیس پیشین سازمان حج و زیارت'، 'سید ابوالفضل رضوی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی'، 'سیدمصطفی سیدهاشمی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی' و 'برزین ضرغامی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران' به عنوان اعضای هیئت اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه تهران انتخاب شدند.
فرآیند ثبت نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری حوزه انتخابیه استان تهران از پنجشنبه گذشته (26 آذرماه) آغاز و به مدت هفت روز از ساعت هشت صبح تا پایان وقت اداری(ساعت 16) در ستاد انتخابات فرمانداری پایتخت و وزارت کشور انجام می شود.
نام نویسی از داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه(دوم دیماه) ادامه دارد.
استان تهران دارای 16 کرسی در مجلس خبرگان رهبری است که در این انتخابات دارای یک حوزه انتخابیه اصلی با محوریت فرمانداری تهران و 35 حوزه انتخابیه فرعی شامل شهرستان ها و بخش های استان است.

* مدارک مورد نیاز برای ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی
داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به منظور اعلام داوطلبی خود باید با همراه داشتن مدارک ذیل به ستاد انتخابات کشور، فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه، سفارتخانه ها یا کنسولگری های ایران در خارج از کشور مراجعه و نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنند.
1- اصل کارت ملی و سه نسخه تصویر آن.
2- اصل شناسنامه عکسدار و سه نسخه تصویر کلیه صفحات آن.
3- 10 قطعه عکس جدید 4 × 3 (ترجیحا با زمینه روشن).
4- اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل که معتبر باشد.
5- اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی.
6- اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی.

** شرایط داوطلبان
به استناد ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
1- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
2- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
3- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.
4- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن.
5- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.
6- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی.
7- حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام.
داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند (1) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.
هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود.
بر اساس قانون تفسیر ماده (28) که در تاریخ 12 مردادماه 1390 به تایید شورای نگهبان رسیده، مدرک معادل تحصیلی در هر مقطع تحصیلی مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.
در ضمن به استناد تبصره 2 ماده 9 قانون یاد شده هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد کنند در غیر این صورت نامزدی آنان به طور کامل باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.
همچنین به استناد ماده 46 قانون مزبور هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس می توانند شخصاً و به صورت کتبی انصراف خود را به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه یا وزارت کشور اعلام کنند و عدول از انصراف نیز پذیرفته نمی شود.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.
تهرام**2079**1831

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نماینده مجلس شورای اسلامی حوزه مراغه وعجبشیر