علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



سالانه 130 پایان نامه درخصوص ذخیره گاه زیستكره چهارمحال و بختیاری تهیه می شود


به گزارش ایرنا، شایان شامحمدی، روز شنبه، در آیین رونمایی از سند ذخیره گاه زیستكره تنگ صیاد – سبزكوه چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از زمان ثبت این ذخیره گاه تاكنون، 100 طرحنامه (پروپوزال) به زبان انگلیسی با مشاركت دانشگاه های خارجی با همین موضوع تهیه شده است.
وی تأكید كرد: وجود افزون بر 50 هزار دانشجوی فعال، 950 عضو هیأت علمی و هشت مركز دانشگاهی در چهارمحال و بختیاری، این استان را به یكی از بهترین مراكز علمی كشور و حتی دنیا تبدیل كرده است.
شامحمدی افزود: رتبه نخست چهارمحال و بختیاری در بسیاری تولیدات كشاورزی، باغی، زراعی، صنعتی، خدماتی و غیره، باعث شده تا این استان از پتانسیل های فراوانی در بخش های مختلف برخوردار است.
وی تصریح كرد: حفاظت آب و خاك، باعث حفظ چرخه طبیعی منابع زیستی و صیانت از منابع آن می شود.
رئیس دانشگاه شهركرد بیان داشت: وجود 12 ذخیره گاه زیستكره در كشور، نشان دهنده موقعیت و پتانسیل عالی ایران در زمینه محیط زیست است.
وی پیشنهاد كرد: ردیف بودجه ای خاصی برای تأمین هزینه های مالی پژوهش های صورت گرفته در حوزه ذخیره گاه های كشور تعیین و تعریف شود.
به گزارش ایرنا، ذخیره گاه زیست كره تنگصیاد و سبزكوه، 17 خرداد سال گذشته در بیست و هفتمین اجلاس شورای بین الملل هماهنگی برنامه انسان و كره مسكون یونسكو در پاریس به ثبت رسید.
پروژه ثبت جهانی ذخیره گاه تنگ صیاد و سبزكوه با اهداف حفاظتی، توسعه پایدار و اهداف تحقیقاتی آموزشی و به منظور جلوگیری از تغییرات برگشت ناپذیر و بهره برداری از منابع طبیعی و طبیعت بصورت پایدار، اجرا می شود.
این ذخیره گاه دومین ذخیرگاه ثبت شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در یونسكو و همچنین نخستین ذخیره گاهی بوده كه برنامه جامع مدیریتی دارد.
برنامه جامع مدیریتی این پروژه در 17 جلد تدوین شده است.
ذخیره گاه زیستكره، مناطق حفاظت شده طبیعی – زیستی بین المللی هستند كه علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایت های مطالعاتی كم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می سازند.
اعلام ذخیره گاه های زیستكره برای جلوگیری از تغییرات برگشت ناپذیر و بهره برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره برداری از طبیعت (باتوجه به رشد روز افزون جمعیت) شكل گرفته است.
منطقه حفاظت شده سبزكوه در 150 كیلومتری مركز چهارمحال و بختیاری واقع است.
این منطقه با مساحت 56 هزار و 308 هكتار در محدوده شهرستان های بروجن، لردگان و كیار واقع شده است.
منطقه حفاظت شده سبزكوه از سال 1365 بدلیل ظرفیت غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به عنوان منطقه شكار ممنوع مورد حفاظت قرار گرفته و پس از آن در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.
پارك ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد نیز در سال 1349 از طرف شورای عالی شكاربانی و نظارت بر صید و شكار به عنوان منطقه شكار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.
تنگ صیاد در سال 1352 با تصویب شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال 1374 نیز چهار هزار و 372 هكتار از قسمت میانی آن به پارك ملی ارتقا یافت.
منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با مساحت 22 هزار و 896 هكتار و پارك ملی تنگ صیاد با مساحت چهار هزار و 372 هكتار جزو مناطق مورد حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
7362/2097

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ترانه ترکی بختیاری ( استان چهارمحال بختیاری )