سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



بیمه پولدارها/ 400 هزار کارگر ساختمانی بدون بیمه


سلامت نیوز: قطع بیمه بعضی از کسانی که از مزایای بیمه هفت درصدی کارگران ساختمان استفاده می‌کردند در روزهای اخیر، صدای اعتراض عده‌ای را بلند کرده است. براساس آنچه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است، در 6 ماهه گذشته حدود 50 هزار نفر از کسانی که بیمه کارگران ساختمانی بودند به دلیل احراز نشدن شغلشان از این بیمه محروم شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: از آنجایی که ۴۷ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به بخش ساختمان است، بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در سال 86 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ در این قانون حق بیمه پرداختی گروه‌های هدف، هفت درصد حداقل دستمزد قانون کار در سه رده شغلی استادکار، کمک‌استادکار و کارگر ساده تعیین شده بود. 20 درصد حق بیمه نیز از محل پروانه‌های ساختمانی پرداخت و سهم دولت نیز همچون سایر بیمه‌های اجتماعی سه درصد مشخص شده بود.همین هفت درصد گرچه تسهیلات خوبی برای کارگرانی محسوب می‌شد که اغلب آنها معیشت چندان مناسبی ندارند، گروهی را نیز به طمع انداخت تا با دور زدن قانون از این مزیت به نفع خود استفاده کنند. به‌طوری که برخی افراد متمولی که در حرفه‌های دیگر نیز فعال بودند، چند سالی از این بیمه استفاده کردند. به همین دلیل چندی پیش برخی از شعب تامین اجتماعی بیمه برخی کسانی را که خانه و ماشین‌های گران‌قیمتی به نامشان ثبت شده بود، اما از بیمه هفت درصدی استفاده می‌کردند، حذف کردند.

اعتراض به قطع بیمهاین موضوع اعتراضاتی را هم در پی داشت. از آن جمله علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اعتراض به سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد که این سازمان نمی‌تواند بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را به صرف داشتن خانه و ماشین شخصی قطع کند.البته سیروس نصیری، مدیرکل بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی با ابراز تاسف از اینکه برخی با گرفتن گواهینامه و کارت سازمان فنی‌وحرفه‌ای و بدون آنکه در این شغل فعال باشند، از تسهیلات بیمه هفت درصدی کارگران ساختمانی استفاده کرده‌اند، می‌گوید: «باید سازوکاری فراهم کرد تا امکان سوءاستفاده از تسهیلات کارگران واقعی مسدود شود و الان هم این‌طور نیست که تنها به دلیل داشتن خانه و ماشین بیمه این افراد قطع شود. بلکه این افراد در مشاغل دیگری مشغول به کار بودند و تنها از بیمه این کارگران استفاده می‌کردند. البته در خصوص قطع بیمه برخی از این افراد نیز اشتباهاتی صورت گرفته است که این مشکل برطرف خواهد شد. اما 80 درصد کسانی که از تسهیلات بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کردند، حتی نسبت به قطع بیمه خود اعتراض هم نداشتند.

400 هزار کارگر ساختمانی بدون بیمهدر حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار کارگر ساختمانی مشغول به کار هستند که حدود یک میلیون نفر آنها بیمه شده‌اند و در چندماهه اخیر نیز بیمه حدود 50 هزار نفر از افرادی که شغلشان کارگر ساختمانی نبود، قطع شد.اکبر شوکت، رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور می‌گوید: «هیچ کارگر ساختمانی نباید به صرف داشتن ماشین یا خانه گران‌قیمت از بیمه کارگران ساختمانی محروم شود؛ اما کسانی که در شغل‌های دیگر فعال هستند نباید از تسهیلاتی که در اختیار این قشر قرار گرفته است، استفاده کنند.»او به مواردی در پالایش‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: «مثلا در بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد فردی که 150 دستگاه خودروی گران‌قیمت به نام خود داشت، از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کند. این فرد واردکننده خودرو بود. یا فردی که ارزش ملک او بیش از 17 میلیارد تومان است نیز از این تسهیلات استفاده می‌کرد، در حالی که در شغل دیگری فعالیت می‌کرد. مواردی از این دست فراوان است. ما هنوز کارگرانی را داریم که از تسهیلات بیمه اجتماعی محروم هستند و هرروز خطرات شغلی آنها را تهدید می‌کند و این منصفانه نیست.»او به حرکت اخیر سازمان تامین اجتماعی در قطع بیمه 50 هزار نفر از کسانی که از این بیمه استفاده می‌کردند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «البته بیمه وظیفه دارد که بیمه افرادی را که وضعیت کارگری ساختمانی آنها احراز نشده است، تعلیق و سپس با بررسی‌های لازم آن را قطع کند. در این‌باره اشتباهاتی هم صورت گرفته است که امیدواریم به‌زودی برطرف و بیمه کارگران واقعی ساختمان دوباره احیا شود.»شوکت با بیان اینکه تا چند ماه آینده سامانه کشوری راه‌اندازی خواهد شد تا همه کسانی که خود را کارگر ساختمانی می‌دانند و بیمه هستند یا نیستند در این سامانه ثبت‌نام کنند، می‌گوید: «این سامانه بر اساس اطلاعات بانک اطلاعاتی رفاهی ایرانیان وضعیت ملکی و دارایی و صنفی افراد را در مشاغل دیگر مشخص می‌کند و در اختیار ما قرار می‌دهد تا به صورت مستمر در جریان باشیم تنها افرادی که در حوزه ساختمانی فعال هستند، از تسهیلات این بیمه استفاده کنند.»


ویدیو مرتبط :
بیمه ی کارگران ساختمانی