سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون وزیر ارشاد: ایران به مرکز گردشگری کتاب در منطقه تبدیل شود


ایرنا/ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران با برگزاری نمایشگاه های بین المللی می تواند به مرکز گردشگری کتاب در منطقه تبدیل شود.
ایران به مرکز گردشگری کتاب در منطقه تبدیل شود
 سیدعباس صالحی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی در پاسخ به پیشنهاد انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایرانیان برای استفاده از ظرفیت ایران در تبدیل کشور به مرکز گردشگری کتاب افزود: همانطور که اکنون وزارت بهداشت در بحث گردشگری سلامت ورود کرده، می توان با کار تحقیقاتی، ایده گردشگری کتاب در منطقه را مورد بررسی دقیق قرار داد.
وی با اشاره به سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی ادامه داد: این رویداد فرهنگی 13 سال است که به طور مستمر برگزار می شود، برخی اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی و فرهنگ نشر داشته ایم، پیامدهای منفی برای نمایشگاه داشته است.
صالحی اضافه کرد: به دلیل شرایط تحریم، در چند سال گذشته، در حوزه نشر و ورود کتاب هایی که دارای نشان و اعتبار بین المللی هستند، اتفاقاتی افتاده، این آثار امکان حضور مستقیم ندارند و برقراری ارتباط با ناشران آنها تحت شرایط خاصی باید صورت گیرد.
معاون وزیر ارشاد اظهار داشت: این اتفاق در چند سال گذشته برای نمایشگاه های کتاب روی داده، امسال هم با توجه به اینکه ما هنوز به صورت عملی وارد مرحله پساتحریم نشده ایم، آن شرایط همچنان دیده می شود.

** قیمت ارز موثر در گرانی قیمت کتاب های خارجی
معاون فرهنگی وزیر ارشاد به موضوع افزایش نرخ ارز از سال 90 پرداخت و افزود: از زمانی که شاهد تغییر نرخ ارز هستیم، کتاب های خارجی نسبت به کتاب های داخلی گران تر شده است هرچند ما در کتاب های داخلی هم افزایش قیمت داشته ایم، این مساله تاثیر زیادی هم در افزایش قیمت کتابهای خارجی داشته زیرا این حوزه مستقیم با ارز در ارتباط است.
صالحی یادآور شد: بخش قابل توجهی از مراکز فرهنگی و عمومی که کتاب خریداری می کردند، در سال های دور امکانات بیشتر و بودجه های مناسب تری برای خرید کتاب داشتند، اما در سال گذشته و سال جاری به دلیل شرایط رکود مضاعف و مسائل اقتصادی، این نهادها یا اصلا حضوری ندارند و یا حضور کمتر با رقم های پایین تری برای خرید کتاب دارند.
وی افزود: در شرایط رکود، تقاضا کمتر است و این کاهش تقاضا در حوزه محصولات فرهنگی و همین طور کتاب بیشتر دیده می شود و آثار خود را بر جای می گذارد.
صالحی خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم که این چراغ همچنان روشن است و امیدواریم در سال های دیگر و با بهبود شرایط اقتصادی و رفع تحریم ها، وضعیت بهتر شود.

** درآمد گمرک از محل عوارض ورود کتاب زیاد نیست
معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره هزینه گمرک برای ورود کتاب های خارجی، گفت: درآمد گمرک از محل اخذ عوارض ورود کتاب، رقم چندانی نیست و تاثیرگذاری آن بیشتر روانی است، اما به هر حال بی تاثیر هم نیست، تلاش می کنیم این مانع برداشته شود.
وی افزود: با توجه به گرانی کتاب های خارجی، یک حمایت ارزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گرفت تا در نمایشگاه کتاب تهران خرید ارزان تری صورت گیرد و با ناشران خارجی ارتباط برقرار شود اما این بودجه قطع شده و باعث شد تا وزارت ارشاد یک منبع را از دست بدهد با این وجود برای بودجه سال بعد تلاش هایی کرده ایم و امیدواریم این باب دوباره باز شود.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی از اول تا چهارم آذرماه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برپاست.


ویدیو مرتبط :
هدیه گروه مشاوران حامی به معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی