سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بازدید اعضای خانه اندیشمندان علوم انسانی از نمایشگاه کتاب


بازدید اعضای خانه اندیشمندان علوم انسانی از نمایشگاه کتابایسنا/ جمعی از اعضای خانه اندیشمندان علوم انسانی امروز (دوشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه) از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.
خانه اندیشمندان علوم انسانی که در سال 1390 راه‌اندازی شده است، متشکل از 13 گروه زبان و ادبیات فارسی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآنی، تاریخ و باستان‌شناسی، فلسفه، تربیت بدنی، جغرافیا، مدیریت، اقتصاد، علوم اجتماعی، حقوق، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، روان‌شناسی و علوم تربیتی است.

پروفسور سعید خزایی استاد تمام دانشگاه تهران و دارای مدرک دکترا در زمینه آینده‌نگاری راهبردی یکی از اعضای خانه اندیشمندان است که در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در توضیحاتی گفت: خانه اندیشمندان با این فلسفه ایجاد شده است که اندیشمندان و اصحاب صاحب‌نظر در حوزه علوم انسانی در دوران خدمت و چه بعد از آن بتوانند ایده‌ها، آرا و اندیشه‌هایشان را مطرح کنند.

او افزود: خانه اندیشمندان جایی برای تبادل آرا و تلاقی اندیشه‌های اندیشمندان کشور است. به همین خاطر در طول سال مراسم‌های بزرگداشت و تقدیر از اندیشمندان، کارگاه‌ها و سمینارهایی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی برگزار می‌کند.

او با بیان اینکه کانون اندیشمندان یک کانون تفکر در حوزه علوم انسانی است، افزود: من قریب به دو سال است که با خانه اندیشمندان همکاری می‌کنم. رشته خود من آینده‌پژوهی است که در حوزه علوم اجتماعی، دانشی نوپا محسوب می‌شود. ما تا به حال در این مجموعه توانسته‌ایم با حضور استادان مختلف، پنل‌ها و کارگاه‌های ترکیبی برگزار کنیم.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: خانه اندیشمندان می‌تواند جایی برای ارزش‌گذاری و قدرشناسی از استادان بازنشسته باشد. این مساله از این جهت قابل توجه است که همه می‌دانیم پتانسیل زیادی در بین استادان بازنشسته در زمینه علمی و پژوهشی وجود دارد و از گذشته هم در متون کهن گفته شده است که انسان‌ها وقتی پیر می‌شوند خردمند می‌شوند. بر همین مبنا یکی از فلسفه‌های وجودی خانه اندیشمندان گردآوری استادان بازنشسته و اندیشمندان و حوزه‌های مختلف در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی است تا به این واسطه مانع از گریز و مهاجرت اندیشمندان شود.

خزایی با اشاره به بازدید جمعی از استادان و پژوهشگران عضو این خانه از نمایشگاه کتاب اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما برای این اندیشمندان بازدید دسته‌جمعی از نمایشگاه کتاب و همچنین حضور در دیگر رویدادهای علمی است تا آنها یکدیگر را ببینند و تبادل آرا داشته باشند.

او با بیان اینکه خود او تا به حال چهار کارگاه آشنایی دانشجویان و استادان با حوزه آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری برگزار کرده است، گفت: انتظار می‌رود با توجه به اهمیت این حوزه خانه اندیشمندان بیشتر در جهت قصد و نشر آینده‌اندیشی حرکت کند؛ چیزی که شاید سابقه چندان خوشایندی در جامعه ما ندارد.

خزایی افزود: البته خانه اندیشمندان به آن صورت عضو ندارد و همه عضو یک خانواده هستند و من هم یکی از اندیشمندانی هستم که با این خانه کار می‌کنم. امروز نزدیک به 40 نفر از اندیشمندان که همه از استادان طراز اول دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های معتبر کشور هستند با یک تور یک‌روزه به نمایشگاه کتاب آمدند که برنامه بسیار خوبی بود.

او همچنین گفت: با توجه به اهمیت و تاکید مقام معظم رهبری به حوزه علوم انسانی، رسالت خانه اندیشمندان از این منظر که می‌تواند جایی برای استفاده از پتانسیل اندیشمندان این حوزه و تبادل آرا و اندیشه‌های آنان باشد، مهم است.

به گزارش ایسنا، در این جمع 40 نفره افرادی چون دکتر سیدمهدی اعوانی، دکتر ابوالحسن فقیهی، دکتر مظلومی، دکتر محمدعلی سرلک، دکتر حسین رحمان‌سرشت، دکتر دانایی‌فرد و... حضور داشتند.





منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
پورتال اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی