بسته‌های جدید "تحول سلامت" اجرا نشد، چون...


قائم مقام وزیر بهداشت از افزایش سهم وزارت بهداشت از محل یک درصد ارزش افزوده خبر داد و در عین حال علاوه بر تشریح نقاط قوت و ضعف طرح تحول نظام سلامت، اولویت‌های این وزارتخانه برای سال 95 را برشمرد.

دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مهم‌ترین نقطه قوت و ضعف طرح تحول نظام سلامت بعد از گذشت 22 ماه از اجرای این طرح، گفت: نقطه قوت طرح تحول نظام سلامت، استمرار اجرای آن از سوی مسوولین طرح و ادامه حمایت دولت از آن بوده است.

اگر قبل از آغاز "تحول" مشکلات را می‌دانستیم، با احتیاط‌تر پیش می‌رفتیم

وی افزود: موضوعاتی مانند کاهش درآمدهای دولت و عدم افزایش بودجه‌ وزارت بهداشت در سال 94 حتی به اندازه نرخ تورم، برای خود ماهم مشکل‌ساز بود. این‌ها مسائلی بود که شاید اگر پیش از آغاز طرح آنها را می‌دانستیم، بسیار احتیاط می‌کردیم. البته با کمک خدا توانستیم علی‌رغم تمام مشکلات موجود، به اکثر دستاوردهایی که مد نظرمان بود، برسیم و حتی در برخی موارد دستاوردهایمان را ارتقاء داده‌ایم. بنابراین استمرار اجرای طرح تحول با وجود همه مشکلات، مهم‌ترین نقطه قوت تحول سلامت است.

و اما ضعف تحول سلامت

حریرچی با بیان اینکه مهم‌ترین نقطه ضعف طرح تحول نظام سلامت، محدودیت فضای مالی برای دولت و کشور است، ادامه داد: مواردی مانند تاخیر زمانی در برجام، کاهش قیمت نفت و انتظار برای ایجاد شرایطی که بتوانیم از رکود اقتصادی منتهی به سال‌های 92 در آییم، باعث شد که از رونمایی بسته‌های جدیدی که بنا بود اعلام کنیم، خودداری کنیم و منتظر بمانیم تا با توجه به رونق اقتصادی سال‌های آینده، رشد اقتصادی و با ایجاد فضای مالی بیشتر برای دولت و بیمه‌ها، آنها را اعلام کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت

بسته‌های جدید را اعلام نکردیم، چون...

وی در پاسخ به اینکه علت توقف روند اعلام بسته‌های جدید تحول سلامت، کمبود اعتبار بوده است، گفت: با توجه به گذار اپیدمیولوژیک، تغییر سیمای بیماری‌ها از بیماری‌های عفونی به غیرعفونی و افزایش سن جمعیت، در سال‌های متمادی گذشته، کشورها در حال تغییر بسته‌های ارائه خدمت‌شان بوده‌اند. حال هیچ کشوری هم نمی‌گوید که من در یک محدوده زمانی اقداماتی را انجام داده و سپس متوقف می‌شوم.

روایت دو بسته تحولی که به دولت اعلام شد

حریرچی با بیان اینکه ما پیش از آغاز طرح تحول نظام سلامت در وزارت بهداشت دو بسته را به دولت اعلام کرده بودیم، اظهار کرد: یکی از این بسته‌ها بودجه بیشتری می‌طلبید و شامل بسته‌های متنوع‌تری بود. دیگری نیز همین بسته‌هایی بود که در قالب طرح تحول آنها را اعلام و اجرا کرده‌ایم. مسلما اقدامات اصلی ما همین بسته‌هایی بود که آنها را اعلام کرده و اقدامات مربوط به آنها را انجام دادیم؛ منتها اگر فضای مالی جدیدتری ایجاد شود، بسته‌های جدیدی را اعلام می‌کنیم. یعنی اولا اگر فضای مناسبی برای دولت ایجاد شود و دوم با صرفه‌جویی بیشتری که انجام می‌دهیم، مایل هستیم بسته‌های جدیدی را اعلام کنیم.

مردم در دندانپزشکی و پاراکلینیک مشکل دارند

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: به عنوان مثال در خدمات سرپایی مانند دندانپزشکی و پاراکلینیک مردم دچار مشکلات عمده‌ای هستند و باید به سمت اصلاح این حوزه‌ها حرکت کنیم. بنابراین یک بخش اعلام بسته‌های جدید است و بخش دیگر این است که بسته‌هایی که در طرح تحول نظام سلامت اجرا شده و خدمات بستری را بهبود ‌دهیم. در این راستا مثلا در اسفند ماه تعداد قابل توجهی تخت ICU و مراقبت‌های ویژه افتتاح خواهد شد؛ تا بتوانیم خدمت‌رسانی را افزایش دهیم.

حریرچی با بیان اینکه فکر می‌کنیم خدمات سرپایی مردم را اذیت می‌کند، گفت: البته اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم. مثلا راه‌اندازی 250 کلینیک ویژه در راستای بهبود وضعیت خدمات سرپایی است. همچنین با تغییر در تعرفه‌ها و... نیز می‌توان اقدامات مناسبی را در حوزه سرپایی انجام داد.

اولویت 95 تحول؛‌ پوشش خدمات بهداشتی در کل کشور

وی در ادامه درباره مهم‌ترین اولویت‌های تحول در سال آینده نیز اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه تحول در سال 95 ابتدا تعمیق بسته‌های قبلی است. همچنین در نظر داریم که کل مردم کشور را تحت پوشش بسته‌های مراقبت بهداشتی، شامل ارائه مراقبت‌های اولیه و ارتقای سلامت قرار دهیم. بنابراین امیدواریم در سال 95، بتوانیم این خدمات را برای اکثریت قاطع مردم ایجاد کنیم.

حریرچی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش روستاها، شهرهای زیر 20 هزار و زیر 50 هزار نفر و حاشیه شهرها از نظر خدمات بهداشتی کامل شده است، افزود: بنابراین در نظر داریم برای گسترش این خدمات، وارد شهرهای بزرگ‌تر ‌شده و به سمت تامین ارائه‌کنندگان خدمت، سرشماری، ویزیت‌های پایه و ارائه خدمات در آنها ‌رویم.

و اما بودجه وزارت بهداشت

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه درباره وضعیت بودجه وزارت بهداشت در سال 95، گفت: تاکید می‌کنم علی‌رغم اینکه بودجه سال 94 وزارت بهداشت با محدودیت‌هایی روبرو بود، اما در ارائه خدمت هیچ خدشه‌ای ایجاد نشد و توانستیم همه بسته‌ها را ادامه دهیم.

افزایش سهم وزارت بهداشت از یک درصد ارزش افزوده

حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر عدم وابستگی بودجه وزارت بهداشت به نفت در لایحه بودجه محقق شده؟ اظهار کرد: اولا راه‌حل اول برای بهبود کل اقتصاد کشور این است که وابستگی کمتری به نفت داشته باشد. بر این اساس پیشنهاد ما این است که برای تحقق این مهم در وزارت بهداشت، از محل مالیات بر سیگار و کالاهای آسیب‌رسان یا ارزش افزوده، منابع مستقیم به ما داده شود تا دچار مشکلات جانبی نشویم.

وی با اشاره به افزایش سقف بودجه یک درصد ارزش افزوده در سال 95، گفت: برای بودجه سال 95 وزارت بهداشت با کمک سازمان برنامه و بودجه و دولت، سهم ما از یک درصد ارزش افزوده به میزان واقعی خود نزدیک شد. میزان یک درصد ارزش افزوده برای ما در سال 93 و 94 سقف داشت. بطوریکه سقف آن در سال 94، 3000 میلیارد تومان بود. در حالیکه میزان آن برای سال 95 به 4000 میلیارد افزایش یافته است. بنابراین سهم ما از یک درصد ارزش افزوده به ارزش واقعی، نزدیک شده است. البته امیدواریم این سقف هم برداشته شود و عین آن چیزی که از یک درصد ارزش افزوده حاصل می‌شود، به سیستم بهداشت و درمان اختصاص یابد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟