روس ها و ترک ها؛ سریال خصمانه


تسنیم نوشت: نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: مسکو احتمالا مساله اعمال تحریم‌ها علیه آنکارا به خاطر قاچاق نفت داعش را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

 ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با ریانوستی تصریح کرد: روسیه احتمالا مساله اعمال تحریم علیه ترکیه را به خاطر قاچاق نفت گروه تروریستی داعش در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد ولی مسکو هنوز تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ نکرده است.

وی افزود: از نظر تئوری، بی شک، اعمال تحریم علیه ترکیه امکان پذیر است. ولی ما در جهان واقعی زندگی می کنیم. شما می توانید ببینید که ناتو تصمیم گرفته است تا در حادثه سرنگونی هواپیمای جنگنده روسی، از ترکیه حفاظت کند. برخی ها در گوشه و کنار این اقدام ترکیه را محکوم کرده اند ولی سعی کرده اند این مساله را به صورت علنی مطرح نکنند. بنابر این، ما باید با درنظر گرفتن این واقعیت، آنچه را اتفاق خواهد افتاد، پیش بینی کنیم.

چورکین گفت: روسیه اگر بخواهد می تواند مساله اعمال تحریم علیه ترکیه را در شورای امنیت مطرح کند. این یک تصمیم سیاسی است که چه مساله ای در شورای امنیت مطرح شود. تاکتیک دقیقی باید برای طرح این مساله اتخاذ شود.

وی اظهار داشت: آمریکا و ترکیه باید شورای امنیت سازمان ملل را در خصوص قاچاق نفت داعش مطلع می کردند ولی این کار را نکرده اند. من از فرماندهان پنتاگون یک سئوال ساده را می پرسم: شما حدود یک سال است در منطقه پرواز می کنید، ما حدود 2 ماه است که در منطقه هستیم و تصاویر زیادی در اختیار داریم که نشان می دهد نفت از طریق مرز ترکیه، قاچاق می شود. آیا شما این مساله را نمی دانستید؟ آنها باید این مساله را بدانند و اگر می دانستند باید آن را به شورای امنیت گزارش می دادند.

چورکین تاکید کرد: بر اساس قطعنامه 2199 شورای امنیت، هر کشوری که اطلاعاتی در خصوص قاچاق نفت سوریه داشته باید این اطلاعات را در اختیار شورای امنیت قرار دهد.


ویدیو مرتبط :
رقابت مچ انداز ترک و روس