سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خانه به دوشی کتاب در مازندران؛ داغی بر پیشانی ساری


مهر/ پرونده دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی و سراسری کتاب مازندران‌درحالی بسته شد که یار مهربان‌همچنان خانه به دوش است.
ساری تنها مرکز استان در کشور است که از داشتن سایت نمایشگاهی محروم است و نمایشگاه‌های فرهنگی ازجمله کتاب هرسال در گوشه و کنار شهر و در مکان‌های نامناسب برگزار می‌شود.
نامناسب بودن فضای نمایشگاه کتاب در حالی از سوی برخی ناشران و بازدیدکنندگان دوازدهمین نمایشگاه کتاب مازندران عنوان می‌شود که این نمایشگاه برند بین‌المللی را نیز یدک داشته است.
در دوازدهمین دوره نمایشگاه سراسری و بین‌المللی کتاب مازندران ۵۱۰ ناشر داخلی و ۲۵ ناشر خارجی شرکت داشتند.
صغرا صفری مدیرمسئول انتشارات آزگار بابلسر در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه سالن نمایشگاهی برای برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب نیست و نمایشگاه‌های مختلف دیگر هم در آن برگزار می‌شود، تصریح کرد: مسئولان درصدد تلاش برای برگزاری نمایشگاه دائمی در همه شهرستان‌ها و مرکز استان هستند که این امر فرصتی برای همه شهرستان‌های سطح استان باشد.

وی بابیان اینکه استقبال از نمایشگاه کتاب خوب بوده اما نسبت به سال گذشته کمرنگ‌تر بوده است، اظهار داشت: در گروه کودک و نوجوان بیشتر از بقیه غرفه‌ها فروش داشته‌ایم چراکه خانواده‌های ایرانی تمام تلاش خود را برای تهیه امکانات برای فرزندان خود انجام می‌دهند.

صفری با اشاره به اینکه باید فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه نهادینه شود، اذعان داشت: متأسفانه فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور بسیار پایین است و با توجه به افزایش فضای شبکه‌های مجازی که این زنگ خطر و یک مشکل مهم به‌ویژه قشر جوان است.
متولیان حوزه فرهنگی باید فضاهای مناسب و مطلوب نمایشگاهی در استان ایجاد کنند

پروین شاهی بیان کرد: متولیان حوزه فرهنگی باید فضاهای مناسب و مطلوب نمایشگاهی در استان ایجاد کنند و اگر نمایشگاه سراسری کتاب در مرکز استان و داخل شهر برگزار شود،باعث استقبال مخاطب می شود و علاوه بر این باید نمایشگاه کتاب به‌صورت دوره‌ای در همه شهرستان‌های استان برگزار شود تا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه کمرنگ نشود.

پروین شاهی با توجه به حذف یارانه کاغذ که موجب ایجاد مشکل برای ناشران چاپ کتاب می‌شود، اظهار داشت: ناشران باید کاغذ را به‌صورت آزاد خریداری کنند.
وی دلیل افزایش هزینه کاغذ را عدم تولید آن در کشور و واردات آن عنوان کرد و گفت: هزینه دلاری و بالای کاغذ انگیزه چاپ کتاب در بین ناشران و نویسندگان از بین می‌رود.

همچنین محسن شاه‌آبادی از انتشارات اسراء اصفهان، دور بودن مکان نمایشگاه از شهر و نبود حمل‌ونقل عمومی، قیمت کتاب و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را دلیل استقبال پایین مردم از نمایشگاه کتاب دانست و گفت: نمایشگاه مازندران نسبت نمایشگاه‌های دیگر کشور در استان‌های قم، تهران و اصفهان ضعیف بوده است.

خسرو جعفری از انتشارات کمالان از تهران نیز با اشاره به اینکه فضای نمایشگاه به نسبت خوب است، گفت: با توجه به تبلیغات بسیار در سطح استان استقبال بسیار ضعیف است و ساعت کار نمایشگاه هم مزیت بر علت بوده است.

جعفری با اشاره به پرداخت یارانه به ناشران توسط دولت، اظهار داشت: با پرداخت یارانه دولتی به ناشران تأثیر خوبی بر روی قیمت کتاب‌ها می‌گذارد چراکه مردم از قیمت کتاب گلایه دارند زیرا توان مالی پایین مردم در خرید کتاب باقیمت بالا دچار مشکل می‌شوند.

جعفری با اعلام اینکه آموزش‌وپرورش، اداره فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات سهم بسیاری در حوزه فرهنگی و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دارند، افزود: کاهش قیمت کتاب موجب حضور پررنگ مردم در نمایشگاه‌های کتاب می‌شود.

وی بابیان اینکه دولت تدبیر و امید یک دولت فرهنگی است، تصریح کرد: با توجه به فرهنگی بودن دولت برای کاهش قیمت کتاب و پرداخت یارانه کاغذ به ناشران باید نظارت صورت گیرد و مردم از اقدامات و برنامه‌های دولت مطلع شوند.

محمدرضا خانی از انتشارات قدیس از تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ناشران در همه نمایشگاه‌های کتاب در سطح کشور حضور پیدا می‌کنند، گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب مازندران در مکان نمایشگاهی درشان این استان نیست.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های کتاب باید در داخل شهر برگزار شود، اذعان داشت: برگزاری نمایشگاه در داخل شهر موجب استقبال مردم می‌شود چراکه مردم برای خرید مایحتاج زندگی از نمایشگاه کتاب هم دیدن می‌کند.

وی با اعلام اینکه یارانه کاغذ مختص دانشگاه‌های دولتی و ناشران مذهبی قم و مشهد و ... است، تصریح کرد: دیگر انتشاراتی ها یارانه کاغذ دریافت نمی‌کنند.

خانی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه قیمت بالای کتاب موجب عدم خرید کتاب توسط مردم می‌شود، افزود: به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب مردم به جای خرید کتاب کالاهای اساسی زندگی خود را تهیه می‌کنند و از اینترنت مطالب موردنیاز را از طریق PDF آن تهیه می‌کنند.

فیروز عبداللهی از انتشارات فروزش تبریز بابیان اینکه منابع کتاب در نمایشگاه بسیار ضعیف بوده است، گفت: کتاب‌های عمومی در نمایشگاه فروش بیشتر داشته است اکثر غرفه داران در خصوص کتاب و فروش آن ناراضی‌اند.

وی با اشاره به اینکه در دوازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب‌های موردنیاز عموم وجود ندارد، اظهار داشت: اکثر مردم به دنبال فضای مجازی و اینترنت هستند و به همین دلیل استقبال مردم از کاغذ و کتاب نسبت به سالهای گذشته ضعیف شده است.

همچنین یکی از بازدیدکنندگان دوازدهمین نمایشگاه سراسر کتاب مازندران متأسفانه در این نمایشگاه منابع کتاب هنری خیلی خوب استقبال نشده است، گفت: اختلاف بین نمایشگاه تهران و شهرستان‌ها بسیار فراوان است.

حسن شیری بابیان اینکه باید به دنبال کاهش محتوای کتاب باشیم، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان ساری قابلیت فضای مناسب نمایشگاهی را دارد باید یک فضای مناسب برای حضور فعال مردم فراهم کنیم.

مدیرمسئول روزنامه بشیر نیز در بازدید از نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه کتاب‌ها ازنظر کمیت فراوان و کیفیت خوب هستند اما متأسفانه مردم اهل کتاب نیستند، گفت: دلیل بی‌علاقه گی مردم به مطالعه، شبکه‌های مجازی، کتاب‌های الکترونیکی و قیمت کتاب است.

حجت‌الاسلام عباسعلی بهاری بابیان اینکه گرانی کتاب عوامل مختلفی دارد اذعان داشت: کتاب علمی بازار مناسبی ندارد چراکه خریداران بازار علمی عمدتاً افراد تحصیل‌کرده‌اند و درآمد ندارند و اگر دولت به بخش‌های فرهنگی یارانه پرداخت می‌کند باید در خصوص چاپ کتاب و توسعه کمی و کیفی آن‌هم یارانه پرداخت کند تا این امر بازار کتاب را رواج دهند.

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بابیان اینکه دوازدهمین نمایشگاه کتاب در ۱۰ بخش کشاورزی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، حقوق، عمومی، رمان، زبان، تاریخی، اقتصادی و مدیریتی برگزار شده است، گفت: بخش‌بندی یکی از دغدغه‌های اداره کل ارشاد است که در سال جاری این امر اجرایی شده است.

عباس زارع با اعلام اینکه در سال جاری تفکیک بین کتاب‌ها صورت گرفته است، اذعان داشت: در هر بخش از ناشران برتر استفاده کرده‌ایم.

زارع با اعلام اینکه برای برگزاری بهتر نمایشگاه کتاب در استان باید بحث بین‌الملل را جدی بگیریم، افزود: باید برای برگزاری نمایشگاه کتاب استان در سال آینده برای حضور بیشتر کشورهای دیگر دنیا تلاش کنیم.

وی تأمین زیرساخت‌های نمایشگاه را برای برگزاری یکی از دغدغه‌های مهم اداره کل است، اذعان داشت: این مکان فضای نمایشگاهی است اما امکانات لازم در آن وجود ندارد امیدواریم زیرساخت‌های آن آماده شود و بتوانیم به یک فضای نمایشگاهی تبدیل کنیم.

۶۲ هزار عنوان کتاب از ۵۱۰ ناشر در ۳۲۰ غرفه در دوازدهمین نمایشگاه کتاب مازندران شرکت کردند و حضور ۲۵ ناشر از ۱۲ کشور دنیا با بیش از ۱۰ هزار کتاب در این نمایشگاه و استقبال مردم را باید به فال نیک گرفت.

پرونده دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مازندران با همه تلاش ها و صرف هزینه بیش از چهار میلیارد ریالی بسته شد تا کتاب در سبد خانوار مازنی ها قرار گیرد اما پرونده ساخت سایت نمایشگاهی مناسب در مرکز مازندران همچنان باز و ناتمام مانده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
معرفی خانه صنایع دستی ساری - مازندران