اگر پوتین فاسد باشد، مردم روسیه باید بی تفاوت باشند؟/ شرحی بر تلاش یک شهر در مبارزه با فساد


نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی به مبارزه مردم شهر کیمری روسیه با فساد این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل گاردین، در روسیه فساد به مانند آب و هوا است، هر دو زندگانی را سخت می‌کند و سبب غرغر دائمی می‌شود اما بخش غیرقابل اجتناب تار و پود زندگی مردم این کشور است. یک خانم میان‌سال خانه‌دار اهل شهر کیمری روسیه در این باره می‌گوید: کاملاً واضح است که تمامی سیاست‌مداران روسی فاسد هستند و ما نمی‌توانیم اقدامی علیه آن انجام دهیم. با این وجود، این زن میانسال چیزی درباره اسناد افشا شده پاناما درباره خانواده ولادیمیر پوتین و نزدیکان وی ( که متهم به پولشویی شده‌اند) نشنیده است. 

از زمان شکوفایی نفتی در اولین دوره ریاست جمهوری پوتین، مسکو و سایر شهرهای بزرگ روسیه از این امر منتفع شدند اما شهرهای کوچک و حاشیه‌ای مانند کیمری سودی از این شکوفایی نبردند. شهر کیمری با بیش از 500 هزار سکنه و فاصله 100 کیلومتری با مسکو با مشکلات متعددی دست به گریبان است. در دو سال گذشته، با توجه به اقتصاد متزلزل روسیه، شرایط مردم این شهر بدتر شده است. در حال حاضر، در روسیه به مانند دوره شوروی سابق، کارخانه‌ها تولیدات خود را متوقف کرده‌اند و پرداخت دستمزدها با تاخیر صورت می‌گیرد. 

رویان اندرویف، شهردار کیمری درباره وضعیت نابسامان این شهر می‌گوید: ما در شهر خود بیش از همه نیازمند بازسازی زیرساخت‌های خود هستیم. زیرساخت‌های ما در وضعیت غیرقابل قبولی قرار دارد. سامانه‌های گرمایشی و آب شهر کیمری متعلق به دوره اتحاد جماهیر شوروی است و سال‌هاست که تعمیر نشده است. وی افزود: در سال میلادی جاری هیچ پولی برای تعمیرات جاده‌ای این شهر اختصاص نیافته است. 

با این وجود، وقتی درباره ریشه مشکلات این شهر از مردمان آن سوال می‌شود بیشتر ساکنان پاسخ مشخصی دارند: فساد! اندرویف 34 ساله با شناخت نسبت به نفرت مردم این شهر از فساد، با شعارهای ضد فسادی در سال 2014 توانست به عنوان شهردار کیمری انتخاب شود. پیروزی غیرقابل پیشبینی در منطقه‌ای که تحت تسلط سیاست‌های کرملین است، شوک بزرگی را در پی داشت.

شهردار کیمری معتقد است: اگر مبارزه با فساد با همین قدرت در شهر ادامه یابد، در یک تا دو سال آینده شاهد پیشرفت چشمگیری در کاهش فساد خواهیم بود. سیاست‌های مبارزه با فساد در شهر کیمری به شدت درحال افزایش است. شهردار سابق این شهر، یک سال پس از شکست در انتخابات شهرداری به جرم فساد اقتصادی دستگیر شد. 

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
10برترین مصاحبه خبرگزاری روسیه 7 ولادمیر پوتین روسیه