سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چهار شهرك صنعتی از ایران و تركیه برای سرمایه گذاری مشترك انتخاب شدند


به گزارش ایرنا، 'علی یزدانی' كه در راس هیاتی به منظور بازدید از شهرك های صنعتی و پارك های فناوری و گفت و گو با مقامات وزارت علوم، صنایع و فناوری تركیه به آنكارا سفر كرده است، این مطلب را شامگاه روز جمعه در خاتمه مذاكرات در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در آنكارا عنوان كرد.
وی با مفید و سازنده خواندن سفر هیات ایرانی به تركیه گفت: شهرك صنعتی بعثت در تبریز و شهرك صنعتی اورمینه 3 در مرحله كنونی به عنوان دو شهرك صنعتی ایران برای سرمایه گذاری های مشترك بخش های خصوصی ایران و تركیه در نظر گرفته شده اند.
یزدانی گفت: قرار است تركیه نیز به زودی دو شهرك صنعتی خود را برای سرمایه گذاری های مشترك معرفی كرده و ظرف دو هفته هیاتی در این رابطه به ایران سفر كرده و ضمن بازدید از شهرك های صنعتی كشورمان، گامهای لازم در این راستا برداشته شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینكه محدودیت هایی برای سرمایه گذاری متقابل بخش های خصوصی دو كشور در شهرك های صنعتی ایران مطرح نیست و در حال حاضر به سرمایه گذاری در بخش پوشاك، چرم و طلا و زیور آلات، قطعات خودرو، سنگهای زینتی ، متمركز خواهند شد.
یزدانی با اشاره به دیدار خود با خانم 'امینه آتاسوی' رئیس كنفدراسیون كارآفرینان زن و مرد تركیه گفت: اعضای این كنفدارسیون به ویژه در حوزه صنایع معدنی و سنگهای قیمتی و مصالح ساختمانی برای سرمایه گذاری در شهرك های صنعتی تعیین شده ابزار علاقه كردند.
وی گفت: ایران از پتانسیل بالایی برای صادرات سنگهای تزئینی به تركیه برخوردار است. افزون بر این در تبریز یك شهرك به طور اختصاصی در زمینه تولید محصولات ساختمانی فشرده شده است كه خانم آتاسوی برای هدایت سرمایه گذاران ترك به این شهرك نیز اعلام آمادگی كرده است.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت زمینه همكاری در سرمایه گذاری های مشترك بین دو كشور را بالا دانست و گفت: دو كشور حتی در دوره پیش رو می توانند در زمینه تاسیس شهرك های تخصصی نیز همكاری داشته باشند.
یزدانی با اشاره به اینكه ایران 950 شهرك صنعتی دارد، گفت: در گفت و گو با مسئولان تركیه ای اعلام شد كه علاوه بر دو شهرك مطرح شده، آمادگی سرمایه گذاری مشترك در سایر شهرك های صنعتی نیز هستند.
رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران در پاسخ به اینكه چه میزان از این توافقات می تواند به فعل تبدیل شود، گفت: البته در گذشته طرح های مختلفی مطرح بوده به ویژه در خصوص احداث شهرك صنعتی مشترك در مرز ایران و تركیه فعالیت و مذاكرات زیادی صورت گرفت كه عملا دیده شد رژیم حقوقی پیچیده و خاص خود را باید داشته باشد كه این خود مهمترین عامل در راه اجرایی شدن طرح بود.
اما موضوع سرمایه گذاری مشترك بخش های خصوصی دو كشور در شهرك های صنعتی مستلزم تدوین رژیم حقوقی خاصی نیست و در چارچوب قوانین سرمایه گذاری هر دو كشور و مقررات و قوانین سرمایه گذاری در شهرك های صنعتی قابل اجرا می باشد. لذا امید می رود در این زمینه در كوتاه مدت به توان به نتایج مشخصی رسید.
او گفت: هدف افزایش كیفیت تولیدات داخلی و تولید در جهت صادرات در كشورمان است كه در این راستا در نظر است بین 30 تا 50 درصد تولیدات مشترك در این شهرك ها به كشورهای ثالث نیز صادر شود.
یزدانی انگیزه زمینه سازی برای سرمایه گذاری مشترك بخش های خصوصی دو كشور در شهرك های صنعتی در شهرهای نزدیك به مرز ایران و تركیه را كمك به رشد صنعتی و افزایش تولیدات صادراتی در این شهرك ها با توجه به امتیازات این شهرك ها توصیف كرد و گفت: در مورد تركیه الزاما فعلا شهرك های صنعتی در شرق تركیه و در نزدیكی مرز ایران مطرح نیست و شاید به لحاظ مسائل امنیتی فعلا سایر شهرك های صنعتی به عنوان نمونه یكی از شهرك های صنعتی در آنكارا و دیگر شهرها را نیز معرفی كنند.
علی یزدانی و هیات همراه در این سفر از شهرك صنعتی باشكنت در 40 كیلومتری غرب آنكارا بازدید و با ساختار این شهرك آشنا شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با 'رمضان یلدریم' معاون وزیر علوم، صنایع و فناوری تركیه و جمعی از مدیران این وزارتخانه و 'رجب بیچر' رییس سازمان حمایت از صنایع كوچك و متوسط نیز دیدار و گفت و كرد.
سفر هیات ایرانی به تركیه در پی توافق وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان با وزیر علوم، صنایع و فناوری تركیه، در خلال سومین نشست عالی همكاری های راهبردی ایران و تركیه در 28 فروردین ماه سال جاری و امضاء یادداشت تفاهم همكاری های ایران و تركیه در زمینه شهرك های صنعتی انجام می پذیرد .
معاونان سازمان صنایع كوچك و شهركهای صنعتی ( معاون امور صنایع كوچك و معاون عمران و محیط زیست)، مدیران عامل شهركهای صنعتی استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ومدیر كل پروژه ها و تامین مالی وزارت صنعت، یزدانی را در این سفر همراهی كردند.
خاورم/2011*1579*

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سید ابریشمی : 752 شهرك صنعتی در حال بهره برداری است