سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بارندگی های سال زراعی جاری موجب صرفه جویی 350 میلیون متر مكعب آب در گیلان شد


حبیب جهانساز روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: تاكنون شخم زمستانه در 93 درصد اراضی شالیزاری گیلان انجام شده كه بیش از 90درصد این شخم با آب باران صورت گرفته كه این امر، موجب صرفه جویی 300 تا 350 میلیون مترمكعب آب سد سفیدرود شده است.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه هنوز بطور رسمی رهاسازی آب سدسفیدرود انجام نشده، با این میزان ذخیره آب در پشت سد، نیازی به استفاده از آب های ذخیره شده و آب چاه ها وجود ندارد.
سد منجیل یا سفیدرود در سال 1341 بر روی رودخانه سفیدرود در منجیل و به منظور تامین آب شرب شهرها و كشاورزی جلگه گیلان با ظرفیت بیش از یك میلیارد و 600 میلیون مترمكعب ساخته شد ولی بر اثر رسوبی كه طی سالیان متمادی ایجاد شده، این ظرفیت كاهش یافته است.
نیمه فروردین ماه امسال، آب سد سفیدرود سر ریز شد، پدیده ای كه در سه سال اخیر سابقه نداشته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی گیلان در بخش دیگری از سخنانش در گفت وگو با ایرنا ادامه داد: علاوه بر شخم اراضی شالیزاری، 85 درصد خزانه گیری نیز در شالیزارهای استان به اتمام رسیده و انتظار می رود كه شالیكاران این خزانه گیری را با توجه به تقویم زراعی تا نیمه اردیبهشت ماه جاری به پایان برسانند تا فرصت انتقال بذر در مدت 20 روزه برای نشاء به اراضی شالیزاری وجود داشته باشد.
جهانساز با بیان اینكه دو محصول هاشمی و علی كاظمی به دلیل كیفیت بالا و كوتاه بودن دوره كشت همچنان ركودار تولید برنج در گیلان هستند، گفت: امسال بذر ارقام دیگری نظیر شیرودی و گیلانه هم با توجه به اقلیم گیلان در این استان كشت شده است.
فصل كاشت ، داشت و برداشت برنج در گیلان از اسفندماه آغاز و تا مهرماه سال بعد به اتمام می رسد.
گیلان 238 هزار هكتار اراضی شالیزاری دارد كه سالیانه با تولید بیش از یك میلیون و یكصد هزار تن شلتوك و استحصال 700 هزار تن برنج سفید، 38درصد برنج كشور را تولید می كند.
6029 / 2007

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ابلاغ صرفه جویی 6 هزار میلیارد تومانی دراعتبارات جاری