مستند «میراث آلبرتا» روی آنتن شبکه «افق» می‌رود


مستند «میراث آلبرتا» روی آنتن شبکه «افق» می‌رود

تسنیم/ مستند «میراث آلبرتا» با موضوع مهاجرت نخبگان علمی ایران به کشورهای غربی، یکشنبه 15 آذرماه از شبکه افق پخش می‌شود.
«میراث آلبرتا» نام مستندی دو قسمتی است درباره پدیده‌ای به نام فرار مغز‌ها یا به عبارتی مهاجرت نخبه‌ها به کشورهای غربی و گفت‌و‌گو با نخبگانی که اکنون در کشورشان نیستند.
بسیاری از آن‌ها جزو رتبه‌های بر‌تر کنکور سال‌های گذشته یا المپیادی‌های ایران هستند و برخی عقیده دارند باز نگشتن این افراد به کشور یعنی از دست رفتن سرمایه‌های انسانی ایران و خسارتی که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.
بر اساس آمار، حدود چندین هزار دانشجوی ایرانی در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی مشغول به تحصیل هستند، آن‌ها هدف خود را برنامه ریزی دقیق علمی و شغلی برای آینده خود می‌دانند و عقیده دارند نمی‌توانند در ایران به آرزوهای خود برسند.
«میراث آلبرتا» می‌کوشد طی مصاحبه با برخی از همین افراد، کار‌شناسان و پژوهشگرانی که در داخل کشور هستند، اساتید دانشگاه و کارآفرینان و نخبگانی که بازگشته‌اند و در ایران به موفقیت رسیده‌اند و نیز بر عکس آن‌ها، اساتید ایرانی مقیم کشورهای خارجی به حقیقت ماجرا دست یابد، اینکه چرا سرمایه گذاری زیادی برای تربیت نخبگان صورت می‌گیرد، حتی تحصیلاتی در سطح کار‌شناسی ارشد را در ایران می‌گذرانند ولی بهره بردار نهایی از این استعداد‌ها، کشورهای خارجی هستند.
محمدحسن مددی تهیه کننده و حسین شمقدری کارگردان «میراث آلبرتا» هستند که یکشنبه 15 آذرماه ساعت 21 از شبکه افق پخش می‌شود.
بازپخش این مستند هم برای ساعت‌های 9:30 و 14:30 دقیقه روز دوشنبه در نظر گرفته شده است.
با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
دقایقی از مستند میراث آلبرتا