علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



طراحی نانوکامپوزیت های مقاوم به حرارت برای ازدیاد برداشت نفت در ایران


به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، این نانوکامپوزیت پلیمری قابلیت عملکرد در دمای بالا و مقاومت در برابر تخریب شیمیایی و مکانیکی در مخازن نفتی را داراست.
به گفته گشتاسب چراغیان دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، یکی از راهکارهای افزایش بازده استخراج، استفاده از روش های بازیابی نفت یا همان EOR است و سیلابزنی پلیمر یکی از متداول ترین این روش ها به شمار می آید که در آن روش با تزریق آب یا مواد شیمیایی به داخل مخزن نفتی، اقدام به استخراج نفت می کنند.
وی درباره طرح تحقیقاتی خود توضیح داد: در این تحقیق به ساخت آزمایشگاهی نانوکامپوزیتی پلیمری پرداخته شده که در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم باشد.
چراغیان ادامه داد: عملکرد این نانوکامپوزیت برای بهبود فرآیند شبیه سازی شده استخراج نفت به روش سیلابزنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی در خصوص نانوکامپوزیت آزمایشگاهی سنتز شده و تأثیر آن بر افزایش بازده فرایند برداشت نیز اظهار داشت: از جمله مشکلات استفاده از پلیمرها در سیلابزنی، عدم پایداری مکانیکی و حرارتی در زمان اختلاط ، تزریق و جریان است و از آنجا که یکی از رایج ترین پلیمرهای مورد استفاده در این روش، پلی آکریل آمید است، در این تحقیق جهت بهبود کارایی این پلیمر از نانوذرات رس استفاده شد.
این محقق واحد علوم و تحقیقات گفت: طبق نتایج حاصل شده نمونه های پلیمری تقویت شده با این نانوذرات در مقایسه با نمونه های عادی، خاصیت ضد حرارتی بالاتری از خود نشان می دهند و تغییر شکل آن ها در برابر دماهای بالا و یا مواد شیمیایی کمتر است.
وی تصریح کرد: با بهره مندی از این ویژگی ها، کارایی پلیمر و در نتیجه بازده برداشت به میزان زیادی بهبود می یابد و افزون بر این، قیمت مناسب نانوذرات رس، هزینه اقتصادی آن ها را نیز توجیه پذیر می کند.
تاکنون از نتایج این طرح تحقیقاتی، سه اختراع مختلف با عناوین «سیال پلیمری بهینه شده توسط نانو ذرات رس»، «سیال پلیمری بهینه شده توسط نانو ذرات اکسید سیلیسیم مورد استفاده در ازدیاد برداشت» و «سیال حفاری بهینه شده توسط نانو ذرات» در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.
این تحقیقات حاصل تلاش های 'گشتاسپ چراغیان' دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، 'محمود همتی' عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت، 'محسن مسیحی' عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و 'سعید بازگیر' عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات است.
نتایج این تحقیق در مجله Petroleum Science and Technology (جلد 33، شماره 14-13، سال 2015، صفحات1410 تا 1417) منتشر شده است.
علمی**1055**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ضریب ازدیاد برداشت میادین نفت و گاز