سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«سپل باندئی» یادگار «سلطان محمود» در سوات پاکستان+تصاویر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، «سپل باندئی» روستایی در ناحیه «مینگوره» و نزدیک «سیدو شریف» مرکز دره «سوات» از توابع ایالت «خیبر پختونخواه» است که تمام اهالی این روستا را ترک‌هایی تشکیل می‌دهند که از زمان سلطان«‌محمود‌غزنوی» در این منطقه ساکن شده‌اند.

مورخان بیان می‌کنند آثار تاریخی در این روستا به ویژه مسجد چوبی آن نشان می‌دهد اهالی این روستا از سربازان سلطان‌محمود‌غزنوی بودند که به علت سنتی بودن جز با خودشان با کسی دیگر وصلت نمی‌کردند به همین علت اصالت خودشان را حفظ کرده‌اند.

با گذشت سال‌های زیاد طرح اصلی روستا و سیستم آبرسانی آن هیچ تغییری نکرده و هنوز هم اشعار فارسی کنده کاری شده بر روی چوب و سنگ در مسجد این روستا و برخی خانه‌ها دیده می‌شود.

بیشتر مردم روستا به زبان ترکی و فارسی آشنایی کامل دارند و هنوز سنت های قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.

اولین ساکن این روستا «شیخ سعدی» از فرماندهان سپاه سلطان‌محمود غزنوی بود که فرزندش «آخوند دروویزه» از علمای بزرگ عصر خود شد و مردم محلی به عنوان یکی از اولیای خدا به وی مراجعه می‌کردند.

روستای سپل باندئی زمین بسیار حاصلخیزی دارد و بیشتر مردم کشاورز هستند البته گله‌داری نیز بین روستائیان رواج دارد.

در تصاویر زیر بخش‌هایی از روستای سپل‌باندئی و مسجد چوبی این روستا را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/ح

http://fna.ir/IJ2YF9


ویدیو مرتبط :
خدای سلطان محمود از سلطان محمود بالاتره