بزرگ‌ترین بانك جهان آماده ورود به ایران


بانك‌های با سطح و ارزش بالا برای ایجاد روابط با ایران اعلام آمادگی كرده‌اند؛ حتی بانك «ICBC» چین نیز به عنوان بزرگ‌ترین بانك دنیا مذاكرات زیادی برای این روابط داشته است.روزنامه اعتماد نوشت؛

شبكه بانكی ایران در ١٠ سالی كه گذشت همه ظرفیت‌های قانونی بین‌المللی خود را برای ارتباط با جهان از دست داده بود. كارگزاران حاضر به خدمات‌دهی به بانك‌های ایرانی نبودند و جریمه‌های بسیار سنگین در انتظار هر نوع سرویس‌دهی به ایران است. سوییفت ایران را از مدار ارتباطی‌اش خارج كرد و ایران توان گشایش هیچ‌نوع ال‌سی در جای جای جهان نداشت. حالا برجام فرصتی را برای ایران فراهم كرده تا شبكه بانكی جهانی ارتباطاتش را با ایران از سرگیرد.

پس از ماجرای بسته شدن پرونده «PMD»، استقبال بانك‌های خارجی برای ورود به ایران و ایجاد روابط بانكی شدت گرفت. به گونه‌ای كه در این مدت هیات بانك مركزی ایران با مقام‌های عالی بانكی كشورهای زیادی از جمله ایتالیا، فرانسه، اتریش، آلمان ، ژاپن، سوئد، دانمارك و الجزایر مذاكراتی داشت و هیات‌هایی از ایران هم به كشورهای دیگر سفر كرد. در دوران تحریم نه‌تنها بانك‌ها ترجیح می‌دادند كه ریسك روابط با بانك‌های ایرانی را نپذیرند، بلكه اگر هم بانكی وارد می‌شد در سایز بسیار كوچك بود كه اگر دچار مشكل می‌شد چندان ضرری برای كشورش نداشته باشد.

حالا یعقویی، مدیركل بین‌الملل بانك مركزی به ایسنا خبر داده كه بانك‌های با سطح و ارزش بالا برای ایجاد روابط با ایران اعلام آمادگی كرده‌اند؛ حتی بانك «ICBC» چین نیز به عنوان بزرگ‌ترین بانك دنیا مذاكرات زیادی برای این روابط داشته است. آنطور كه یعقویی گفته اوایل شروع مذاكرات هسته‌ای زمانی كه بانك‌های مختلف خارجی به ایران سفر می‌كردند سایز كوچكی داشتند و در حد یك بانك ١٠ تا ٢٠ میلیون دلاری بودند. هرچند پیش از این مذاكرات و در دولت گذشته، در عمل بانكی برای مذاكره حاضر نمی‌شد یا كشورها گاهی بانك‌هایی با ارزش سه تا چهار میلیون دلار می‌فرستاند كه اگر در دوران تحریم مشكلی برای آن پیش آمد ضرر زیادی نكرده باشند.

 او با اشاره به اینكه یكی از دستاوردهای ما در مذاكرات هسته‌ای این بود كه بانك‌های بزرگی اكنون برای مذاكره با ایران وارد شده‌اند، اعلام كرد: در نمونه‌ای بارز بانك «ICBC» چین، به عنوان بزرگ‌ترین بانك جهان از نظر صورت‌های مالی و دارا بودن بزرگ‌ترین شبكه برای مذاكره به ایران آمد و اكنون با بانك مركزی ایران پیشنهاد ارایه خدمات در حوزه خزانه داری ارزی، عملیات اعتبار اسنادی و ارایه خدمات فاینانس را مطرح كرده و در این خصوص توافقات خوبی هم به دست آمده است.

منبع: روزنامه اعتماد


ویدیو مرتبط :
ایران چک های 50 هزار تومانی جدید، آماده ورود به بازار