گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



سکوت جشنواره فیلم سبز پس از 10 سال شکست


آیین آغاز پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز با حضور ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و شماری از هنرمندان و فیلمسازان ایرانی و خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ابتدای این برنامه که دیروز -24 اردیبهشت ماه- پس از بازدید معصومه ابتکار، ریاست سازمان محیط زیست از غرفه های محیط زیستی جشنواره واقع در خیابان مجاور سینما فلسطین آغاز شد، فرهاد توحیدی دبیر این جشنواره در سخنانی مطرح کرد: بعد از وقفه ای 10 ساله خوشحالیم که پنجمین جشنواره فیلم سبز ایران به همت نیک اندیشان سازمان حفاظت محیط زیست و به ویژه سرکار خانم دکتر ابتکار، مجال زندگی پیدا کرد.

دبیر این جشنواره تصریح کرد: واقعیت این است که علیرغم رقابت ها، منازعات و نبردهای خونین در میان بسیاری از کشورهای جهان، تنها موضوعی که اکثریت قاطع ملت ها و دولت ها بر آن توافق دارند، فوریت و قطعیت خطرات زیست محیطی است که فارغ از مرزهای جغرافیایی، نظام های سیاسی و تفاوت های نژادی، تمام زمین را یکسان تهدید می کند.

او با بیان این که شکنندگی نگران کننده محیط زیست در همه ابعاد قابل تصور آن منشا گفت و گو و مبنای عمل جهانی شده است توضیح داد: توافق 190 کشور جهان در کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس بر سر کاهش ورود آلاینده ها به جو و حداکثر میزان افزایش دمای زمین نشانه ای است از سودمندی گفت و گو و چشم گشودن بر حقیقت تلخی که می تواند باعث هلاکت زمین شود.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز همچنین خاطرنشان کرد: ابزار سینما، بخشی از آن رسانه ای است که می تواند چشمان ما را به روی حقیقت روشن کند. ما در این جشنواره از سینمای وحشت، فیلمی نداریم ولی ممکن است با دیدن مستندهای محیط زیستی دچار وحشت شویم ولی باید بدانید که این ترسی سودمند است اگر که باعث آگاهی، اقدام و عمل ما شود.

ابتکار: سینما رسالتی سبز دارد

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور در این برنامه ضمن ابراز خوشحالی از ادامه پیداکردن این جشنواره گفت: خوشبختم که پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز امروز با تلاش، همت و پیگیری و فداکاری مصرانه جمعی از هنرمندان و علاقه مندان به محیط زیست و هنر شکل گرفته است.

او همچنین اظهار کرد: از تمامی کسانی که بخش هنرهای تجسمی جشنواره را راه اندازی کردند تشکر می کنم. این موضوعی جهانی است که تمام بشریت را به هم پیوند می دهد. طبیعتی که صدمه دیده است صدماتی را هم به بشریت وارد می کند.

ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: آثاری که در این جشنواره دیده می شود با توجه به ناراحت کننده بودنشان از طرفی می توانند بسیار امید بخش باشند و به ما برای ادامه فعالیت و تلاش در حفاظت از محیط زیست انگیزه دهند چرا که هر اثر، پیامی برای مقابله با این ویرانی ها دارد. این رسانه یک معجزه ای است که می تواند بذر امید بکارد.

ابتکار با اشاره به دوره های پیشین این جشنواره نیز خاطرنشان کرد: در سال 77 چندان باور نداشتیم تا این جشنواره بتواند در ایران هم پا بگیرد ولی هنرمندان از همان ابتدای کار کاملا با این رویداد همراهی کردند تا ما توانستیم در کمال ناباوری 4 دوره از جشنواره را برگزار کنیم ولی متاسفانه ادامه آن به دلیل مشکلاتی که در دوره ای گریبان کشور ما را گرفته بود میسر نشد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: جشنواره بین المللی فیلم سبز نه تنها در تهران بلکه در 31 مرکز استان برگزار می شود و من تشکر می کنم مخصوصا آنکه برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی کار بسیار ارزشمندی است و واقعا از همه هنرمندانی که در جشنواره هنرهای تجسمی شرکت کردند تشکر می کنم.

ابتکار همچنین افزود: این کار مگر با یک همت جمعی شدنی نبود، امروز که اینجا ایستاده ایم امیدواریم جشنواره بتواند استمرار پیدا کند چرا که ما برای حفاظت از محیط زیست باید کار فرهنگی انجام دهیم. در این راستا ما پیام های بسیاری داریم و یکی از مهم ترین پیام رسانان ابزار سینما است که امروز رسالتی سبز پیدا کرده است و پیام حفاظت از طبیعت و کره زمین و تمام مواهبی که خداوند به انسان ها داده است را می رساند.

او همچنین در پایان از تمامی حامیان جشنواره تشکر کرد.

در پایان سخنان ابتکار جمشید گرگین که اجرای این برنامه را بر عهده داشت از او قول گرفت تا دبیرخانه این جشنواره در طول سال نیز برپا باشد تا جشنواره بتواند مسیری دائمی را پیدا کند.

سماجت ارزشمند خسرو معصومی برای حفاظت از محیط زیست

در ادامه این مراسم معصومه ابتکار، فرهاد توحیدی، محمد حیدری، محمدعلی سجادی، علیرضا تابش، شبنم قلی خانی برای تقدیر از خسرو معصومی به صحنه آمدند.

محمد علی سجادی درباره اهمیت فیلمسازی خسرو معصومی گفت: هوا خیلی خوب است و درخت ها را فرا می خواند، درخت ها می گویند ما را قطع نکنید. خسرو معصومی هم با فیلم هایش می گوید این درخت ها را قطع نکنید اما عده ای باز اینکار را ادامه می دهند و خسرو معصومی باز ادامه می دهد و سماجت می کند که درخت ها را قطع نکنید، این سماجت ارزشمند است. خسرو با رسم عاشق کشی کارگردان شد ، ماند و امیدوارم بماند.

معصومه ابتکار به عنوان تقدیر از خسرو معصومی درباره فیلمسازی ایشان گفت: من از این کارگردان تشکر می کنم که درباره محیط زیست فیلم می سازد و امیدوارم نگاه ایشان به طبیعت مستمر باشد.

فرهاد توحیدی، دبیر جشنواره فیلم سبز هم ضمن تقدیر از خسرو معصومی بیان کرد: نوار سبز بالای کشور ما ارزشمند است اما هر سال از وسعت آن کم می شود. من خواهش می کنم درخت ها را قطع نکنید اطمینان دارم اگر تذکر دهیم اثرگذار خواهیم بود.

علیرضا تابش ضمن تقدیر از خسرو معصومی تاکید کرد: باید از فیلمسازان نسل معصومی که به محیط زیست اهمیت می دهند تشکر کنیم.

سپس این کارگردان به روی صحنه آمد و در سخنانی به بیان خاطراتی از زمان ساخت فیلم «رسم عاشق کشی» پرداخت.

در ادامه ی این برنامه، نیکولای نیمان رئیس جشنواره فیلم سبز برلین نیز در سخنانی خوشحالی خود را از شرکت در این جشنواره ابراز کرد.

رونمایی از غزال جشنواره فیلم سبز توسط مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره و شبنم قلی خانی از دیگر برنامه های آیین آغازین بود.

توحیدپور، در سخنانی به شروع به کار این جشنواره پس از 10 سال اشاره کرد و گفت: امروز سکوت 10 ساله ی جشنواره با تلاشی 21 ماهه شکسته شد. امروز پس از سال ها دوری، غزال جشنواره بار دیگر در میان هنرمندان و حامیان محیط زیست قرار می گیرد؛ امروز این جشنواره دیگر حرف هایی برای گفتن دارد. جشنواره بین المللی فیلم سبز امروز با کمک سازمان های مردم نهاد، هنرمندان و فستیوال های سبز جهان دیگر احساس تنهایی نمی کند.

به گزارش ایسنا، پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز، به دبیری فرهاد توحیدی، از 24 تا 31 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
سکوت فرزاد حسنی بعد از یک سال شکست: کی گفته من پیر شدم؟