سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آمانو: هیچ نشانه‌ای از انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران وجود ندارد


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از نشست شورای حکام آژانس در میان خبرنگاران حاضر شد.

وی در این نشست به قرائت مجدد بیانیه خود در افتتاحیه نشست شورای حکام پرداخت و بار دیگر گفت که نشانه‌ای از انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران وجود ندارد.

وی در مورد ایران گفت: «شما گزارش نخست من در مورد راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را دریافت کرده‌اید. 

آژانس هیچ نشانه‌ای انحراف مواد اعلام‌شده ایران از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در این کشور نیافته است. پروتکل الحاقی ایران به صورت داوطلبانه از روز 16 ژانویه 2016 اجرایی شده است. 

هم شورای حکام و هم شورای امنیت از آژانس خواستند که اقدامات راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را انجام داده و در این رابطه به شورای حکام و به موازات آن به شورای امنیت گزارش دهد. 

اجرای برجام تازه آغاز شده است. ایران باید تعهداتش ذیل برجام را برای سال‌های آینده نیز انجام دهد و آژانمس باید به راستی‌آزمایی، نظارت و گزارش‌دهی در مورد اجرای آن بپردازد. 

من به گزارش‌دهی به نحوی بی‌طرفانه و واقعی، از جمله در مورد جزئیاتی که آژانس آن‌ها را برای اجرای مسئولیتش ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت و قطعنامه دسامبر 2015 شورای حکام ضروری می‌داند، ادامه می‌دهم. 

من در تاریخ 1 مارس، دفتر جدید راستی‌آزمایی پادمان‌ها در ایران را در اداره پادمان‌ها راه اندازی کردم.»

او در ادامه به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست خبری پاسخ داد. او در پاسخ به این سوال که آیا از زمان اجرای پروتکل الحاقی نشانه‌ای انحراف مواد هسته‌ای ایران شناسایی شده یا نه، گفت بر اساس قواعد پروتکل الحاقی، کشورها باید هر 180 روز گزارشی از عملکرد خود به آژانس ارائه دهند. وی افزود: «بعد از دریافت این گزارش، آژانس آن را بررسی می‌کند و سوالات احتمالی را با کشور در میان می‌گذارد. الان تنها یک ماه از اجرای پروتکل الحاقی می‌گذرد و به همین جهت هنوز برای صحبت در این رابطه زود است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیگر محدودیتی برای مشارکت ایران در پروژه‌های تحقیقاتی و آموزشی آژانس وجود ندارد، گفت: «همانطور که در بیانیه‌ام نیز گفتم، کارشناسان ایرانی به نشست‌های آژانس دعوت هستند و دیگر هیچ محدودیتی برای مشارکت آن‌ها در این نشست‌های آموزشی وجود ندارد.»

انتهای پیام/ق


ویدیو مرتبط :
تایید عدم انحراف در فعالیت های هسته ای ایران