بهره برداری از نخستین کلینیک ویژه توانبخشی کشور


به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):   کلینیک ویژه و مرکز درمانی - توانبخشی نظام مافی، به عنوان نخستین کلینیک ویژه توانبخشی کشور همزمان با ایام دهه مبارک فجر، طی مراسمی توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با مشارکت موسسه خیریه شادروان دکتر رضاقلی نظام مافی به بهره برداری رسید.

در مراسم بهره برداری از این  مرکز درمانی - توانبخشی که در خیابان آیت الله کاشانی، جنب مسجد نظام مافی واقع شده است، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت های مردمی ، مدیر کلینیک های ویژه وزارت بهداشت ، مسئولان موسسه خیریه و موقوفات نظام مافی و مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی حضور داشتند.

هنوز تعرفه درمانی و بیمه برای خدمات توانبخشی تعریف نشده است

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این مراسم، با اشاره به ارائه خدمات نظام سلامت در سه سطح " پیشگیری ، درمان و توانبخشی " ، گفت : بسیاری از افراد جامعه ، نسبت به تاثیر خدمات توانبخشی در سلامت جسمی و روانی ، آگاهی کافی ندارند و متاسفانه به غیر از خدمات فیزیوتراپی ، هنوز تعرفه درمانی و بیمه برای خدمات توانبخشی تعریف نشده است.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید افزود: نداشتن تعرفه مشخص، سبب مشکلاتی برای مراکز درمانی و نیازمندان به این خدمات می شود .

وی همچنین گفت: وظیفه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، آموزش ، پژوهش ، درمان و توانبخشی نیازمندان و بیماران است و لذا با راه اندازی مرکز درمانی – توانبخشی نظام مافی با مشارکت موسسه خیریه شادروان دکتر رضاقلی نظام مافی ، هم خدمات توانبخشی به بیماران و نیازمندان ارائه می شود و هم متخصصان و اساتید این دانشگاه که نمی توانند مطب داشته باشند در ساعات بعدازظهر ، در کلینیک ویژه آن که اولین کلینیک ویژه توانبخشی کشور محسوب می شود، خدمات تشخیصی (ویزیت) و پزشکی ، با تعرفه دولتی ارائه می دهند.

خرم خورشید اظهارداشت: کلینیک ویژه و مرکز درمانی – توانبخشی نظام مافی در سه طبقه با یک هزار و 800 متر زیربنا ، خدمات توانبخشی شامل " کاردرمانی ، گفتاردرمانی ، فیزیوتراپی ، بینایی سنجی، شنوایی سنجی ، پرستاری توانبخشی ، مددکاری ، مشاوره ، روانشناسی و روانشناسی بالینی " و همچنین خدمات پزشکی عمومی ، دندانپزشکی ، اعصاب و روان و ... را ارائه می دهد.

وی، آزمایشگاه ، رادیولوژی و داروخانه را نیز از دیگر بخش های این کلینیک و مرکز توانبخشی معرفی کرد که طی ماههای آینده ، راه اندازی خواهند شد.

اولین کلینیک ویژه توانبخشی کشور با تعرفه های دولتی ارائه خدمت می کند

دکتر احمدعلی اکبری کامرانی معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در توضیح تعریف «کلینیک ویژه» در نظام سلامت کشور، گفت: اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی مجاز به داشتن مطب خصوصی نیستند و لذا دانشگاهها برای استفاده از توان تخصصی و فوق تخصصی اساتید، اقدام به راه اندازی کلینیک های ویژه می کنند و در واقع، اساتید دانشگاه ها که از متخصصان برجسته کشور محسوب می شوند در این کلینیک های ویژه، خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی را با تعرفه های دولتی به بیماران و نیازمندان ارائه می دهند.

وی افزود:  البته میزان تفاوت میان تعرفه دولتی و خصوصی خدمات این متخصصان ، از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به آنان پرداخت می شود.

کامرانی تاکید کرد که در کلینیک ویژه نظام مافی که تحت پوشش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی فعالیت می کند و اولین کلینیک ویژه توانبخشی کشور است ، اساتید و اعضای هیات علمی این دانشگاه که از جمله متخصصان بنام توانبخشی کشور می باشند، خدمات تخصصی را با تعرفه دولتی به بیماران و مددجویان ارائه می دهند.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با 21 گروه آموزشی تخصصی و 8 مرکز تحقیقات، به تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و 700 نیروی متخصص در رشته های خاص حوزه های رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی (و تعیین کننده های آن)، سلامت روانی و توانبخشی مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، فیزیوتراپی، پرستاری توانبخشی ، مددکاری اجتماعی ، مشاوره خانواده، سالمند شناسی، رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان و همچنین روانشناسی و روانپزشکی می پردازد، که در برخی از این رشته ها به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و phd ، و در بعضی از آنها، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار دارد و زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می کند.

منبع : مهر


ویدیو مرتبط :
مرکز جامع توانبخشی کلینیک توانبخشی