ظریف: ایران و عربستان باید در مورد داعش گفت وگو کنند


وزیر امور خارجه ایران عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع صدها نفر در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا، تاکید کرد قدرت نظامی به تنهایی نمی تواند امنیت ایجاد کند.

 'محمدجواد ظریف' رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که برای سفری دو روزه در استرالیا بسر می برد طی سخنانی در دانشکاه ملی استرالیا و در جمع نخبگان، دانشجویان و اقشارمختلف مردم تصریح کرد حادثه 11 سپتامبر نشان داد که بزرگ ترین قدرت جهان نیز قادر به تامین امنیت خود نیست.

وی با تاکید بر داشتن شناخت واقعی از شرایط برای ایجاد امنیت، گفت: امنیت به تنهایی با افزایش توان نظامی ایجاد نمی شود و اگر جامعه امن نیز می خواهیم، باید امنیت را برقرار کنیم.اگر بدنبال واقعیت هستیم باید با نظاره به مشکلات اطراف برای حل آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به طرح گفت وگوی تمدن ها، تاکید کرد 'ترور محصول ناامنی است'.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین به روند مذاکرات ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: ایران همواره به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای بوده و به دغم اعمال تحریم ها به این انرژی دست یافت.

یکی از شرکت کنندگان در این نشست که بیش از یکهزار و 300 نفر در آن حضور داشتند از ظریف در مورد روابط ایران و عربستان سوال کرد.

وزیر امور خارجه پاسخ داد: ایران و عربستان باید در مورد داعش و مسایل جهان اسلام با یکدیگر گفت وگو کنند.با مذاکرات دو کشور مشکلات حل می شود. مشکل امروز جهان نبود شناخت از واقعیت های موجود است. ما باید واقعیت را درک کنیم.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در مورد حمایت ایران از 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه سوال کرد که ظریف گفت: برخی قبل از نشست صلح سوریه تاکید داشتند اسد باید برود، اما حال قبول کرده اند برای آینده این کشور باید مذاکره کرد.هیچ فردی نمی تواند در مورد آینده سوریه تصمیم بگیرد و مردم سوریه باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند و رقم بزنند.

وی در ادامه به حضور داعش در سوریه و عراق و عملیات تروریستی این گروه تکفیری اشاره کرد و گفت: همه باید از کشتارها در سوریه و عراق خجالت بکشند. خشونت باید متوقف شود.

وزیر امور خارجه همچنین درمورد آزمایش موشکی ایران در هفته گذشته، آن را برای دفاع از کشور دانست و تاکید کرد: برنامه نظامی ایران مغایر برجام نیست.وی در عین حال اعلام کرد 'مشکل برخی موشک نیست، بلکه خود ایران مشکل آن ها است'.

ظریف به حمایت غرب از صدام حسین در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله اشاره کرد که برخی کشورها سلاح شیمیایی در اختیار این رژیم قرار می دادند و گفت: پس از جنگ تحمیلی قطعنامه ای در مورد استفاده از سلاح شیمیایی صادر شد.

سخنرانی ظریف در دانشگاه ملی استرالیا با استقبال زیاد شرکت کنندگان روبرو شد و بیش از یکهزار نفر در ان شرکت داشتند.

دمکراسی در ایران سوال دیگری بود که در این نشست از سوی یکی از شرکت کنندگان مطرح شد و ظریف در پاسخ گفت که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران بر رعایت حقوق شهروندی تاکید دارد و قانون اساسی ایران نیز تامین حقوق همه شهروندان را لحاظ کرده است.

وی ایران را یکی از دمکرات ترین کشورها در منطقه دانست و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری ایران در دوره های مختف شاهدیم که با رای مردم رییس جمهور انتخاب می شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از این نشست عازم شهر 'سیدنی' مرکز ایالت 'نیو ساوت ولز' در 287 کیلومتری کانبرا پایتخت استرالیا شد.ظریف روز چهارشنبه در سیدنی در نشست 'آسترید' (سازمان تجارت خارجی استرالیا) که روابط تجاری خارجی این کشور را پشتیبانی می کند حضور یافته و در جمع تجار و صاحبان صنایع این کشور سخنرانی خواهد کرد.

شرکت در نشست موسسه ای که استراتژی های برون مرزی شیلات استرالیا را تعقیب می کند، ضیافت شام با نخبگان ایرانی و مصاحبه با شبکه 'ای.بی.سی' استرالیا از دیگر برنامه های روز چهارشنبه ظریف در سیدنی است.

ظریف فردا شب در پایان سفر 11 روزه به 6 کشور اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا عازم ایران می شود.

ایرنا


ویدیو مرتبط :
آیا داعش می تواند عربستان را به ایران نزدیک کند؟