تجلیل از مردانی که ۶۵ سال موسیقی آذربایجان را زنده نگه داشتند


تجلیل از مردانی که ۶۵ سال موسیقی آذربایجان را زنده نگه داشتندمهر/ ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی در دومین کنسرت خود در جشنواره موسیقی فجر از دو هنرمند پیشکسوت موسیقی ملی کشور آذربایجان تقدیر کرد.
ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی پنجشنبه شب ۲۹ بهمن ماه در دومین کنسرت خود در چارچوب برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر از توفیق باکیمانف و آقا وردی پاشایف دو هنرمند پیشکسوت موسیقی ملی کشور آذربایجان تقدیر کرد.

در این کنسرت که با حضور قابل توجه تماشاگران و افرادی چون محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ کامکار، محمد سریر، شهرداد روحانی و فریدون شهبازیان برگزار شد گروه در دو بخش مجزا بیش از ۱۴ قطعه موسیقی را برای مخاطبان اجرا کرد.

«رونما» با ملودی محمد حیدری، «تورادیدم» با شعر علی اصغر طاهری، آهنگسازی مجید وفادار و تنظیم حسین زندی، «فریاد از تو» با شعر سیمین بهبهانی، ملودی همایون خرم و تنظیم جمال الدین منبری، «خوش آمدی» با ملودی رضا نارون، تنظیم علی اکبر قربانی، «شوق بهار» به آهنگسازی جهانگیر جهانگیراف، ارکستراسیون علی اکبر قربانی، «هزار دستان» با ملودی و شعر امیر جاهد و تنظیم امیر مینوسپهر قطعاتی بودند که در بخش اول کنسرت برای مخاطبان اجرا شدند.

فرهاد فخرالدینی قبل از شروع بخش دوم کنسرت ضمن تقدیر از حضور تماشاگران و مهمانان ویژه از سوی حسن ریاحی دبیر جشنواره موسیقی فجر و مدیر گروه موسیقی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی لوح تقدیری را به توفیق باکیمانف و آقا وردی پاشایف دو هنرمند پیشسکوت موسیقی ملی کشور آذربایجان اهدا کرد.

وی همچنین در سخنانی گفت: این دو هنرمند پیشکسوت موسیقی ملی آذربایجان از هنرمندان گرانقدر موسیقی ملی آذربایجان هستند که بیش از ۶۵ سال است همزمان با تاسیس ارکستر موسیقی ملی آذربایجان فعالیت دارند و این همواره برای من موضوع جالبی بوده است.

مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی بیان کرد: سال ۷۰ به کشور آذربایجان رفتم و افتخار همکاری با ارکستر سمفونیک و ارکستر تلویزیون ملی این کشور را پیدا کردم و از همین دوران دوستی من با این دو هنرمند و سایر هنرمندان موسیقی آذربایجان شکل گرفت و تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است. به هر حال اینها را گفتم تا به این موضوع تاکید کنم هیچ چیزی بالاتر از دوستی نیست و من افتخار می کنم که در آن سوی مرزها با هنرمندان آذربایجانی این دوستی دیرینه را حفظ کردم.

آقاوردی پاشایف هنرمند پیشکسوت موسیقی ملی آذربایجان نیز بعد از دریافت لوح تقدیرش خطاب به تماشاگران توضیح داد: خانم و آقایان قبل از هر چیز لازم است مراتب خوشبختی خودم از حضور در تهران و این برنامه را اعلام کنم و بگویم بسیار خوشحالم که یک بار دیگر این فرصت پیش آمد تا در کنار دوستم فرهاد فخرالدینی باشم او به حق هنرمندی است که خدمت زیادی به موسیقی آذربایجان کرده و اتفاقات بسیار ارزشمندی را برای این موسیقی رقم زده است.

وی با بیان اینکه مردم ایران و آذربایجان دوست و برادر هم هستند، گفت: امشب خیلی خوشبختم که بار دیگر صدای ارکستر ملی را شنیدم. به راستی که فرهاد فخرالدینی از جمله هنرمندان کشور ایران است که تمام دنیا او را می شناسند و خوب می دانم که چه خدمات ارزشمندی را در اعتلای موسیقی ایران و آذربایجان انجام داده است. او و تعدادی دیگر از هنرمندان ایرانی کاری کردند که من در طی این سال ها همواره از موسیقی ایرانی نیز در اجراهای ارکسترال استفاده کنم و این مایه مباهات من است که چنین کاری را انجام داده ام.

آرزو دارم ارکستر ملی ایران در باکو بنوازد

پاشایف در بخش پایانی صحبت های خود گفت: در این روزها من یک آرزوی بزرگ دارم و آن اینکه روزی را ببینم که ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی در باکو کنسرتی را برگزار می کند و این اتفاق برای من به مثابه گنجینه ای است که هیچ گاه آن را فراموش نمی کنم چرا که این آرزوی من است که شما را در باکو ببینم.

توفیق باکی مانف هم با تقدیر از این مراسم تجلیل افزود: دوست ندارم حال و هوای کنسرت را با حرف هایم عوض کنم اما از همه شما تشکر می کنم که این خدمت کوچک ما را بزرگ نشان دادید.

«حق ناشناس» با شعر بیژن ترقی و آهنگسازی علی تجویدی، «وای از شب من» با شعر رهی معیری، ملودی همایون خرم و تنظیم شهرام توکلی، «آیرلیق» با شعر فرهاد ابراهیمی، ملودی علی سلیمی و تنظیم علی اکبر قربانی، «تزگل» با شعر زینال جبارزاده، آهنگسازی توفیق قلی اف و ارکستراسیون آرش فلاحی، «کعبه دل ها» با شعر بیژن ترقی ، ملودی حبیب الله بدیعی، تنظیم سینا جعفری کیا، «رفتم» با شعر نواب صفا و آهنگسازی علی تجویدی، «با یاد جوانی» به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی آثاری بودند که در بخش دوم این کنسرت اجرا شدند.



منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
جام جهانی کشتی آزاد -پیروزی محمدی مقابل آذربایجان/۶۵