میزان‌ کلسترول‌ در زرده تخم مرغ‌ شاخدار کم است


عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: از آنجا که مرغ مروارید (شاخدار) برای پرورش به هزینه‌های تغذیه‌ای کمتری نسبت به سایر طیور نیاز داشته و هزینه تامین حرارت برای پرورش این نوع از ماکیان کم است و با در نظر گرفتن ارگانیک بودن گوشت مرغ شاخدار، این نوع مرغ می‌تواند برای پرورش، به تولیدکنندگان و علاقه مندان به پرورش طیور معرفی شود تا در سبد غذایی خانوار ایرانی قرار گیرد.

احمدرضا حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه آذربایجان‌شرقی، با اشاره به وزن لاشه مرغ مروارید، افزود: وزن‌ لاشه‌ در حدود 67درصد وزن‌ زنده‌ پرنده‌ است‌ و حاوی‌ اسیدآمینه‌های‌ بیشتری نسبت‌ به‌ گوشت مرغ‌ است.

وی ادامه داد: فسفر و کلسیم‌ در گوشت‌ مرغ‌ مروارید بیشتر از سایر طیور بوده و میزان‌ کلسترول‌ در زرده تخم مرغ‌ مروارید در کمترین‌ میزان‌ است.

حسنی یادآور شد: مرغان مروارید برای پرورش به محیط خشک نیاز دارند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی گفت: به علت مقاومت خارق‌العاده ایم مرغ در برابر شرایط محیطی و به خصوص دمای مورد نیاز پرورش(مقاومت در درجات دمایی منفی) هزینه‌های تامین حرارت را به پرورش دهنده تحمیل نمی‌کنند.

وی افزود: مرغان شاخدار نسبت به اکثر بیماری‌های متداول در طیور صنعتی مقاوم است.

حسنی با اشاره توانایی مرغان شاخدار در تغذیه از مواد کم ارزش اظهار کرد: مرغان مروارید قادر هستند تا از مواد کم ارزش استفاده کرده و اقلام فیبری را مورد تغذیه قرار دهند به همین دلیل هزینه‌های تغذیه‌ای آنان کم است.

وی از مناطق پرورش مرغ مروارید در آذربایجان شرقی گفت و خاطرنشان کرد: در این استان، بیشترین‌ پراکنش‌ مرغ‌ مروارید در مناطق ‌ارسباران، کلیبر و مرند و نیز به صورت‌ محدود در شهرستان‌های بناب، ملکان‌ و میانه‌ است.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی یادآور شد: با توجه به برنامه‌های جامع هدفمند سازی یارانه‌ها و بخصوص هدفمندسازی سوخت در بخش کشاورزی، جهت کاهش هزینه‌های تولید استفاده از گونه‌هایی که نیاز کمتری به منبع حرارتی دارند جزو اولویت‌های بخش علوم دامی است، چرا که با افزایش هزینه‌های سوخت، قیمت تمام شده واحد‌های پرورش طیور افزایش می‌یابد و منجر به افزایش قیمت محصولات می‌شود.

حسنی با استناد به میزان‌ بالای‌ ویتامین‌ A در تخم مرغان مروارید ادامه داد: تخم‌ مرغان‌ مروارید در مقایسه‌ با تخم‌مرغان‌ معمولی‌ از میزان‌ بالای‌ ویتامین‌ A، B2 و E برخوردار است و برای‌ تغذیه‌ کودکان‌ در حال‌ رشد و زنان‌ باردار و افراد مسن‌ توصیه‌ می شود.

وی گفت: با توجه به وجود ذخایر ژنتیک مرغ مروارید در ایستگاه تحقیقاتی بُناب اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با این گونه‌ها(در کنار سایر پروژه‌های تحقیقاتی) مدنظر است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫تخم مرغ سوخاری- روش سوخاری کردن تخم مرغ با زرده کرمی پرمزه |Deep-fried Eggs‬‎