ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



داستان ناکامی 44 ساله فوتبال ایران


ورزش > فوتبال ملی - محمد خاکپور و محمد مایلی کهن حسرت المپیکی شدن فوتبال ایران را 44 ساله کردند.

احسان ظهیرالدینی- خبرگزاری خبرآنلاین: دقایق ابتدایی بازی با ژاپن ما هم مثل بچه های امید ریلکس بودیم و جالب تر از آن نشسته گرم می کردیم که دو دقیقه ای بیشتر دوام نداشت و کنترل بازی دست آنها افتاد. چشممان حسابی گرم شده بود که مطهری کله پا شد و کاش به خودمان نمی آمدیم تا دو دقیقه های «ناکاجیما»ی ژاپنی خواب شب مان را هم حرام نکند، آن هم دوبار و از یک نقطه و بد تر از آن، به کنج دروازه. این شد که آن شب خواب جوانی های پدرمان را دیدیم و خاطرات شیرین 1976 تازه شد. هر چند که 9 و 6 اش، دقیقه 96 را تا صبح به رخمان کشید و زهرمارمان کرد.

جای شکرش باقی است که پای دیگران به خوابمان باز نشد. مثلا ستاره استندآپ کمدی و صابون معروفش که از اولین اظهار نظر کنندگان راجع به نتیجه بازی بود. یا حتی خود خاکپور که با شب غم انگیز و دانش کم و اعتقاد به برتری 90دقیقه ای بچه های تیمش  می خواست بیاید و از کادر فنی تیم امید و روحیه ژاپنی ها برایمان تعریف کند.

شاید این جمع واقعا سزاوارترین ناکامان تاریخ ایران در مسیر المپیک بودند... «اینجــــــــــا» تیمی که بیش از همیشه برایش هزینه شده بود، نسلی نو داشت که تا سال ها برای فوتبال ایران می مانند و همین حالا توانستند خیلی های شان در جمع 18 نفری باشند که ترکیب تیم جام جهانی در مسیر جام جهانی 2018 روسیه را بر تن می کنند. این نسل فارغ از همه جفایی که این دعواها در حقش کرد. فارغ از همه فشارهای این دو قطبی، جنگیدند تا جایی که نفس داشتند. شایسته بودند و تلاش کردند.

دیگر چه فایده که دنبال مقصر بگردیم؟ حاجی مایلی، حبیب کاشانی، فدراسیون، کفاشیان، حاجی مایلی، کفاشیان؛ شاید همه مان مقصریم؟ همه مان.

حالا فقط برای آنالیز وقت داریم و بس. پس جلال چراغپور شروع کرد و گفت: "تیم‌ملی یک نقشه دوم کم داشت و روش بازی‌ای که انتخاب شد، هماهنگی و تناسبی با آمادگی جسمانی بازیکنان نداشت." «اینجــــــــــا»

هنوز اما همه منتظر بودند تا اولین واکنش حاجی مایلی به انتظارها پایان داد وقتی که گفت: «دلایل مختلفی در این نتایج موثر بود و برایش نباید بازیکنان را مقصر دانست. ما می خواستیم ببریم و به المپیک برسیم. حالا می توانیم برای این نتیجه از مردم عذر بخواهیم.» «اینجـــــــــا» همین تنها کاری بود که حاجی مایلی می توانست برای این نتیجه بکند.

کارشناسنان هم نظرهای متفاوتی داشتند. یکی از کادر فنی تیم امید تعریف کرد و یکی انتقاد. حمید درخشان گفت: «بچه ها از نظر بدنی یک مقدار کم آوردند.» چیزهای دیگری هم می گفت مثلا اینکه: «ببیند ما در شکست تیم ملی امید دنبال مجرم نمی گردیم. کسی هم محکوم نیست. در شکست همه دخیل هستند. در هر صورت نباید این اتفاق می افتاد. قطعا اشکال کار را کادر فنی بهتر می داند.» این ها را که گفت یاد کروش افتادیم و واکنش حمید درخشان بعد از شکست تیم ملی در جام ملت های استرالیا. «اینجــــــــــا»

اما برویم سراغ پیروانی که دل خوشی از کادر فنی هم نداشت. پیروانی که چاره کار تیم امید را در گذشته نه چندان دور می دید گفت: «باید دنبال این بگردیم که چرا به قطر باختیم؟ ما نباید در آن مسابقه شکست می خوردیم. اتفاقا من گفتم کاش به ژاپن نمی خوردیم. می دانستم بازی سختی می شود. می توانستیم کره شمالی را ببریم ولی بردن ژاپن به این راحتی نیست.» او از دلیل به گل نرسیدن تیم امید هم برایمان گفت. «اینجــــــــــا»

به هیجان انگیزترین قسمت کار نزدیک می شویم. همان جا که پای عباس آقا به قضیه کشیده شد. مایلی کهن در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و به جای توضیح درباره علت های شکست امیدها در قطر، دوباره از کروش انتقاد کرد و گفت: «اگر عباس آقا هم بود تیم ملی را پنجم می کرد!» اینجا بود که باید به مایلی کهن آفرین می گفتیم. آفرین آقای مایلی کهن! بهترین دفاع حمله است. خبر ورزشی هم با کنایه به مایلی کهن تیتر زد: «تیم امید با عباس آقا هم حذف می شد!»

این قصه همیشگی محمد مایلی کهن است که این بار بعد از تیم ملی امید، همچنان به همه می تازد. می تازد چون از نظرش اصلا اتفاق عجیبی نیفتاده. این همه سال به المپیک نرفتیم، حالا یک بار دیگر هم رویش. چه ایرادی دارد که او دو بار از این رقابت هر چهار سال یکبار را مسئول مستقیم حذف تیم بوده است.

در این میان، مجید جلالی می گفت: «اگر ژاپن را می بردیم هم اتفاقی برده بودیم.» او معتقد بود فوتبال ایران حدود 30سال است که پسرفت می کند و تا در مسیر توسعه و پیشرفت قرار نگیریم 20سال دیگر هم نمی تواند ژاپن را شکست دهد. البته جلالی از کیفیت بازی بچه های امید راضی بود و ایده تیم را ورای باورهای خود دیده بود اما نکات خوب دیگری را هم با ما در میان گذاشت. «اینجــــــــــا»

قبل از اینکه به نقش کاربران خبرآنلاین و مهراب قاسمخانی و BBC در این باخت پر ماجرا برسیم باید یادی هم بکنیم از گروهی که ردپای خود را از شکست تیم امید پاک کردند.  منظور همان اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال هستند که نقش پررنگی در انتخاب خاکپور داشتند و این روزها ناپدید شده اند.

گروهی که به طور کامل سکوت کرده اند و مشغول پاک کردن آخرین ردپای خود در شکست تیم ملی امید هستند. این گروه همان اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال هستند که با حضور کرانچار به عنوان یک خارجی در تیم امید مخالفت کردند و کفاشیان را تحت فشار قرار دادند تا خاکپور را بیاورد. معینی، احسانی و محصص از جمله این اعضا هستند. آیا امروز جمله ای از آنها خوانده اید؟ آیا آنها که همیشه موبایل شان به روی خبرنگاران باز است، این بار خودجوش از دسترس خارج شده اند؟

اما در شرایطی که تیم امید حذف شده و مایلی کهن هم مصاحبه ای با BBC‌  انجام داده بود، نکته مهمی در مصاحبه مایلی کهن با روزنامه گل وجود داشت. او كه چند روز قبل، تحریم BBC‌  را شكسته و با این شبكه تلویزیونی مصاحبه كرد بود، درباره این موضوع گفت: «شرمنده بچه‌های BBC‌ شدم، باید بیشتر با آن‌ها حرف می‌زدم».

تا چند روز دیگر تمام این حاشیه ها به پایان می رسد و تنها تیم ملی امید می ماند با حسرتی 44 ساله برای حضور در المپیک. گرچه پیدا کردن مقصر دیگر دردی از فوتبال ایران دوا نمی کند، اما نظرسنجی خبرآنلاین درباره این موضوع با حضور 18 هزار نفری کاربران همراه شد که در آن بیشترین سهم این ناکامی با رای 59 درصدی کاربران به گزینه «کادر مدیریتی و فنی تیم امید» داده شد.

43 43


ویدیو مرتبط :
بررسی دلایل ناکامی تیم های پایه فوتبال ایران