فرهاد توحیدی: در جشنواره سبز، فیلمی با درون مایه‌ وحشت وجود ندارد


فرهاد توحیدی: در جشنواره سبز، فیلمی با درون مایه‌ وحشت وجود ندارد تسنیم/ فرهاد توحیدی دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم سبز در افتتاحیه این جشنواره گفت: در این دوره فیلمی در مایه‌ی وحشت نداریم، اما این فیلم‌ها باعث وحشت شما خواهند شد و این ترسی سودمند است که امیدوارم به عمل منجر شود.
مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز روز جمعه 24 اردیبهشت ماه ساعت 18 در سینما فلسطین برگزار شد.
این مراسم به همت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و همچین سازمان مردم نهاد تمدن سبز با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و فرهیختگان افتتاح شد.
در فرصت کوتاهی قبل از شروع مراسم بازدیدی توسط معصومه ابتکار ،ریاست محیط زیست کشور از غرفه های محیط زیستی جشنواره واقع در خیابان مجاور سینما فلسطین صورت گرفت.
مجری برنامه جمشید گرگین بازیگر پیشکسوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه را با تقدیر از بانیان جشنواره شروع کرد وگفت: این دوره جشنواره بین الملی فیلم سبز به منظور ترویج فرهنگ نگهداری و حفظ محیط زیست با آثاری از هنرمندان سینما و هنرهای تجسمی در تهران و 31 مرکز استان برپاست.
فرهاد توحیدی دبیر این دوره جشنواره به روی سن آمد و گفت: خوشحالیم بعد از ده سال سکوت با کمک های فراوان خانم ابتکار توانستیم دوباره چراغ جشنواره را روشن کنیم.
وی اضافه کرد: والتر ترنس استیس فیلسوف انگلیسی می گوید حقایق می تواند باعث هلاک ما شود، پس بهتر است برای اینکه راحت زندگی کنیم چشم بر حقایق ببندیم و خطراتی را که محیط زیست دنیا را تهدید می کند نبینیم. فکر کنید وقتی که دانشمندان نازک شدن لایه ی اوزون را فهمیدند، اگر چشم می بستند امروز تابش خورشید با ما چه می کرد.
او همچنین خاطر نشان کرد: علارغم همه ی جنگ های دنیا فوریت با خطرات زیست محیطی است که فارغ از همه ی تفاوت ها تمام زمین را یکسان نابود می کند. 190 کشور دنیا در کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس برای حل این معضلات گرد آمدند تا توافق کنند برای عدم چشم پوشی بر این حقیقت تلخی است که باعث نابودی جهان می شود.
او همچنین به فیلم های شرکت کننده در این دوره اشاره کرد و گفت: ما در این دوره فیلمی در مایه ی وحشت نداریم ، اما این فیلم ها باعث وحشت شما خواهند شد و این ترسی سودمند است که امیدوارم به عمل منجر شود.
بعد از نمایش فیلم کوتاهی ساخته ی مسعود افتخاری و امیر عبدالهی درباره ی انقراض یوزپلنگ ایرانی پخش شد و جمشید گرگین از معاونت ریاست جمهوری کشور دعوت کرد تا برای سخنرانی به روی صحنه بیاید.
دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست بعد از تشکر و قدردانی از همه ی هنرمندان و فعالان این حوزه سخنانش را اینطور ادامه داد: تشکر فراوان دارم از جشنواره هنرهای تجسمی که پیام های بسیار تکان دهنده را به زیبایی نمایش داده بودند.
وی درباره ی جشنواره توضیح داد که این جشنواره در تهران و 31 مرکز استان به صورت همزمان در حال برگزاری است. و در ادامه با تشکر از همه تولید کنندگان آثار ادامه داد: حفظ محیط زیست موضوع جهانی است و همه مردم دنیا را بهم پیوند می دهد .همه ما با دیدن معضلات و صدماتی که به زمین وارد می شود غمگین می شویم، و به همین جهت تلاش هر کدام ازین آثار برای تلنگر به بشریت بسیار امید بخش است، چرا که مقابله با همه ی این ویرانی ها در دل نا امید ما بذر امید می کارد و این معجزه ی هنر است.
معاون ریاست جمهوری در ادامه سخنانش به برخی مشکلات اشاره کرد و گفت: سال 77 که جشنواره را شروع کردیم باور نداشتیم در این کشور پا بگیرد اما با همراهی هنرمندان توانستیم 4 دوره را برگزار کنیم، ولی متاسفانه در کمال ناباوری این جشنواره تعطیل شد و با تاخیر چندین ساله مواجه شدیم، اما هنر و عشق را نمی شود تعطیل کرد و نباید تعطیل کرد.
وی همچین اضافه کرد: از آقایان توحیدی و توحید‌پور متشکرم که این پیکر از نفس افتاده را احیا کردند تا پذیرای آثاری از 41 کشور جهان اعم از دولتی و غیر دولتی در این دوره از جشنواره باشیم.
او با دعوت از همه فعالان این عرصه اینطور ادامه داد: باید این فعالیت استمرار داشته باشد و کار فرهنگی بیشتری صورت گیرد. یک دنیا حرف داریم که می شود از را هنر آنها را منتقل کرد و موثرترین این هنرها سینما است. سینما یک رسالت سبز دارد و امیدوارم بخشی ازین رسالت را در این جشنواره انجام بدهیم تا پیام حفاظت از محیط زیست تاثیری در روح ما انسان ها بگذارد و قدر کره زمین و حیاتش را بیشتر بدانیم.
جمشید گرگین در پایان صحبت‌های ریاست محیط زیست کشور از او پرسد که می تواند به دائمی بودن دبیر خانه ی این جشنواره امیدوار بود که ایشان قول دبیرخانه ای دائمی را به همه دادند.
مجری برنامه ضمن تشکر از حضور سفیر فرانسه از مسئولان و کارگردان های خارجی حاضر در مراسم تشکر کرد و از جناب نیمان رئیس جشنواره سبز برلین دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید.
نیکولای نیمان ضمن تشکر و خسته نباشید توضیحاتی درباره جشنواره داد و گفت : 19 سال پیش فستیوال هایی در زمینه‌ى حفظ محیط زیست در نیجریه و چند کشور دیگر آغاز به کار کردند که ایران پنجمین کشور در میان آنها بود و من از همه ی گروه هایی که برای برپایی این جشنواره زحمت کشیدند بسیار متشکرم.
او همچنین از برگزاری نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی قدردانی کرد و از آن به عنوان یک فعالیت تاثیر گذار و الهام بخش یاد کرد.
در ادامه مهدی توحید پور دبیر اجرایی پنجمین جشنواره فیلم سبز گفت: بعد از ده سال سکوت ، امروز با تلاش 21 ماهه توانسیم این سکوت را بشکنیم. این جشنواره که جایش در این سال ها بسیار خالی بود امسال به همراهی گروهی از هنرمندان و سازمان های مردم نهاد حرف هایی برای گفتن دارد تا جایی باشد برای گفتمان بشر، برای دیپلماسی بشر و امیدوارم خاطرات خوبی برای ما بسازد. غزال جشنواره بار دیگر در میان هنرمندان و حامیان محیط زیست قرار می‌گیرد.
در ادامه مراسم از خسرو معصومی کارگردان فعال در حوزه محیط زیست تجلیل شد و معصومه ابتکار، فرهاد توحیدی، محمد حیدری، محمدعلی سجادی، علیرضا تابش، شبنم قلی‌خانی برای تقدیر از او به صحنه آمدند.
دکتر معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست از تلاش معصومی تشکر و قدردانی کرد و استمرار فعالیت هاى او را الهام بخش برای بقیه دانست.
محمد علی سجادی، کارگردان و فیلم نامه نویس درباره او گفت: خسرو معصومی با فیلم رسم عاشق کشی برای من کارگردان شد و این سماجت زیبای او در حفظ محیط زیست و عدم قطع درختان بسیار با ارزش است.
شبنم قلی خانی ، بازیگر و سفیر محیط زیست ضمن تشکر از ریاست سازمان محیط زیست درباره نقش خسرو معصومی درباره حفظ طبیعت اینطور گفت: ساخت فیلم در طبیعت بسیار سخت است و آقای معصومی در این شرایط فیلم می سازد. آرزوی موفقیت برای ایشان دارم و امیدوارم بهتر و بیشتر به کارشان ادامه دهند.
فرهاد توحیدی دبیر جشنواره در تجلیل از زحمات معصومی اینطور گفت: نوار سبز بالای کشورمان در حال باریک شدن است و تذکر خسرو معصومی درباره توجه به این موضوع بسیار بجا است.
خسرو معصومی کارگردان فیلم رسم عاشق کشی فعال حوزه محیط زیست در عرصه سینما پشت تریبون آمد و گفت: خود مسئولان در حال نابودی جنگل‌ها هستند.
وی خاطره ای از ساخت یکی از فیلم هایش تعریف کرد و گفت: ما در آنجا گروهی را دیدیم به نام یک طرح سازمانی و برای ساخت یک جاده، در حال تخریب جنگل بودند.
او همچین به مسئولین تذکر داد و گفت: مردم ساکن در مناطق جنگلی به علت عدم درآمد کافی و نبود شغل مناسب مجبورند به صورت مخفیانه درخت ها را قطع کنند تا درآمد چند ماهشان را به دست آورند. خواهش می کنم برای معیشت آنها فکر کنید.
در پایان حاضران این مراسم به تماشای فیلمی به نام زمین از یان آرتوس برتران از فرانسه دعوت شدند.



منبع: تسنیم


ویدیو مرتبط :
فرهاد توحیدی و سینمای هنروتجربه