گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



کشف آب انبار تاریخی در شیراز


معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: یک آب انبار تاریخی در شهرک آرین در شمال غرب شیراز کشف و شناسایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، ابراهیم قزلباش افزود: این بنای تاریخی در شهرک آرین شیراز کشف و شناسایی شده است که طبق نظریه کارشناسان، احتمالا این بنا متعلق به دوره قاجار است.

وی بیان کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته، این بنا در زیر زمین قرار دارد و تنها راه ورودی آن در سطح زمین است.

قزلباش اظهار داشت: این بنا شبیه یک آب انبار است و دارای طاق و پله های متعددی است و با توجه به نوع سازه و معماری آن قدمتش به دوره قاجار نسبت داده می شود.

وی با بیان اینکه بنای کشف شده دارای سقف است که سوراخ بوده و با توجه به وجود پله های متعدد، بدون شک ساختمان یک آب انبار می باشد اضافه کرد: احتمال اینکه بنا آب انبار باشد با توجه به وجود باغات متعدد دور از ذهن نیست هر چند که برخی از مردم محلی منطقه معتقدند که بنا، اتاقک آسیابان بوده است.

به گفته او، ابعاد این آب انبار چهار متر در چهار متر مربع است و در زیر زمین قرار دارد و در حال حاضر برای حفاظت این بنا مقرر شده است که تا شعاع 10 متری آن، ساخت و ساز و یا تخریبی صورت نگیرد تا وضعیت بنا مشخص شود.

وی عنوان داشت: این بنای تاریخی در زمین های شخصی یکی از مالکان باغات این منطقه شناسایی شده که هم اینک از سوی مالکین در حال تفکیک است تا عملیات ساخت و ساز در محل صورت گیرد.

قزلباش گفت: با توجه به ارزش بنا و ویژگی های معماری که دارد پرونده ثبتی آن به زودی تهیه و تکمیل می شود.

او با تاکید بر لزوم حفاظت از این بنای تاریخی افزود: شکی نیست اثر مکشوفه دارای ارزش تاریخی است و باید تمامی ضوابط میراث فرهنگی برای این اثر رعایت شود.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
سوریه-کشف انبار سلاح