سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



غربالگری قلبی جوانان قبل از ورزش لازم است؟


غربالگری قلبی جوانان قبل از ورزش لازم است؟سپید/ میلیون‌ها دانش‌آموز دبیرستانی در برنامه‌های ورزشی سازمان یافته شرکت می‌کنند و تعدادی از این جوانان در اثر مرگ قلبی ناگهانی می‌میرند.
 اینکه آیا ورزشکاران در سنین مدرسه باید برای بیماری‌های قلبی و وضعیت سلامتی قلبی غربالگری و بررسی شوند به شدت در جامعه جهانی پزشکی محل بحث است. حتی آن‌هایی که از غربالگری قلبی حمایت می‌کنند در این مورد که آیا این بررسی شامل روش‌های تصویربرداری و گرفتن نوار قلبی است یا فقط معاینه و شرح حال، اختلاف نظر دارند.

اخیرا در چارچوب سه پروژه تصمیمات بالینی موضوع بررسی وضعیت قلبی ورزشکاران دبیرستانی در دستور کار قرار گرفت تا مشخص شود آیا هدایت‌کنندگان این برنامه موظف به انجام این غربالگری‌ها هستند یا خیر؟ 4 پزشک حرفه‌ای و با تجربه نقطه‌نظراتشان را ارایه کردند و خوانندگان به رای دادن و پست کردن نظراتشان به مجله NEJM دعوت شدند.

موضوع همچنین در نشست سالانه انجمن قلب آمریکا (AHA) که در نوامبر 2015 در دالاس برگزار و، مطرح شد همان 4 پزشک متخصص نظراتشان را مجددا ارایه کردند. AHA بخوبی پذیرای بحث شد و یک بحث زنده را بین 4 متخصص مدعو ترتیب داد. هم در مقاله مجله و هم در نشست AHA سانجای شارما از لندن معتقد بود غربالگری ورزشکاران جوان باعث نجات زندگی‌ آنها می‌شود، در حالیکه مارک استس از بوستون اعتقاد داشت هنوز ثابت نشده که غربالگری موجب کاهش مرگ و میر شود.

ویکتوریا وتز از فیلادلفیا معاینه و شرح حال بالینی را کافی می‌دانست و دومنیکو کورادو از پادوای ایتالیا نظرش این بود که نوار قلب احتمال تشخیص اختلالات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. از بین شرکت کنندگان در نشست AHA که در رای‌گیری شرکت کردند، 70 درصد اعتقاد به غربالگری قلبی عروقی داشتند و 18 درصد رای‌دهندگان با برنامه‌های غربالگری مخالف بودند.

24 درصد معاینه فیزیکی و اخذ شرح‌حال را کافی می‌دانستند و 58 درصد غربالگری را شامل گرفتن شرح حال، انجام معاینه بالینی و گرفتن نوار قلبی مطلوب می‌دانستند. رای‌دهندگان از ایالات متحده کمتر از رای‌دهندگان سایر کشورها به انجام نوار قلبی اعتقاد داشتند (35 درصد رای‌دهندگان آمریکایی معاینه بالینی و گرفتن شرح حال را کافی می‌دانستند و 45 درصد انجام نوار قلبی را لازم می‌دانستند.)‌ در مقابل، تقریبا 66 درصد رای‌دهندگان اروپایی به انجام نوار قلبی اعتقاد داشتند و تنها 13 درصد گرفتن شرح حال و معاینه بالینی را کافی می‌دانستند. طرفداران برنامه‌های غربالگری معتقد بودند که هزینه‌های ارتقای برنامه‌های غربالگری نسبت به سایرهزینه‌های ورزشکاران مثل سفر، لباس، و لوازم به مراتب کمتر است و عده‌ای که مخالف برنامه‌های غربالگری بودند، اعتقاد داشتند مدارک مستدلی مبنی بر اینکه این برنامه‌ها باعث کاهش مرگ و میر می‌شوند، وجودندارد و این کار می‌تواند موارد مثبت کاذب را فزونی بخشد. سایرین هم نسبت نامطلوب هزینه - فایده غربالگری و شیوع خیلی‌کم مرگ ناگهانی قلبی را بین ورزشکاران مانعی برای پذیرش این برنامه‌ها دانستند.

پرسشی که عده‌ای از مخالفین مطرح کردند، این بود که کسانی که نوار قلبی را تفسیر می‌کنند در بدو امر متخصص اطفال و پزشکان خانواده هستند که در این خصوص مهارت کافی ندارند و متخصصین قلب اطفال هم فرصت کافی برای تفسیر این تعداد نوار قلبی ندارند. بالاخره تعدادی از نظردهندگان هم اظهار کردند که درمان‌های در دسترس کمی برای اختلالات قلبی ورزشکاران جوان وجود دارند و آیا می‌شود آن‌ها را به یک زندگی ساکن و بی‌تحرک وادار کرد؟

AHA و آکادمی پزشکان خانواده آمریکا غربالگری ورزشکاران جوان را شامل معاینه بالینی و گرفتن شرح حال دقیق می‌دانند و انجام گسترده نوار قلبی را توصیه نمی‌کنند. از طرف دیگر، انجمن قلب اروپا انجام نوار قلبی را برای انجام ورزشکاران جوان توصیه می‌کند.نهایتا این پزشکان، سیاستگذاران بخش سلامت و مردم عادی هستند که باید تصمیم بگیرند آیا منابع محدود مالی را به برنامه غربالگری ورزشکاران اختصاص دهند یا این منابع را خرج اولویت‌هایی مثل مقابله با حوادث نقلیه‌ای، خودکشی و خشونت با اسلحه و سوءمصرف مواد مخدر کنند که بالقوه زندگی خیلی از جوانان را به خطر می‌اندازند.

منبع:


ویدیو مرتبط :
اهمیت غربالگری سالانه سرطان سینه و سن آغاز غربالگری