فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ترجمه عربی دانشنامه جهان اسلام به جلد هشتم رسید


به گزارش خبرگزاری فارس، جلد هشتم ترجمه دانشنامه جهان اسلام‌ با عنوان «دائره معارف العالم الاسلامی» و دارای بیش از 240 مدخل اصلی و ارجاعی است که در 730 صفحه و بالغ بر 600 هزار کلمه منتشر شده است.

برخی مقالات این مجلد عبارتند از: ترجمه، زبان و ادبیات ترکی، تحریم تنباکو، تختی(غلامرضا)، تدوین حدیث، تذکره‌ها، ترتب، تسبیح، تدلیس، ترمذ، ترکیه، ترنج وچاد(تشاد). ترجمه و ویراستاری این مجلد دانشنامه را، مترجمانی عرب‌زبان از کشورهای مختلف جهان اسلام شامل لبنان، مغرب، سوریه و فلسطین به‌ عهده داشته‌اند.  

همچنین در این مجلد دانشنامه، مقالاتی درباره آثار باستانی و تاریخی ایران همچون «تخت جمشید» که نام رایج آثار کاخ‌های هخامنشی در شمال‌شرقی شیراز است و «تخت سلیمان» در جنوب آذربایجان غربی، اصطلاحاتی در فرهنگ و تمدن اسلامی همچون «تعلیم و تربیت» و «نهضت ترجمه»، مصطلحات و کتب فلسفه، عرفان و کلام همچون «ترجیح بلا مرجح» و «ترجمان الاشواق» انتشار یافته است. مدخل «ترجمه‌ قرآن» نیز که از مقالات بلند و مهم این مجلد دانشنامه به‌شمار می‌رود، حاوی مباحثی درباره مبانی نظری ترجمه قرآن و آرای مختلف درباره جواز یا عدم جواز ترجمه قرآن به زبان‌های غیر‌عربی به‌ لحاظ کلامی، فقهی و زبان‌شناختی و تاریخچه‌ ترجمه قرآن به زبان فارسی و دیگر زبان‌ها است.

 

در این دانشنامه مقالاتی با موضوعات متنوع حوزه موضوعی جهان اسلام در 16 گروه تخصصی عرفان، فلسفه، تاریخ اسلام، ادبیات و زبان‌ها، تاریخ علم، کلام و فرق، قرآن و حدیث، فقه وحقوق، تاریخ اجتماعی، هنر و معماری، اسلام معاصر، شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا، مطالعات غرب جهان اسلام، آسیای صغیر و بالکان، جغرافیا و تاریخ  به‌طور مستمر و بر اساس حروف الفبا، توسط استادان و پژوهشگران و به‌ سرپرستی غلامعلی حداد عادل تألیف و منتشر می‌شود.

ترجمه مقالات دانشنامه به زبان اول جهان اسلام اقدامی است که در سال‌های اخیر توسط بنیاد دائرة‌ المعارف اسلامی آغاز شده و مجلد نهم این مجموعه به‌ زودی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان عرب‌زبان قرار‌ خواهد گرفت. منشورات این بنیاد تا‌ کنون، شامل  19 جلد دانشنامه جهان اسلام و 45 عنوان کتاب به زبان فارسی، 8 جلد دائرة معارف العالم الاسلامی به زبان عربی و 22 عنوان کتاب به زبان انگلیسی از طریق انتشارات و فروشگاه کتاب مرجع و مقالات این دانشنامه در پایگاه اینترنتی بنیاد دائرة المعارف اسلامی به نشانی www.rch.ac.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار‌دارد.

به گزارش فارس، بنیاد دائرة المعارف اسلامی که متولی فراهم‌آوری و انتشار دانشنامه جهان اسلام است، با اقدام و پیشگامی مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری و دعوت ایشان از شماری از استادان دانشگاه و حوزه در سال 1362 تأسیس شد و ریاست عالیه آن همچنان با معظم‌له است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/UXNXZX


ویدیو مرتبط :
عربی هشتم . درس8 عربی هشتم متوسطه اول(دکتر اشکبوس/مولف)