سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مقام سابق ترکیه: تجارت نفتی با داعش، آنکارا را به دادگاه لاهه می کشاند


به گزارش ایرنا، «اسماعیل حقی پکین» ژنرال سابق ارتش ترکیه در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار کرد: شمار ترکمن های ساکن ناحیه «باییربوجاک» بسیار اندک است و از دو درصد تجاوز نمی کند که اکثر اهالی آن تروریست های اویغور و چچنی هستند.
وی با اشاره به سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسی که عصر سه شتبه نزدیک مرز ترکیه در استان لاذقیه سوریه توسط جنگنده های ترکیه ای رخ داد، افزود: اقدام آنکارا اشتباه بزرگی بود، زیرا هواپیما عملیات ضد تروریستی انجام می داد و در حکم خطر علیه ترکیه نبود و از سوی دیگر، رفتار خصمانه هم از خود نشان نمی داد.
حقی پکین ادامه داد: روسیه در واکنش به این موضوع، می تواند برای مراجعه به دادگاه بین المللی لاهه از اطلاعات فروش نفت داعش از طریق خاک ترکیه استفاده کند و آمریکا هم از فعالیت های آنکارا در منطقه اطلاعات دارد.
مقام سابق ترکیه ای افزود: روسیه از خریداران نفت داعش و اینکه نفت ها کجا ارسال می شود و چگونه پول ها تحویل می شود و بسیاری مسائل دیگر آگاه است و در این حال، شاید آمریکا به تاکتیک شانتاژ متوسل شود.
وی گفت: پوتین در برابر اقدامات آنکارا و واکنش واشنگتن، می تواند این پرسش را مطرح کند که «نفت استخراجی داعشی ها به چه ترتیبی از خاک شما (ترکیه) منتقل شده و پول ها به چه کسانی تحویل می شود؟».
حقی پکین اضافه کرد: با توجه به این مسائل، ممکن است ترکیه به دادگاه بین المللی لاهه کشانده شود و اگر این اقدام صورت گیرد، وضعیت واقعاً دشوار خواهد شد.
پکین در باره این که آیا ممکن است، آنکارا از معاملات نفتی با داعش بی خبر باشد؟، گفت: به احتمال قوی نفت داعش از خطوط نفت رسانی ما می گذرد و بخشی از آن با تانکرها حمل و سپس تصفیه می شود که تمامی مسیر گذردادن این محموله های نفتی به گونه کامل آشکار است.
وی ادامه داد: در ترکیه سازمان «MASAK» یا شورای رسیدگی به جنایات مالی وجود دارد که در باره چگونگی تحویل نفت و پول های حاصله از فروش، گیرندگان و چگونگی پولشویی داده های زیادی دارد، ولی با چشمان بسته می گویند «ما پول لازم داریم».
به عقیده رئیس سابق اداره اطلاعات ارتش ترکیه، اما جواب روسیه ممکن است بسیار سخت باشد، «کافی است مجازات گرجستان از طرف مسکو در سال 2008 و تحریم های ضد اوکراینی را به یاد بیاوریم و از سوی دیگر در پاسخ به تشدید فعالیت های ناتو، موشک های «اسکندر» را در بالتیک مستقر کرد و باید آگاه باشیم توان کرملین در این زمینه بسیار زیاد است».
وی با تاکید بر اینکه «در زمان حاضر، روند دوری گرفتن ترکیه از منطقه با پیامدهای بسیار منفی جریان دارد» گفت: پس از عقد چندی پیش توافقنامه ( با آمریکا) در باره پایگاه های نظامی، آنکارا در حال از دست دادن مواضع خود است و از آن فاصله گرفته و آهسته آهسته به واشنگتن نزدیک می شود. ترکیه از ایران، سوریه و عراق دور شده و هر چه محکم تر در مدار نفوذ واشنگتن قرار می گیرد.
حقی پکین تاکید می کند: حوادث پیاپی در حال رخ دادن است. نخست تصمیم گیری افتتاح پایگاه اینجرلیک برای هواپیماهای آمریکا که قبل از اعلام عملیات تروریستی سوروچ رخ داد و پس از افتتاح پایگاه هم شاهد انفجار آنکارا بودیم. یک روز پیش از گشایش نشست جی 20 در آنتالیا و حضور «باراک اوباما» نیز ترکیه پروژه چند میلیارد دلاری خرید سامانه های پدافند هوایی از چین را فسخ کرد.
کارشناسان و سازمان های امنیتی فعال در منطقه، شرکت های ترکیه ای را خریدار اصلی نفت قاچاق شده توسط داعش می دانند، که از یک طرف با خرید هر بشکه به بهای 20 دلار، سود هنگفتی به علت تفاوت بسیار با قیمت جهانی می برند و از دیگر سو ارزهای نفتی پرداختی، این گروه تروریستی را در سوریه و عراق تقویت می کنند تا این روند سودآور تجارت نفتی ادامه یابد.
«محمدعلی ادیب اوغلو» نماینده سابق حزب جمهوریخواه در مجلس ترکیه در این باره گفته است: یکی از بزرگترین منابع تامین نیازهای مالی تروریست ها بویژه داعش، فروش نفت است که با همکاری افراد نزدیک به برخی از بلندپایه ترین مقامات اقلیم کردستان عراق و در چارچوب منافع شرکت های آمریکایی، روانه ترکیه می شود.
وی افزوده است: در «رقه» پایتخت داعش، منابع نفت وجود دارد و داعش همراه گروه شناخته شده ای از نزدیکان برخی سران بلندپایه اقلیم کردستان عراق و تاجران ترکیه ای، نفت استخراج شده را می فروشد.
ادیب اوغلو درباره فعالیت های اطلاعاتی و حقوقی برای رسیدگی به این موضوع، گفته است: در زمان حضور در مجلس به بررسی این موضوع پرداختم و گزارش مربوطه به شورای امنیت سازمان ملل هم ارائه شد که درخواست بررسی موضوع نیز توسط این نهاد مطرح شد.
وی افزود: داعش نفت را استخراج می کند و سپس از طریق ترکیه با میانجیگری تاجران و برخی افراد بلندپایه در اقلیم کردستان عراق می فروشد که در گزارش سال 2014، درآمد نفتی داعش 800 میلیون دلار بیان شد که بعد به یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یافته است.
«بررسی تجارت نفتی داعش با ترکیه و همکاری ها در اقلیم کردستان عراق ادامه دارد و در باره شرکت مستقیم 27 تاجر ترکیه ای و عراقی در این معاملات اطلاعاتی در دست است. بغداد اقداماتی را انجام داده و احتمالا سازمان ملل فهرست این افراد را در اختیار سران عراق و ترکیه گذاشته است».
«هم اکنون فروش نفت با درآمد هنگفت برای داعش ادامه دارد و از طریق ترکیه به دریای مدیترانه و پس از آن به خریداران در دورترین نقاط جهان رسانده می شود.»
«در اقلیم کردستان عراق شرکت هایی به نفع آمریکا فعالیت می کنند. همچنین باید هر چه زودتر داعشی ها از رقه بیرون رانده شوند تا معادن نفت آزاد شود و اگر بتوان به این هدف رسید، داعش در مدت زمان کوتاهی قدرت خود را از دست خواهد داد.»
«جان کریاکو» مامور سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نیز در این باره گفت: داعش با برقرار کردن خط لوله انتقال نفت از عراق به ترکیه، درآمد سرشاری کسب می کند. داعش توانسته با ایجاد ارتباط بین منابع نفتی اشغال شده در عراق و خاک ترکیه، تجارت نفتی خود را با خریداران نفت گسترش دهد.
وی افزود: خط لوله انتقال نفت عراق به ترکیه، بر اثر چشم پوشی مقام های منطقه ای (در عراق و ترکیه) توسط داعش ساخته شده است و همیشه این حدس وجود دارد که طرف های ترکیه ای از تجارت نفتی با این گروه تروریستی سود زیادی می برند.
مامور سابق سیا توضیح داد: داعشی ها برای انتقال نفت به ترکیه از میادین نفتی جنوب عراق فقط به راه منطقه کردستان متکی هستند و سالانه تا 500 میلیون دلار از این راه ارز کسب می کنند.
اروپام**1516**1485**1144

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
حضور آنجلینا جولی در محاکمه ای در دادگاه لاهه