انجام سرشماری زمستانه وحوش در قزوین


سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان قزوین از انجام مرحله نخست سرشماری زمستانه وحوش در زیستگاه‌های حیات وحش این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، به نقل از اداره روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین، «سیاوش شمسی‌پور»، اظهار کرد: سرشماری زمستانه وحوش استان در طول 10 روز با سرشماری از منطقه الموت شرقی و حضور مأموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان ادارات محیط‌زیست شهرستان‌ها، محیط‌بانی‌ها، اعضای تشکل‌های مردمی و علاقه‎مندان محیط‌زیست انجام شد.

وی افزود: این سرشماری به روش مشاهده مستقیم آغاز و پس از سرشماری حیات‌وحش مناطق الموت غربی، طارم، باشکل و آبگرم در منطقه شکار و تیراندازی آوج به پایان رسید.

شمسی‌پور تصریح کرد: هدف از این سرشماری انجام تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاست‌گذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو انجام شد.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: در این سرشماری وضعیت گروه‌های سنی وحوش و ویژگی‌های آن‌ها، نسبت جمعیت گونه‌های نر وماده، بررسی ظرفیت مناطق و اینکه آیا برداشت از گونه‌های نر امکان پذیر است یا نه هم‌چنین بررسی در خصوص وجود یا عدم وجود بیماری در گونه‌هایی که آبشخور مشترک با دام‌های اهلی دارند، مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: استان قزوین به‌علت تنوع اقلیمی زیستگاه پستاندارانی چون گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ، گراز، خرس، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه و انواع چرخ ریسک‌هاست.

شمسی‌پور تصریح کرد: در مجموع نتیجه سرشماری سال‌جاری نسبت به پارسال شاهد رشد ۶.۳۱ درصدی گوسفند وحشی، ۴.۵ درصدی بز وحشی و ۷.۲۶ درصدی آهو هستیم.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست یادآور شد: نکته قابل‌توجه در سرشماری زمستانه سال‌جاری افزایش ۲۹ درصدی مشارکت مأموران در سرشماری و افزایش ۱۵ درصدی سطح پوشش مناطق سرشماری و افزایش ۳ برابری مشارکت علاقه‌مندان و تشکل‌های زیست‌محیطی در سرشماری است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سرشماری فعالان آپارات