سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فرمانده استرالیایی نیروهای اماراتی در یمن کیست؟


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انتشار گزارش هایی در مورد فرمانده استرالیایی نیروهای ویژه امارات متحده عربی در یمن، سوال برانگیز شده است از جمله اینکه اهداف امارات از این اقدام چیست و این افسر استرالیایی کیست؟

جذب افسران موفق از کشورهای غرب

به نظر می رسد راهبرد ابوظبی فقط مبتنی بر واردات سلاح از خارج نیست بلکه جذب افسرانی را که در کشورهای خود دستاوردها و موفقیت هایی داشته اند نیز شامل می شود تا به این ترتیب از مهارت ها و تجارب آنان استفاده کند.

در هیمن ارتباط گزارش های رسیده حاکی از این است که یک افسر استرالیایی عملیات نیروهای ویژه اماراتی را در یمن هدایت می کند.

اکنون این سوال مطرح است که «مایک هندمارش» کیست و مبارازن خارجی در بین نیروهای ارتش امارات چه نقشی دارند؟

اخیرا خبر فرماندهی افسران برای نیروهای ویژه امارات در یمن در حالی منتشر شد که اگر در بین نیروهای ارتش امارات تعداد زیادی نیروهای خارجی نبودند، شاید شنیدن این خبر عجیب بود البته اینجا فقط منظور تعداد زیاد نیروهای خارجی که برای جنگ در میدان نبرد در ارتش امارات که جذب می شوند، نیست بلکه منظور افسرانی هستند که پست های مهم را به دست می گیرند.

مایک هندمارش که این روزها نام او زیاد شنیده می شود و از او به عنوان فرمانده استرالیایی نیروهای ویژه مستقر در یمن یاد می شود، از اواخر سال 2009 فرماندهی گارد جمهوری امارات متحده عربی را به دست دارد.

گفته می شود که گارد جمهوری امارات که در چهارم می گذشته در کنار نیروهای ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن شرکت کرد، در بازگرداندن نیروهای عبدربه منصور هادی به عدن نقش اصلی را ایفا کردند.

بر اساس گزارش هایی که در این ارتباط منتشر شده است، بیشترین نیروهای آموزش دیده و مجهز ائتلاف نظامی در یمن از همین نیروهای گارد جمهوری هستند که تنها نیروهای عربی به شمار می آیند که در کنار سربازان آمریکایی عملیات نظامی کاملی را در افغانستان به اجرا در آوردند.

به نظر می رسد راهبرد ابوظبی فقط به واردات سلاح از خارج محدود نمی شود، بلکه بخشی از آن نیز شامل جذب افسرانی است که در کشورهای خود دستاوردهایی داشته اند تا به این ترتیب با جذب آنان بتوانند از مهارت ها و تجارب آنان بهره بگیرد.

هندمارش در فاصله سال 1976 و 2009 در ارتش استرالیا خدمت کرد که در جریان آن مدال های زیادی را نصیب خود کرد.

روابط و توافقنامه های افسر استرالیایی با مسئولان بلندپایه سیاسی و نظامی

فقط مهارت هندمارش نبود که باعث تصدی پستی شد که به طور مستقیم با محمد بن زیاد آل نهیان ولیعهد امارات در ارتباط است زیرا ماموریتی که در فاصله ماه مارس 2008 و ژانویه 2009 در بغداد به او واگذار شد نیز در این خصوص تاثیرگذار بود.

به عبارت دیگر وی فرمانده نیروهای استرالیایی در خاورمیانه بود و پس از آن نیز در پی خروج این نیروها از عراق بر استقرارمجدد آنان در پایگاه خود در امارات نظارت داشت.

گزارش های رسانه ای حاکی از این است که به او اجازه داده  شد با مسئولان بلندپایه سیاسی و نظامی روابط و توافقنامه هایی داشته باشد.

وی پس از بازگشت به استرالیا فرماندهی بخش آموزش ارتش در پایگاه ویکتوریا بارکز در سیدنی را برعهده گرفته و سالیانه 230 هزار دلار حقوق می گرفت، اما چیزی نگذشته بود که درخواست بازنشستگی داد تا نقش جدیدی را در فرماندهی گارد جمهوری امارات ایفا کند.

این بار با دستمزدی چند برابر که سالیانه بالغ بر 500 هزار دلار می شد و از مالیات نیز معاف بود.

نیروهای نظامی استرالیایی در امارات

نکته قابل ملاحظه اینکه هندمارش تنها استرالیایی نیست که پست نظامی عالی رتبه ای را در نیروهای ویژه در ابوظبی تصدی کرده است بلکه پیتر باتسون مشاور هندمارش نیز سرباز سابق استرالیایی است که او نیز در سرویس اطلاعات کشورش پست داشت.

اما اسکوت کوریگان یک استرالیایی دیگر است که یکی از فرماندهان عملیات ویژه در کشورش بود اما اکنون مشاور و کارشناس  گارد جمهوری است و از سال 2013 این پست را تصدی کرده است.

اما کیون دولان که پیش از این در ارتش انگلیس و استرالیا خدمت می کرد و استیو نیکولس افسر سابق نیز که از پنج سال پیش در گارد جمهوری امارات حضور دارد، از دیگر اتباع استرالیایی هستند که در ارتش امارات حضور دارند.

پست های نظامی مهم استرالیایی ها در امارات

با وجود نبود آمار رسمی در مورد تعداد اتباع استرالیایی در ارتش امارات اما گزارش های رسانه ای داخلی حاکی از این است که دهها نفر از آنان با پست های مختلف از جمله فرماندهی و آموزش در ارتش امارات حضور دارند.

روشن است که اکثر افسران خارجی گارد جمهوری امارات استرالیایی هستند و البته در بین آنان اتباع انگلیسی و آمریکایی نیز دیده می شود.

نقش نیروهای کلمبیایی

در آغاز ماه دسامبر جاری گزارش های رسانه های وابسته به جنبش انصار الله از کشته شدن شش تبعه کلمبیایی و فرمانده استرالیایی آنان در نبردهای تعز و نیز کشته شدن دو انگلیسی و یک فرانسوی حکایت داشت .

با وجود اینکه اطلاعاتی که این گزارش ها  و آمار را تایید کند، در دست نیست اما موضوع حضور مبارزان کلمبیایی در بین نیروهای ائتلاف سعودی در یمن به ماه اکتبر گذشته و به زمانی باز می گردد که اخباری در مورد پیوستن یکصد سرباز سابق کلمبیایی به نیروهای ائتلاف منتشر شد.

اما این باور وجود دارد که امارات متحده عربی است که این کلمبیایی ها را جذب کرده بود.

تشکیل نیروهای محرمانه اماراتی پس از انقلاب های عربی

در هیمن ارتباط گزارش روزنامه نیویورک تایمز در سال 2011 حاکی از این بود که «به نیروهای کلمبیایی با تجربه در قبال پیوستن به نیروی اماراتی محرمانه که پس از بهار عربی تشکیل شد، دستمزد بالایی داده شد.

این در حالی است که بر اساس گزارش های دیگر نیز کلمبیایی ها جزئی از کارمندان شرکت بلاک واتر آمریکایی بودند.

با وجود نبود گزارش هایی که هرگونه ارتباط بین مبارزان کلمبیایی در یمن و گارد جمهوری امارات را تایید کند، اما نیروی محرمانه مزبور و گارد انقلابی به طور مستقیم با محمد بن زاید در ارتباط هستند.

انتفادهای شدید به استفاده از نظامیان خارجی در کشورهای عرب خلیج فارس

اما به کار گیری مزدوران خارجی از سوی کشورهای عربی خلیج فارس با انتقادهای زیادی روبه رو شد و این انتقادها به طور خاص با مطرح شدن مجدد نام شرکت بلاک واتر و این بار در یمن شدت پیدا کرد.

اما در مورد اهداف این گام دیدگاههای متعددی وجود دارد از جمله اینکه برخی هدف از آن را استفاده از افسرانی می دانند که در ارتش های غربی خدمت کرده اند تا به این ترتیب دستاوردهایی در صحنه نبرد محقق شود.

برخی دیگر نیز هدف از این اقدام را جلوگیری از هرگونه واکنش و خشم حاصل از تلفات ارتش در نبرد یمن می دانند.

منبع: المیادین

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
شکست اماراتی ها در یمن