برفک نوک سینه ها چه علایم و خطراتی دارد؟


برفک یکی از عفونتهای قارچی شایعی است که در دهان نوزاد و نوک سینه مادر پدیدار می شود. محیط گرم مرطوب و شیرین دهان نوزاد در زمانیکه شیر می خورد محل مناسبی برای رشد برفک است.

بعضی از اوقات عفونت برفکی ممکن است که وارد شیر مادر شود. بین نوک سینه و شیر داخل سینه کانالی وجود دارد که ممکن است عفونی شده و باعث شود تا در هنگام شیردهی احساس درد ایجاد شود. چنانچه متوجه وجود برفک در دهان نوزاد و نوک سینه خود شده اید هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

برفک سینه مادران شیرده ، علایم برفک سینه ، برفک نوک سینه

برفک نوک پستان معمولاً به دنبال درمان عفونت سینه و سایر عفونت ها با آنتی بیوتیک به وجود می آید. این عفونت پوست نوک پستان را زخم کرده و خارش ایجاد می کند و نوک پستان کمی کم رنگ تر می شود. گاهی اوقات شیرخوار هم مبتلا به برفک دهان است که در این حالت هم مادر و هم شیرخوار باید درمان شوند….

برفک دهان به دلیل فعالیت بیش از حد قارچی به نام "کاندیدا آلبیکانس"( Candida Albicans) اتفاق می افتد. همه ی افراد به صورت طبیعی مقداری از این قارچ را به عنوان موجود همزیست با بدن، در دهان، پوست و دستگاه گوارش خود دارند. شما این مقدار از قارچ طبیعی بدن را نه می بینید و نه احساس خواهید کرد، زیرا این قارچ در مقدار کم خود مشکلی ایجاد نمی کند و شما علامتی از وجود آن نخواهید دید و بدن مقدار آن را مرتب کنترل می کند. اما اگر به دلیلی مثل بیماری ها یا داروها کاندیدا (قارچ) رشد بیش از حد پیدا کند، بیماری برفک دهانی در دهان و یا اگر در ناحیه ی تناسلی خانم ها اتفاق بیفتد، قارچ واژینال ایجاد می شود.

هر چند برفک دهان ممکن است همه ی افراد را درگیر کند، اما بیشتر افرادی که دچار این بیماری می شوند نوزادان و بچه های کوچک ، سالمندان و به خصوص کسانی هستند که سیستم ایمنی بدنی آنها به خوبی کامل نشده است.

 مادرانی که به دنبال برفک دهان نوزادان، دچار قارچ نوک پستان شوند، این علامت ها را تجربه می کنند:

* نوک پستان ها به طور غیر طبیعی قرمز و حساس و پوست آن ظریف و براق خواهد شد.

* پستانها در هنگام شیردادن دردناک هستند و حتی در زمانی که نوزاد، شیر نمی خورد، نیز نوک پستان مادر دردناک است.

ممکن است دردهای عمیقی در پستان ها احساس شود.

برخی مادران آن را به صورت احساس سوزش و تیر کشیدن توصیف می کنند. مدت درمان مادر 14 روز و با محلول یا کرم نیستاتین است که روزی 4 بار بعد از شیر دادن روی نوک و هاله پستان مالیده می شود. مادر باید قبل از شیر دادن پستان خود را شسته و خشک نماید.

درمان شیرخوار نیز 14 روز و فقط با محلول نیستاتین می باشد که روزی 4 بار و هر بار 15 قطره از محلول را باید به آرامی در سطح داخلی دهان شیرخوار یعنی داخل گونه ها، لثه ها و روی زبان مالید.

بهترین زمان بلافاصله بعد از تغذیه است که اثر آن تا نوبت بعدی تغذیه باقی می ماند. درمان مادر و کودک باید تواماً ادامه یابد.

سینه بند خود را روزانه عوض کنید و با آب داغ و صابون بشویید. در صورت استفاده از گول زنک و سرشیشه، استفاده از آنها را متوقف کنید و یا روزانه 20 دقیقه بجوشانید و بطور هفتگی آن ها را عوض کنید.


ویدیو مرتبط :
برفک ساز و دستگاه تولید برفک