سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دستاوردسازی برای دیپلماسی دولت/درس «اخلاق» جریان خاص و نوستالژی «انتخابات آزاد و اسلام رحمانی»


بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

علت هشدار رهبری برای 4 کلیدواژه‌ی اصلاح‌طلبان چیست؟!

درس «اخلاق» جریان خاص و نوستالژی «انتخابات آزاد و اسلام رحمانی»

محمدرضا عارف، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و کسی که گفته می‌شود قرار است سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران باشد، اخیراً طی اظهاراتی در کنفرانس ملی مدیریت اجرایی در دانشگاه تهران گفته است:‌ یکی از مهم‌ترین چالش‌(های) کشور در مقطع فعلی اخلاق است. اگر ما از مدیریت، بحث اخلاق را شروع کردیم به طور طبیعی می‌توانیم در بخش‌های دیگر اثر مثبت بگذاریم. ناکارآمدی‌ها، فسادها و عدم موفقیت‌ها همه ریشه در بی‌اخلاقی‌ها دارد. معتقدم که اخلاق کلیدواژه تعالی و پیشرفت کشور است.

به گزارش ایسنا، او مشکل اصلی امروز کشور را بی‌اخلاقی عنوان کرده! و افزوده است: در سطح مدیریتی کشور بازگشت به اخلاق یکی از ضرورت‌های مهم قرار گرفتن کشور در مسیر پیشرفت و تعالی و تحقق آرمان‌ها است.

 

*محمدرضا عارف گویا از سال گذشته اعتقاد دارد که چیزی به نام «بی‌اخلاقی» معضل اصلی کشور است!

او در سال 93 نیز طی سخنانی در یک همایش اظهار کرده بود: چرا باید نظام، هزینه بی‌اخلاقی یک نفر را متحمل شود؟...بی‌اخلاقی دامن بسیاری از حوزه‌ها در کشور را فرا گرفته است.

یادآور می‌شود که جریان سیاسی خاص، از چند سال قبل دو پرچم «اسلام رحمانی» و «اخلاق» را بر سر دست گرفت و پیرامون هر دو اشارات گسترده‌ای را صورت داد.

در ماجرای اخلاق، غیر از عارف، کسان دیگری مثل آقای هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی، رضا صالحی امیری، مسیح مهاجری، محمد قوچانی و ... نیز درباره بحران اخلاق در ایران! اظهاراتی داشته‌اند.

جالب آنکه حتی مسیح مهاجری، چندی قبل طی سخنانی اظهار کرده بود:‌ دلیل سقوط شاه نداشتن اخلاق بوده و ما هم امروز دچار سقوط اخلاقی هستیم!

تمام این اظهارات در حالی است که اشاره کردن به اخلاق و محسّنات اخلاقی یقیناً چیز بدی نیست و در همه برهه‌ها و مقاطع لازم است اما به نظر نمی‌رسد اصلاح‌طلبان غیر از دو مسئله «حصر» و «درخواست از نظام برای تأیید صلاحیت چهره‌های خود»، قصد ثالثی از طرح ماجرای اخلاق داشته باشند!

جالب آنکه جریان سیاسی خاص در امر «اخلاق» و در تمام فروض ممکن از طرح این معنا، به هیچ وجه کارنامه مثبتی ندارد. نه در تعامل با نظام اسلامی نه در تعامل با رقبا و نه تعامل با هم‌طیفی‌ها.

مسئله پافشاری جریان خاص بر وجود بی‌اخلاقی در ایران نیز همانند مسئله اصرار آنها بر وجود فساد و یا انتخابات آزاد و اسلام رحمانی! نیز چندی قبل مورد اشاره مقام معظم رهبری قرار گرفت.

معظم‌له در این رابطه فرمودند:

«می‌شنویم گاهى اوقات راجع به اخلاق حرف زده می‌شود، انتقاد می‌کنند؛ بله؛ با آن اخلاق اسلامى مطلوب، امروز ما فاصله داریم، در این شکّى نیست؛ امّا ما خیلى پیش رفتیم، راه زیادى را ملّت ایران طى کردند، اینها را ندیده نگیرند»

 

***

 

پس از آب خوردن، بیمه بانوان خانه‌دار و اقتصاد مقاومتی؛

ساماندهی قراردادهای موقت کارگری هم به «برجام» گره خورد!

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد: سیدحسن هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز پنجشنبه گذشته در بخشی از صحبت‌های خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، طی اظهاراتی گفته است: وزارت کار یا شورای عالی کار باید این طرح (مدل پیش‌بینی شده برای قراردادهای موقت) را تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران برساند و خوشبختانه  از ابتدای دولت تدبیر و امید شورای سه‌جانبه ملی مرتب پیرامون این مدل چانه‌زنی کرده‌اند که انشاالله با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها کارفرمایان آمادگی زیادی دارند که این مدل را اجرایی کنند!

 

*هفده‌تن در ادامه این برنامه و پس از آنکه مجری برنامه چندین مرتبه در سؤالی متعجبانه خواستار توضیح وی پیرامون چرایی منوط کردن قراردادهای موقت به مسئله برجام شد، پاسخ واضحی را ارائه نکرد.

گفتنیست، در دولت فعلی، متأسفانه مقولات مهمی از سوی مقامات دولتی به مسئله تحریم‌ها و اجرای برجام گره زده شده که به اذعان کارشناسان سیاسی و اقتصادی، یا به تحریم نامرتبط بوده‌اند و یا اینکه تحریم‌ها اثر کمی در آنها داشته‌اند.

همچنین است که اگر برجام به هر دلیلی اجرا نشود و یا با شکست مواجه شود، مشخص نیست که دولتمردان چه پاسخی پیرامون فرصت‌های از دست رفته خواهند داشت.

از جمله این مقولات می‌توان به «آب خوردن»، «اشتغال»، «بیمه بانوان خانه‌دار»، «سرمایه‌گذاری»، «اقتصاد مقاومتی» و «جهش اقتصادی» اشاره کرد.

مثلاً شهیندخت مولاوردی، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور چندی قبل در یک مصاحبه گفته بود: « بسیاری از برنامه‌هایی که بار مالی (بیمه زنان خانه‌دار و ...) داشتند به خاطر مسائلی همچون تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت با مشکل مواجه شدند».

و یا محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز در مراسم روز جهانی استاندارد، پیرامون اقتصاد مقاومتی اظهار کرده بود: «امیدواریم با گشایش‌های بین‌المللی گره از پای فعالان اقتصادی برداشته شود و به تصمیمات راهبردی در تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه دستیابی به اقتصاد رقابتی دست پیدا کنیم»!

یادآور می‌شود که مسئله گره زدن تمام مسائل مهم اقتصادی به خارج از کشور و توافق با کشورهای بدعهد غربی، می‌تواند دارای تبعات امنیتی باشد و تهدیدی نظیر آنچه که در کشور اوکراین اتفاق افتاد را شامل ایران اسلامی کند.

 

***

 

دستاوردسازی برای دیپلماسی دولت

سایت حزب ندا گزارش داد که محمدصادق خرازی، فعال اصلاح‌طلب و رئیس شورای مرکزی این حزب، اخیراً طی اظهاراتی گفته است: در همین ماجرای اخیر منطقه‌ای ایران و همسایگانش خواهیم دید که عربستان دست نیاز به سوی ایران دراز خواهد کرد تا مشکلش حل شود و این دستاورد همه‌ی ارکان نظام است که با تلاش همکاران ما در حوزه دیپلماسی بدست آمده است.

 

*باید دانست که در حوزه تحلیل و تفرّس نمی‌توان با عبارت‌هایی مثل «خواهیم دید»! مدعی ایجاد پارادایم و انگاره‌سازی از دستاوردهای نداشته، شد.

تحلیل و تفرّس(رؤیت آینده با دلایل کنونی) مبتنی بر تجربیات اثبات شده، دلایل متقن و استقرائات غیر قابل انکار شکل می‌گیرد. ضمن اینکه به قول آن حکایت قدیمی، نمی‌توان برای لباسی که اساساً بر تن پادشاه نیست، کف زد.

آنچه که در دیپلماسی وزارت خارجه دولت یازدهم پیرامون دربار عربستان، برای افکار عمومی مشهود بوده این است که عربستان همچون همیشه مشغول رفتارهای خصمانه علیه ایران است.

ضمن اینکه رخدادهایی همچون امتناع دربار سعودی از اعطای روادید سفر به وزیر فرهنگ در ماجرای فاجعه منا و یا ردّ درخواست محمدجواد ظریف برای دیدار با وزیر خارجه عربستان؛ رخدادهایی نیستند که به زودی از یاد افکار عمومی بروند و یا بتوان با عبارت‌هایی مثل «خواهیم دید»! آنها را فراموش شده فرض کرد.

در زمینه دستاوردهای دیپلماتیک دولت یازدهم، همچنین مسئله «برجام»! نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد که بایستی دانست هیچیک از نمونه‌های مشابه آن همچون توافقات هسته‌ای سال 83 و یا توافق موقت ژنو در سال 92، موفق نشدند و به سرانجام نرسیدند.

وانگهی، برجام، بیانیه لوزان و توافق موقت ژنو، هیچیک تاکنون دستاورد ملموسی برای مردم در پی نداشته‌اند.

درباره برجام همچنین تحلیل‌های فراوانی پیرامون احتمال تبدیل شدن آن به یک ماجرای عبرت‌آموز وجود دارد.

پیرامون نظر ابراز شده از سوی خرازی همچنین بایستی اشاره کرد که اماره‌های تحلیلی و قرائن موجود، جملگی نشان می‌دهند که عربستان هرگز به خوشبینی‌های موجود پاسخ مثبت نشان نخواهد داد و دربار سعودی نیز به دلایل مختلف و البته غلط، ایران اسلامی را عامل اصلی مشکلات خود و نه کلید حل آنها می‌پندارد.

معارضه‌های منطقه‌ای دربار سعودی با منافع جمهوری اسلامی ایران نیز (که تاکنون به شکست عربستان در جبهه‌های مختلف انجامیده است) به حدی است که تا مدت‌های مدید، روابطی به جز رابطه کج‌دار و مریز فعلی میان دو کشور تصور نمی‌شود.


ویدیو مرتبط :
مستند درس اخلاق آیت الله عاملی در دانشگاه آزاد اردبیل